اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

افزایش 10 درصدی مبالغ فوق برنامه مدارس هیئت امنایی گنبدکاووس

شورای آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس با مخالفت نسبت به افزایش 15 درصدی مبالغ فوق برنامه مدارس هیئت امنایی، 10 درصد افزایش را برای سال آتی تصویب کرد.

افزایش 10 درصدی مبالغ فوق برنامه مدارس هیئت امنایی گنبدکاووس

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، افزایش جمعیت نوجوان و جوان در کشور و نیاز مبرم آنها به تحصیلات از یک سو و افزایش سرعت تخریب مدارس قدیمی و همچنین سرعت کم ساخت مدارس از سویی دیگر بیش از همیشه موجب افزایش تراکم و جمعیت دانش آموزی شده و مشکلات عدیده‌ای را برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است.

به همین منظور آموزش و پرورش کم کم گرایش خود را به سمت مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی افزایش داد تا بتواند با هدایت بخشی از دانش آموزان به سمت این مدارس از تراکم مدارس دولتی بکاهد و به موضوع کیفیت آموزش توجه کند.

اما از سویی دیگر برخی انتقادها مبنی بر ایجاد بی‌عدالتی میان دانش آموزان با توجه به کیفیت و تجهیزات آموزشی بالا در مدارس غیرانتقاعی و هزینه‌بر با سایر مدارس دولتی آموزش و پرورش را به ایجاد مدارس هیئت امنایی سوق داد تا ضمن برقراری برنامه‌های فوق‌العاده علمی و پرورشی از ظرفیت چندین نفر از افراد باتجربه، علمی و دارای ارتباطات گسترده در سطوح مختلف نیز استفاده کند.

این مدارس هزینه بخشی از فعالیت‌های فوق‌برنامه را از اولیای دانش آموزان اخذ کرده و سایر هزینه‌ها را از منابعی همچون خیرین و کمک‌های غیرمستقیم آموزش و پرورش دریافت می‌کنند، اما با توجه به افزایش قیمت‌ها و فضای اقتصادی ملتهب در یکی دو سال اخیر فضا به شکلی پیش رفته است که برای حفظ کیفیت آموزش و تهیه تجهیزات لازم باید مبلغ دریافتی به عنوان فوق برنامه از اولیا دانش آموزان افزایش یابد که خواسته مدیران این مدارس از آموزش و پرورش بود و به همین دلیل جلسه‌ای برای بررسی این موضوع در فرمانداری گنبدکاووس تشکیل شد.

* افزایش بیش از حد مبالغ موجب تبعات اجتماعی سنگین می‌شود

فرماندار گنبدکاووس با اشاره به اینکه مدارس هیئت امنایی تاکنون توانسته‌اند خروجی مثبتی را در آموزش و پرورش داشته باشند، اظهار کرد: اما نکته مهم این است که باید میزان مبالغ مرتبط با برنامه‌های فوق برنامه به فشار به خانواده‌های دانش آموزان نشود.

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه قبول دارم که با افزایش قیمت کالاها به ویژه کاغذ شرایط مدیریت مدارس هیئت امنایی و برگزاری دوره‌های فوق برنامه علمی و پرورشی کمی سخت می‌شود، افزود: اما افزایش بیش از اندازه مبالغ دارای تبعات اجتماعی و فشار روانی در جامعه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شاید با افزایش 50 درصدی مبالغ باز هم نتوانیم به انداره واقعی نیاز مدارس را برطرف کنیم اما نمی‌توان همه این بار را بر دوش خانواده‌ها گذاشت، خاطرنشان کرد: بنده معتقدم نهایتا افزایش مبالغ موجود به 10 درصد برسد و الباقی نیاز این مدارس با کمک‌های غیرمستقیم نهادها از جمله آموزش و پرورش جبران شود.

* کسب رتبه‌های برتر فرهنگی و هنری توسط مدارس هیئت امنایی

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش گنبدکاووس در این جلسه با اشاره به اینکه برنامه‌های فوق‌العاده مدارس هیئت امنایی صرفا برنامه درسی و علمی نیست، ادامه داد: در برنامه‌های فوق برنامه در نظر گرفته شده برای این مدارس بسیاری از برنامه‌های پرورشی شامل برنامه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و سلامت نیز طراحی شده است که به اجرا در می‌آید.

سید صالح رفعتی با بیان اینکه در سال جاری مدارس هیئت امنایی شهرستان گنبدکاووس رتبه‌های برتر مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و هنری را در سطح شهرستان و استان به دست آورده‌اند، تصریح کرد: به طور مثال مدرسه «فراغی» در مسابقات سرود رتبه سوم را کسب کرده، مدرسه «شهید ریاضی» در طرح مدرسه قهرمان رتبه نخست، مدرسه «بزرگمهر» در سرود ترکیبی رتبه برتر استان و «صدیقه کبری» (س) در رشته هنرهای نمایشی رتبه سوم استان را کسب کرده‌اند.

وی بر لزوم حمایت و تقویت مدارس هیئت امنایی در ابعاد مختلف تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در حوزه‌های مختلف از این مدارس حمایت کرده و موجب افزایش و رشد بیشتر درخشش دانش آموزان مدارس هیئت امنایی در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف شویم.

نماینده مدیران مدارس حاضر در جلسه با اشاره به اینکه برای تعیین مبالغ فوق برنامه در مدارس هیئت امنایی باید از شیوه سنتی خارج شویم، تاکید کرد: این عادلانه نیست که همه مدارس به یک میزان و با نگاه برابر مبالغ را افزایش دهند زیرا خدمات ارائه شده و سطح موفقیت مدارس مختلف با یکدیگر متفاوت است.

سعادتی با بیان اینکه در ابتدا و  قبل از تعیین میزان مبالغ فوق برنامه مدارس باید از آنها برنامه‌هایشان را برای سال آتی اخذ کرد، گفت: پس از بررسی برنامه‌ها و مقایسه آنها با یکدیگر و همچنین بررسی میزان موفقیت اجرای برنامه‌های مدارس در سال قبل باید به تناسب مبالغ را تعیین، افزایش و یا کاهش داد.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد همه مدارس بدون توجه به عملکرد از یک میزان مبلغ به عنوان فوق برنامه استفاده کنند عملا انگیزه‌ها برای اجرای کار از بین می‌رود، اضافه کرد: این گونه می‌شود که کلاس‌های فوق برنامه به یک طرح و برنامه فرمایشی و غیرکارکردی تبدیل خواهد شد.

* فعالیت 9 مدرسه هیئت امنایی در گنبدکاووس/ 30 درصد تخفیف به دانش آموزان نیازمند و نخبه

کارشناس مسوول امور مدارس غیرانتفاعی و هیئت امنایی آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر از میان 491 مدرسه شهرستان گنبدکاووس تنها 9 مدرسه به صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند، گفت: البته این تعداد حدود 45 درصد از مدارس هیئت امنایی استان گلستان است که تعدادشان 21 مدرسه است.

علیرضا رحمانی با بیان اینکه مبالغ فوق برنامه در مدارس هیئت امنایی شهرستان گنبدکاووس در سال تحصیلی جاری به ترتیب 300، 350 و 400 هزار تومان بوده است، تصریح کرد: تصمیم ما این است که با افزایش میانگین 15 درصدی این مبالغ برای سال آتی موافقت شود.

وی با تاکید بر اینکه براساس آئین‌نامه‌های ابلاغی وزارتخانه مدیران این مدارس می‌توانند تا 30 درصد تخفیف کلی مبالغ را برای دانش آموزان فاقد تمکن مالی و یا نخبه اعمال کنند، افزود: بنابراین دغدغه خاصی درباره عدم توانایی پرداخت توسط خانواده‌ها وجود نخواهد داشت.

گفتنی است در پایان جلسه ضمن بررسی تمامی پیشنهادها و نقاط ضعف و قوت آن در نهایت با پیشنهاد مبنی بر افزایش 10 درصدی مبالغ فوق موافقت شد تا از مهرماه سال جاری در مدارس هیئت امنایی گنبدکاووس اعمال شود.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول