گروه تفریح و نشاط؛ سعیده اسدیان: بالاتر از میدان حسن آباد در خیابان امام خمینی خانهای قدیمی جای گرفته که روزگاری محمدتقی خان ملقب به احتسابالمُلک که یکی از رجال دوره قاجار بوده، در آن زندگی میکرده و پس از آن پسرش محسن به زندگی در این خانه تاریخی و اصیل ادامه داده است.
احتسابالملک ۱۲۰ سال پیش این خانه را بنا میکند و حاصل ازدواج او با شرفالمُلک دو فرزند پسر به نامهای حسن و محسن بوده است، حسن مقدم مدتی در سفارت ایران در استانبول فعالیت میکرد و پس از آن در سفارت ایران در مصر فعال بود که در همین زمان مبتلا به سل میشود و در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی قبل از پدرش در سوئیس فوت میکند و همانجا هم به خاک سپرده میشود، به این ترتیب محسن مقدم تنها وارث پدر میشود و خانه مقدم به او میرسد.
وی از دوران نوجوانی کلکسیونر بوده و مجموعههای مختلفی را جمعآوری میکرده که شامل سنگ، صدف، سکه، کارتپستال و مجموعهای از آثار و اشیاء تاریخی است و طبق آنچه که خودش در خاطراتش نوشته، در اواخر دوره قاجار از دستفروشهای کنار خیابان با پول توجیبیاش آثار خاص و نسخ خطی را که در آن بازار توسط یهودیها به فروش میرسید، خریداری کرده است.
کلکسیونر جوانی که شاگرد ممتاز کمالالملک بود
محسن مقدم در دوران نوجوانی شاگرد ممتاز کمالالملک بوده و مدرک نقاشی خود را از مدرسه صنایع مستظرفه میگیرد و به توصیه کمالالملک راهی اروپا میشود تا نقاشی را به طور حرفهای فراگیرد.
پس از آن راهی فرانسه میشود و سپس در کشورهای مختلف اروپایی به موزهگردی میپردازد و در نهایت در بخش باستانشناسی موزه لوور پاریس تحصیل میکند، همانجا با همسرش «سِلما» که بلغارستانی اما بزرگشده فرانسه بوده ازدواج میکند و پس از آن به ایران میآید و در خانه پدری ساکن میشود.
محسن مقدم با همراهی همسرش «سِلما» اقدام به جمعآوری کلکسیونهای بیشتر میکند و این کار را تا آخر عمر ادامه میدهد و هر چیزی که در این خانه ببینید، چه اشیاء داخل ویترینها همچون سفالینهها و مفرغها، چه کاشیها و پای ستونهایی که در خانه از آن استفاده شده، تمام آنها جزو کلکسیونهای محسن مقدم است که آنها را از داخل یا خارج کشور خریداری کرده است.
سعیده احمدی که خودش باستانشناسی خوانده و هم اکنون به عنوان راهنما در موزه مقدم فعالیت میکند، میگوید: نود درصد تزئینات خانه و کاشیکاریهای آن نمای قاجاری دارد، از آنجایی که در دوره رضاشاه بناهای قاجاری زیادی به عمد تخریب میشد، محسن مقدم با پرداخت پول از کارگران میخواست تا بخشهای کاشی و پایههای هر بنای تاریخیای را به دلیل گذر زمان درحال تخریب بود، سالم دربیاورند، سپس آنها را به خانه میآورد و در جای جای خانه از آنها استفاده میکرد.
این خانه وقف دانشگاه تهران است
محسن و سِلما هیچگاه بچه دار نشدند به همین جهت وی پیش از مرگ خود و در سال ۱۳۵۱ خانه را وقف دانشگاه تهران میکند، اما در وقفنامه خود عنوان مینویسد که «من این مجموعه را در درجه اول برای آشنایی دانشجویان باستانشناسی دانشگاه تهران وقف کردهام و در درجه بعد، برای آشنایی مردم با فرهنگ و تاریخ ایران و تا زمانی که من و همسرم در قید حیات هستیم در این خانه زندگی میکنیم»، یعنی تا سال ۶۶ که خود محسن مقدم زنده بود و سال ۶۹ که همسرش سِلما زنده بود، در این خانه زندگی میکردند.
خانه مقدم در زمان قاجار دو بخش بیرونی و اندرونی داشته، عمارت بیرونی در ضلع جنوبی مخصوص غریبههایی بوده که وارد منزل میشدند، البته به جای ستونهایی که الان به کار رفته، دیواری بوده که بخش بیرونی و اندرونی را جدا میکرده و فقط یک در برای رفت و آمد داشته، ساختمان اندرونی هم محل زندگی خانوادگی و حضور محارم بوده است.
بعدها در دوره پهلوی، محسن مقدم دیوار را تخریب میکند و با همکاری هوشنگ سیحون «دیوار تجدد» را در ضلع شرقی حیاط اندرونی میسازد که در آن از کاشیهای فیروزهای رنگ استفاده کرده و دو پایه ستون قاجاری که از خانههای قاجاری آورده را به دیوار تجدد اضافه میکند، ستونها در واقع تقلیدی از پایه فرشته و دیو چهل ستون اصفهان است.
بخش اندرونی، زمستاننشین و رو به آفتاب بوده، اما بخش بیرونی، تابستاننشین و پشت به آفتاب بوده است.
اتاق قاجار(زمستان نشین)
بیشتر تزئینات خانه مربوط به دوران قاجار است اما از دورههای دیگر هم میتوانیم تزئیناتی را مشاهده کنیم. از آنجایی که عمده تزئینات داخلی عمارت اندرونی در ضلع شمالی قاجاری بوده، محسن مقدم اسم یکی از اتاقها را اتاق قاجار میگذارد.
استاد مقدم این محل را با آثار ارزندهای از زندیه و قاجاریه همچون طاقچه گچ بُری زندیه از اصفهان و شومینهای از استراحتگاه ناصرالدین شاه تزئین کرده است.
همچنین در اتاق قاجار تابلوی نقاشی از ناصرالدین شاه را میبینید، این تابلو جزو میراث خانوادگی مقدمها بوده و چون پدر و پدربزرگ وی از ملازمان دربار ناصرالدین شاه بودند، ناصرالدین شاه این تابلو را به خانواده آنها هدیه کرده بود.
در بخش اتاق قاجار، دو ویترین از نشانها و درجههایی را میبینید که محسن مقدم دریافت کرده است، یکی از معروفترین و مهمترین آنها نشانی است که از شارل دوگل رئیسجمهور وقت فرانسه دریافت کرده است.
اتاق نشیمن
اتاق دیگر این موزه که به اتاق نشیمن شهرت دارد، محل زندگی محسن مقدم و همسرش بوده، نقاشیهای محسن مقدم و برخی از لوازم شخصی خانه به نمایش گذاشته شده است.
یکی از نکات قابل توجه این است که بخشی که قبلا به عنوان انباری در خانه مقدم استفاده میشده، امروز مرمت و از آن برای نمایشگاههای دورهای استفاده میشود، در قسمت دیوار بالایی سمت چپ این اتاق، یک مستطیل آجری را میبینید که با یک شیشه پوشانده شده است.
این بخش از دوره پیش از مرمت به عنوان بافت قدیمی، به عنوان تکهای نمایشی به جای گذاشته شده تا وقتی بازدیدکننده به این سالن میآید، بداند که قبلاً این ساختمان به چه شکل بوده است.
سالن سفالینه
از قسمت انبار میتوانید با پلههایی به سمت روی شیروانی و سالن سفالینه را ببینید که به تازگی افتتاح شده است، در این قسمت بخشی از سفالهای عصر مفرغ و عصر آهن را مشاهده میکنید که تمام اینها را استاد مقدم با سرمایه شخصی خودش خریداری کرده است.
احمدی در ادامه میگوید: بسیاری از عتیقهفروشهای داخلی در قسمتهای مختلف شهر محسن مقدم را میشناختند و چون از علاقه وی باخبر بودند و میدانستند که مقدم پول خوبی بابت این اشیاء میدهد، اگر شیء خاصی به دستشان میرسید اول به استاد مقدم خبر میدادند. برخی دیگر گلایه میکنند که چرا محسن مقدم کاشیها را جمعآوری میکرده، این در حالی است که باید قدردان آقای مقدم بود که از تخریب آثار تاریخی جلوگیری کرده است، استاد مقدم در اواخر عمرش میگوید که من هنوز هم که به این سن و ساال رسیدهام یک اتومبیل شخصی برای خودم ندارم و همیشه با تاکسی و اتوبوس تردد میکردم.
طراحی «حوض ژاپنی» در ضلع شرقی خانه مقدم
در حیاط اندرونی، محسن مقدم طرح حیاط باغ ایرانی را در دوره پهلوی اجرا میکند، در واقع شکل و شمایل حیاط نوع دیگری بوده است، اما وی حیاط ایرانی را که چهار باغچه به نشان چهار باغ ایرانی در اطراف و یک حوض در وسط است اجرا میکند که این طرح در فرشهای ایرانی هم دیده میشود، اما در قسمت بیرونی، طرح باغ ژاپنی را اجرا کرده است که در حضور ماهی قرمز و نیلوفر آبی را میبینید.
قسمت اداری فعلی بخش سرایداری خانه بوده و مطبخ و محل اسکان خدمه در آن بخش بوده است. کافهای هم که هماکنون در موزه مقدم به راه افتاده جزو حیاط موزه مقدم بوده که امروز به یک کافه تبدیل شده و جزو الحاقات جدید خانه محسوب میشود، اما استخر و ایوان روبهرو در دهه ۳۰ و زمان محسن مقدم اضافه شده است.
یکی از بخشهای قابل توجه در خانه موزه مقدم مربوط به حوضخانه است. این زیرزمین در دوره مظفری و همزمان با احداث خانه توسط احتسابالملک بنا شده است.
در دیوار سمت چپ یک کتیبه قرآنی نصب شده که در جریان جمعآوریها تنها همین بخش از کتیبه سالم مانده که محسن مقدم آن را در حوضخانه نصب کرده است، این کتیبه قرآنی بخشی از آیه سوره فتح است و از دو طرف امتداد داشته، کاشیهای اطراف کتیبه هم مربوط به دوره ایلخانی است.
حوضخانه در تابستانها و برای پذیرایی از مهمان استفاده میشده و به دلیل پایین بودن از سطح زمین و حوضی که در وسط آن قرار داشته، فضای خنکی را ایجاد میکرده، درون این حوض پر از آب میوههای رنگی میریختند و با قلیان از مهمان پذیرایی میکردند.
دور تا دور حوضخانه، بادگیرهایی میبینید که به خنکتر شدن حوضخانه کمک میکرده است.
تزئینات دیوار سمت راست مربوط به دوره قاجار است که به شکل نقش برجسته بوده و از خانهای در شیراز جمعآوی و روی دیوار نصب شده است.
دیوار جنوبی حوضخانه کاشیهای مربوط به دوره صفویه از شهرهای اصفهان، زنجان و مازندران جمعآوری شده، و نمونههای اولین کاشیهای هفترنگ مربوط به دوره تیموری است. محسن مقدم تلاش داشته در حوضخانه روی هر دیواری کاشیهای یک دوره را نصب کند و خودش معتقد بوده که هرکس وارد حوضخانه میشده با هنر کاشیکاری ایران مواجه میشده است.
عمارت بیرونی (تابستاننشین)
این عمارت هم اکنون به سالن گاهنگاری تبدیل شده و تلاش شده تا آثار اشیای جمعآوری شده از سوی مقدم، به ترتیب زمانی چیده شود، یعنی از سفالهای چشمه علی مربوط به هزاره پنج قبل از میلاد شروع میشود و به دوره قاجار میرسد.
در این سالن، صنایع دستی بلغارستان، ظروف چینی و لاکی مربوط به ژاپن مجموعه سکهها، عروسکها، مفرغها و کارتپستالها و ویترینی از وسایل شخصی محسن مقدم به نمایش گذاشته شده است. همچنین بخش جانبی این سالن پذیرایی دارای یک بار بوده که برای پذیرایی از مهمان استفاده میشده است.
احداث «ساختمان بُرج» برای همسر
ساختمان موزه را که دور بزنید، به ساختمان برج میرسید که استاد مقدم آن را 21 سال پیش از مرگ خود به ساختمان اضافه کرده و برای اینکه خیلی از محیط حیاط کم نشود سعی میکند که آن را کمعرض بسازد، این ساختمان را به سبک قلعههای قرون وسطایی ساخته و به خاطر اینکه همسرش اروپایی بوده، این بخش را احداث کرده که همسرش احساس غربت نکند.
اتاق صدف
در مجاورت ساختمان برج، شاهد اتاق صدف هستید، استاد مقدم این اتاق را با انواع صدفهای دریایی و قطعه سنگهای تزئینی با نظم خاصی آراسته که جزو یکی از بخشهای جذاب و زیبای موزه محسوب میشود و چشم هر بازدید کنندهای را به خود جلب میکند.
اتاق اربابی یا کدخدا
بخشی از ساختمان برج به اتاق کدخدا یا اربابی نامگذاری شده که محل نگهداری ادوات طلسم و دعا، عصای درویشی، کشکول، تبر و خرقههای درویشی است، همچنین تابلوی بارگاه حضرت سلیمان، اثر قهوهخانهای و یکی از آثار معروف نقاشی در این بخش از ساختمان است.
ایوانی با الهام از کاخ الحمراء اسپانیا
استاد مقدم در ضلع شمالی ساختمان اربابی ایوانی بر پایه چند ستون و طاق ساخته است. این ایوان که با استفاده از کاشیهای دوران زندیه و قاجار تزئین شده رو به استخر است.
این استخر که در حاشیه شمالی حیاط بیرونی قرار دارد در سال 1335 و در جریان سفر محسن مقدم به اسپانیا ساخته شده، در واقع وی با الهام از کاخ الحمراء اسپانیا (باغی از دوران صدر اسلام اسپانیا) این ایوان را ساخته، کاشیهای قاجاری و ستونهای استفاده شده در این ایوان نیز مربوط به کاخ خواهر ناصرالدین شاه است.
تولیت خانه موزه مقدم هم اکنون در اختیار مستقیم دانشگاه تهران است، بنابراین اگر به دنبال دیدن یک خانه زیبا با معماری منحصر به فرد هستید میتوانید همه روزه به غیر از شنبهها از ساعت 9 صبح تا 17 عصر با پرداخت 5 هزار تومان از این خانه زیبا و تاریخی بازدید کنند.
انتهای پیام/