اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ادامه تلاش گروهی از سناتورهای دموکرات برای کاهش اختیارات جنگی ترامپ

سناتورهای دموکرات کنگره آمریکا سعی دارد تا با مانع‌تراشی بر سر روند تصویب یک لایحه نظامی در صحن سنا، دونالد ترامپ را ملزم کنند تا پیش از هر تصمیمی برای اقدام احتمالی نظامی علیه ایران، ابتدا مجوز کنگره را کسب کند.

ادامه تلاش گروهی از سناتورهای دموکرات برای کاهش اختیارات جنگی ترامپ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در ماجرای تهاجم پهپاد جاسوسی آمریکا به حریم هوایی ایران، مدعی شده بود چند دقیقه قبل از آنکه نهادهای نظامی آمریکا حملاتی علیه سه نقطه از ایران را آغاز کنند، فرمان توقف این حملات را داده، سه‌شنبه گذشته مجدداً با انتشار توییت‌هایی توهین‌آمیز علیه مقامات ایران، به همان لحن تهدیدآمیز گذشته خود در قبال تهران بازگشت. همین مسئله نیز ظاهراً دموکرات‌های کنگره آمریکا را بیش از پیش نگران کرده است.

در این میان، برخی منابع خبری گفته‌اند که سناتورهای دموکرات کنگره آمریکا سعی دارند با توسل به تاکتیک موسوم به «اطاله بررسی» که نوعی تاکتیک تأخیری به منظور جلوگیری از به رأی گذاشته شدن لایحه‌ای خاص (در این مورد لایحه مربوط به «مصوبه اختیارات دفاع ملی آمریکا») در صحن علنی مجلس سنا است، قصد دارند جمهوریخواهان را تحت فشار بگذارند تا با متممی که آنها مدنظر دارند موافقت کنند.

بنا بر گزارش «هافینگتون پست»، سناتورهای دموکرات کنگره آمریکا که به شدت نگران تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ در قبال ایران هستند، تلاش کرده‌اند تا متممی برای لایحه مربوط به «اختیارات دفاع ملی آمریکا» تنظیم و ارائه کنند مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور این کشور حتما قبل از اینکه بخواهد درباره استفاده از قدرت نظامی علیه کشوری، به ویژه ایران تصمیمی بگیرد، پیش از اجرایی کردن تصمیم خود، ملزم باشد تا از کنگره مجوز قانونی را کسب کند و حتی در صورت عدم موافقت کنگره، دست از اجرای تصمیم خود بکشد.

اطاله بررسی، روشی قدیمی در پارلمان بسیاری از کشورهاست و در آمریکا نیز به خصوص از سال ۱۹۷۵ به بعد، در سنا بارها از سوی مخالفان یک طرح، به کار گرفته شده است.

در سنای آمریکا، یک قانون پایه وجود دارد: هر سناتور حق دارد تا هر زمان که می‌خواهد و در مورد هر موضوعی که می‌خواهد در صحن مجلس صحبت کند، مگر آنکه سه پنجم اعضا (۶۰ نفر از مجموع ۱۰۰ سناتور) اعلام «کفایت بحث» (closure) کرده و خواستار رأی‌گیری در مورد آن طرح شوند.

همین امکان، موجب شده تا مخالفان یک طرح، زمانی که حتی اکثریت را در اختیار ندارند، بتوانند با جلب دو پنجم آرا (۴۱ سناتور)، امکان اعلام کفایت بحث را از حامیان طرح گرفته و بحث را آنقدر طولانی کنند که عملا زمانی برای رأی‌گیری در مورد طرح باقی نماند.

بر اساس گزارش هافینگتون پست، چندین نفر از سناتورهای کلیدی حزب دموکرات در کنگره آمریکا از این تاکتیک «اطاله بررسی» در جلسات رأی‌گیری مربوط به «مصوبه اختیارات دفاع ملی آمریکا» استفاده کرده‌اند؛ لایحه‌ای که سیاست‌های دفاعی این کشور را مشخص کرده و مجوز استفاده از صدها میلیارد دلار بودجه نظامی در این حوزه را صادر می‌کند.

سناتور «تام اودل» از ایالت «نیومکزیکو» که از جمله حامیان اصلی این متمم است، گفته: «این اوج بی‌مسئولیتی و سوءاستفاده واقعی از وظایف ما بر اساس قانون اساسی این کشور خواهد بود اگر بدون رأی‌گیری درباره متمم دو حزبی و فوریت‌داری که ما برای جلوگیری از جنگی غیرقانونی ارائه کرده‌ایم، به تصویب نهایی برسد».

بنا بر این گزارش، تصویب این متمم اگر به سرانجام برسد می‌تواند در شرایطی که دولت‌های مختلف آمریکا در سال‌های گذشته با مطرح کردن متمم‌هایی از «مصوبه اختیار 2001 در استفاده از نیروی نظامی آمریکا» برای دور زدن کنگره و به راه‌اندازی نبرد نظامی در خارج از مرزهای آمریکا استفاده کرده بودند، تا حدودی اختیارات نظارتی کنگره را در موارد مشابه افزایش دهد.

بامداد پنج‌شنبه گذشته، یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی که وارد حریم هوایی ایران شده بود، توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سرنگون شد. بسیاری از تحلیل‌گران نظامی بر این باورند که اثبات توانمندی ایران در سرنگون ساختن چنین پهپادی معادلات نظامی را در منطقه تغییر داده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در حساب کاربری‌اش در توئیتر روز جمعه ادعا کرده بود ۱۰ دقیقه قبل از حمله به سه سایت در ایران دستور توقف آن را صادر کرده است. (جزئیات بیشتر)

در حالی که انتقادهای مقام‌های ارشد کنگره آمریکا درباره مواضع ضد ایرانی دولت ترامپ ادامه دارد، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در یک مصاحبه، هشدار قانونگذاران آمریکایی درباره نیاز قانونی او برای انجام هر گونه حمله به ایران به مجوز کنگره را رد کرده و گفته است: «بله من (اختیار لازم برای حمله به ایران بدون مجوز کنگره) را دارم. البته ما کنگره را در جریان تحولات و اقداماتی که داریم انجام می‌دهیم، قرار داده‌ایم و فکر می‌کنم آنها قدردان این کار هستند. من واقعا دوست دارم که آنها دوشادوش (دولت) قرار داشته باشند اما من از نظر قانونی مجبور نیستم که چنین کاری بکنم. ما به اینکه شاید تصمیمی برای انجام یک حمله بگیریم، خیلی نزدیک بودیم اما بعدش من تصمیم گرفتم که این کار را نکنیم». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول