اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

لزوم کنترل فشار خون/ سالک مهمترین مشکل شرق اصفهان

سرپرست فرمانداری اصفهان گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به دنبال شناسایی بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالا و افزایش آگاهی مردم از عوارض این بیماری است.

لزوم کنترل فشار خون/ سالک مهمترین مشکل شرق اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فریبرز امیری پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه امنیت غذایی و سلامت شهرستان اصفهان با اشاره به طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اظهار کرد: همواره پیشگیری مقدم بر درمان است و هزینه‌هایی که برای پیشگیری می‌شود به اقتصاد جامعه کمک خواهد کرد، در این طرح شناسایی بیشتر افراد مبتلا به فشارخون بالا و شروع مراقبت و از سوی دیگر افزایش آگاهی جامعه در خصوص تشخیص زودرس فشارخون‌بالا هدف‌گذاری شده است

سرپرست فرمانداری اصفهان ادامه داد: ادارات آب، برق، گاز و تلفن از طریق قبوض، کمیته امداد از طریق افراد تحت پوشش و و شهرداری از طریق حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی به مردم درباره لزوم کنترل فشارخون اقدام کنند.

اندازه‌گیری فشار خون نیمی از جمعیت بالای 30 سال اصفهان

حمزه احمدی نیز در این جلسه عنوان کرد: بسیاری از مردم از ابتلا به فشارخون بالا اطلاع ندارند و اولین گام آگاه کردن مردم از احتمال ابتلا به این بیماری است.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر در تشریح جامعه هدف این طرح عنوان کرد: کلیه افراد بالای ۳۰ سال ایرانی و غیر ایرانی، بیماران کلیوی در همه گروه‌های سنی و زنان باردار سه گروه مخاطب این طرح هستند که از تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۹۸ تا ۱۵ تیر ۹۸ در دو مرحله در دو قالب خوداظهاری و حضوری مورد سنجش قرار خواهند گرفت.

وی افزود: پذیرش افراد علاوه بر خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت  در پایگاه‌هایی که به زودی در سطح شهر ایجاد می‌شود نیز انجام خواهد شد، در روش غیرحضوری افراد با اندازه‌گیری فشار خون خود در منزل و وارد کردن اطلاعات در سامانه مربوطه مورد سنجش قرار می‌گیرند و در پایان این طرح باید فشار خون حداقل نیمی از جمعیت بالای 30 سال شهرستان اصفهان یعنی جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر اندازه‌گیری شود.

بسیج همگانی برای مقابله با سالک در شرق اصفهان

علیرضا حسینی در تشریح اقدامات انجام شده برای مبارزه با سالک گفت: با همکاری اداره آب منطقه ای، مرکز بهداشت شماره یک اصفهان و جهاد کشاورزی بازدیدهایی از مناطق حاشیه‌ای شهر داشتیم و دهیاری‌ها مکلف شده‌اند نخاله‌های ساختمانی را از حریم شهر پاکسازی کنند، تخلیه کودهای حیوانی در حاشیه شهرها، روستاها و جاده‌ها از موانع مقابله با سالک است و باید مقامات قضایی دستور لازم را صادر کنند.

بخشدار مرکزی اصفهان تأکید کرد: مشکل فاضلاب در سپاهان شهر و بهارستان از دیگر عوامل شیوع بیماری سالک است و باید با انجام بازرسی‌ استاندارد بودن پساب‌های خروجی اداره آبفا بررسی شود.

منصوره ابوفاضلی رئیس مرکز بهداشت شماره دو اصفهان ضمن تشریح اقدامات این مرکز در مبارزه با عوامل بیماری سالک تصریح کرد: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد هر کجا دپوی کود حیوانی را شاهد بودیم تجمع پشه خاکی نیز بیشتر گزارش شده و این کودها به منبع تجمع عامل بیماری سالک تبدیل شده‌اند.

حمید ترک‌زاد، رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان و دبیر کارگروه امنیت غذایی و سلامت تأکید کرد: اولین مشکل در شرق اصفهان بیماری سالک است، 70 کانون سالک در شرق اصفهان وجود دارد که نشان از میزان خطر در این منطقه دارد.

رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان اضافه کرد: اجرای چک حشره‌شناسی در وزنه هرند و اژیه، اجرای برنامه شمارش و کنترل ماهیانه لانه‌های فعال موش صحرایی در تمامی کانون‌های تحت پوشش و اجرای یک مرحله کنترل عملیات کنترل مخزن از برنامه‌های مرکز بهداشت شماره یک در کنترل بیماری سالک بوده هرچند دپوی کود حیوانی در شهر هرند اکوسیستم جدیدی را ایجاد کرده که از موش و تشریح خاکی عقاب و کرکس را در آن شاهد هستیم.

کشتارگاه ورزنه آماده پشتیبانی از شهرهای همجوار

حمیدرضا امیری اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه یا وارد شدن خون آلوده به بدن انسان انتقال می‌یابد و گاو، گوسفند و شتر مرغ از حیواناتی هستند که این بیماری را از طریق مصرف گوشت آلوده منتقل می‌کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان با بیان این که نگهداری گوشت در یخچال‌های کشتارگاهی احتمال آلودگی را از بین میبرد عنوان کرد: تعدادی از کشتارگاه‌های شهرستان اصفهان ایراداتی داشتند که در بازرسی‌های انجام شده مشکلات تعدادی از آن‌ها حل شد و تعدادی نیز هنوز شرایط مناسبی ندارند، بودجه مورد نیاز برای رفع ایرادات به شهرداری‌ها اعلام شده اما پیشنهاد می کنیم در شرایط فعلی از ظرفیت کشتارگاه ورزنه که امکان پشتیبانی از چند شهر مجاور خود را دارد استفاده شود، کشتارگاه فساران نیز این آمادگی دارد تا در صورتی که ماشین انتقال گوشت فراهم شود بخشی از نیاز شهر را پشتیبانی کند.

انتهای پیام/63113/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول