اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ظرفیت‌های «اوراسیا» در برابر آمریکا؛ پاشنه آشیل واشنگتن کجاست؟

کارشناس مسائل بین‌المللی قرقیزستان با اشاره به اقدامات یک طرفه آمریکا نسبت به برخی کشورهای اوراسیا کاهش نفوذ «واشنگتن» را هدف استراتژیک کشورهای منطقه خواند.

ظرفیت‌های «اوراسیا» در برابر آمریکا؛ پاشنه آشیل واشنگتن کجاست؟

«ایدان‌بیک اکمات‌اف» کارشناس مسائل بین المللی قرقیزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به امکانات کشورهای عضو اوراسیا برای مقابله با نقش آمریکا در عرصه بین‌الملل اظهار داشت: تصویب و اجرای هر چه سریع‌تر تصمیمات در زمینه استفاده از واحدهای مالی ملی کشورهای منطقه در مبادلات تجاری منجر به کاهش نفوذ «واشنگتن» می‌شود.

وی تصریح کرد: تحولات اخیر در خاورمیانه از جمله اقدامات یک طرفه آمریکا نسبت به ایران به تشدید مسائل امنیتی در جهان منجر شده و همه ما امیدوار به جلوگیری از وقوع بدترین سناریوها هستم زیرا هرگونه تغییراتی در خاورمیانه تأثیر جدی بر منطقه از جمله تخریب زیرساخت‌های اساسی و اقتصادی کشورها دارد.

اکمات‌اف افزود: از بین بردن وحدت اسلامی و کنترل بر ثروت‌های کشورهای اسلامی هدف اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی است و اقدامات تند عربستان سعودی و امارات متحده عربی باعث نگرانی جامعه بین‌المللی می‌شود.

این کارشناس خاطر نشان کرد: ایران از سال 1979 تحریم‌ است و این جنگ اقتصادی توسط آمریکا هنوز هم ادامه می‌یابد اما خوشبختانه ایران راه‌های رسیدن به خودکفایی را پیدا کرده است.

کارشناس قرقیز با اشاره به مشارکت بین المللی گفت: بسیار مهم است که هنوز ابزارهای دیگری برای حل مشکلات مربوط به این مسئله از جمله دیپلماتیک وجود دارند و جامعه جهانی باید از این فرصت استفاده کند.

اکمات‌اف ادامه داد: اروپا برای رعایت برجام تلاش می‌کند و حتی برای ادامه همکاری با ایران سیستم مالی بدون نظارت آمریکا را معرفی کرد اما این برنامه‌ها عملی نشدند.

وی اظهار داشت: حتی با وجود تلاش‌های اتحادیه اروپا به دلیل اقدامات آمریکا رعایت کامل برجام ممکن نیست زیرا هدف «واشنگتن» و «تل آویو» از این برنامه‌ها حفظ انحصار قدرت نظامی و مقابله با نظام در ایران است.

اکمات‌اف افزود: ترس از سامانه‌های مشکی ایران آمریکا و رژیم صهیونیستی را وادار به اقدامات تند مانند هشدارهای آغاز جنگ تمام عیار می‌کند.

این کارشناس تصریح کرد: رژیم صهیونیستی یک کشور دارای سلاح هسته‌ای و موشک‌ است و اقدامات این کشور در عرصه بین‌المللی بسیار تند می‌باشد و رفتار تل آویو با فلسطینی‌ها، بمباران کردن خاک سوریه و لبنان از این جمله است.

اکمات‌اف افزود: همچنین رژیم صهیونیستی برای حفظ انحصار نظامی در خاورمیانه از جمله انحصار در زمینه تکنولوژی‌های موشکی تلاش می‌کند زیرا این کشور به خوبی عدم توان کافی برای پیروزی بر ایران را درک کرده است.

کارشناس قرقیز با اشاره به فعالیت «تهران» در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای خاطر نشان کرد: سازمان شانگهای یک سازمان نظامی نیست و به این دلیل عضویت کامل یا عضویت به عنوان ناظر در آن امتیازات جدی در حوزه نظامی نمی‌دهد اما تقویت روابط با روسیه و چین به عنوان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای دارای حق وتو قابل توجه است و از این جهت همکاری ایران با سازمان شانگهای بسیار مهم است.

وی در جواب به سؤال مربوط به تأثیر تحریم‌ها علیه ایران گفت: تحریم‌های اقتصادی تأثیر منفی دارد اما روابط تجاری تهران با روسیه و اتحادیه اروپا تقویت شده است.

اکمات‌اف گفت: دستاوردهای ایران در حوزه کشاورزی، تکنولوژی، علم، آموزش، بهداشت و تولید موشک بی اثر بودن تحریم‌ها را نشان می‌دهد.

کارشناس قرقیز ادامه داد: ایجاد مانع برای پیشرفت ایران توسط آمریکا به نتایج رضایت بخشی نرسید و در آینده نیز این روند حفظ خواهد شد.

وی افزود: کاهش نقش آمریکا در عرصه‌ بین‌المللی مشق دشواری است اما با توجه به تقویت تعامل روسیه، ترکیه، چین، هند و دیگر کشورهای اوراسیا می‌توان گفت که تلاش‌ها به سمت کاهش استفاده از دلار به عنوان پایه‌های اصلی قدرت واشنگتن در حال انجام است.

اکمات‌اف در پایان تصریح کرد: در آینده نزدیک طرح‌های در زمینه استفاده از واحدهای مالی ملی کشورهای اوراسیا و فرار از دلار تصویب و نقش‌آفرینی آمریکا در عرصه بین الملل کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول