اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«معامله قرن» ریسمانی برای خفه کردن ندای فلسطین مظلوم

به اعتقاد کارشناس سیاسی روس، «معامله قرن» آمریکا ریسمانی برای خفه کردن ندای مردم مظلوم فلسطین است.

«معامله قرن» ریسمانی برای خفه کردن ندای فلسطین مظلوم

«الکساندر کنیازف» کارشناس سیاسی روس در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی ابعاد مختلف برنامه‌‌های آمریکا و صهیونیست‌ها برای فلسطین پرداخت.

در این یادداشت آمده است: 40 سال پیش بر اساس ابتکار امام خمینی (ره) جهان اسلام آغاز به بزرگداشت روز جهانی قدس به عنوان روز همبستگی با مردم فلسطین و لبنان علیه اشغالگری‌های صهیونیسم کرد.

امروز با اطمینان می‌توان گفت روز جهانی قدس به عنوان یک رویداد سیاسی مهم سالانه دارای جایگاه مهمی می‌باشد و برگزاری آن به معنای تاکید جدی نه تنها امت اسلامی بلکه ملت‌های آزادی خواه دنیا بر نامشروع بودن اشغال بخش‌های مهمی از سرزمین‌های همسایه‌ها توسط رژیم صهیونیستی است.

علاوه بر اشغالگری‌های بدون وقفه رژیم صهیونیستی، موضوع حفظ اماکن مقدس اسلامی در بیت المقدس که با خطر تخریب و نابودی کامل مواجه شدند، از دیگر نگرانی‌های جدی است که متاسفانه در این خصوص سازمان‌های بین المللی و قدرت‌های جهانی ترجیح می‌دهند خاموش بمانند.

عدم حل و فصل این موضوع طی 10 سال متمادی، بی تفاوتی سازمان‌های بین المللی، از جمله سازمان ملل متحد و ساختارهای مربوط به آن، دلیل واضحی بر چگونگی وضعیت موجود حقوق بین الملل است که رژیم صهیونیستی با حمایت‌های آمریکا، انگلستان و برخی از کشورهای دیگر آن را زیر پا گذاشته است.

متأسفانه در حال حاضر هیچ چشم اندازی مبنی بر اینکه جامعه جهانی اراده‌ای قاطع برای حل مشکل فلسطین و خاورمیانه داشته باشد، دیده نمی‌شود و گذشته از آن «دونالد ترامپ» که معمولا به دنبال به نتیجه رساندن مسائل پیچیده بین المللی با استفاده از روش‌های سودجویانه و غیر منطقی است، این بار در صدد تحقق طرح خود برای حل مشکل خاورمیانه به عنوان «معامله قرن» یا «معامله بزرگ» برآمده است.

می‌توان گفت در این طرح بیش از هر زمان دیگری نقش سازمان‌های بین المللی به حداقل رسیده و توافقات دوجانبه با کشورهای منطقه که «واشنگتن» از ابزارهای فشار به آنها برخوردار می‌باشد، ترجیح داده شدند.

در «معامله قرن»، اصلا پیشینه و ریشه‌های تاریخی بحران خاورمیانه و سایر عوامل تعیین کننده در نظر گرفته نشده و فرض بر این گذاشته شده که همه مسائل را با پول یا وعده‌های بلندبالا می‌توان حل کرد.

به جامعه فلسطین که دارای ارزش‌های تمدنی و دینی خود بوده و چندین نسل از آن در شرایط جنگ و درگیری‌های دائمی به سر بردند، به طور ریاکارانه مجموعه‌ای از ارزش‌های «جهان متمدن» تحمیل می‌شود.

بنابراین طرح «معامله قرن» در اصل ریسمانی است که از آن برای خفه کردن فلسطین می‌خواهند استفاده کنند.

کشوری که همیشه حامی رژیم صهیونیستی اشغالگر بوده چگونه می‌تواند یک میانجیگر بی طرف باشد؟

به خصوص پس از اینکه ترامپ بیت المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی شناخت و دستور انتقال سفارت کشورش به آن را صادر کرد و همچنین بلندی‌های جولان را رسما متعلق به این رژیم دانست، هر گونه اعتماد نسبت به نقش آفرینی «بی طرفانه» از بین رفت.

یکی از عناصر دیگر معامله قرن این است که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند تا مشکل فلسطین جدای از بحران خاورمیانه شناخته شود تا با صحنه سازی «حل و فصل» آن، همه مسائل و معضلاتی که رژیم اشغالگر در منطقه ایجاد کرده، تحت الشعاع قرار گرفته و به فراموشی سپرده شود.

بنابراین روز جهانی قدس در برابر طرح معامله قرن آمریکا، رژیم صهیونیستی و ایادی آنها در منطقه نقش مهم و تعیین کننده‌ای را خواهد داشت و فضای رسانه‌ای بین المللی را که بیش از پیش در عرصه‌های سیاسی نقش آفرینی می‌کنند، متوجه این برنامه‌های خطرناک خواهد کرد.

متاسفانه بحران دائمی سازمان‌های بین المللی و حقوق بین الملل هنوز چشم انداز روشنی نداشته و بعید است که با کمک آنها بتوان در آینده نزدیک به نتیجه رسید.

بنابراین مسائل خاورمیانه همچنان موضوع رویارویی‌های بین مراکز جهانی قدرت باقی خواهد ماند که جنگ سوریه این واقعیت را به صراحت تائید می‌کند.

با این وجود در شرایط تشدید مخالفت‌ها در عرصه بین الملل، به برکت وجود روز جهانی قدس است که موضوع اشغال فلسطین و بخش‌های دیگری از خاک کشورهای منطقه توسط رژیم صهیونیستی و ضرورت حل و فصل عادلانه این موضوع، نه تنها به دست فراموشی سپرده نمی‌شود بلکه از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول