اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

قصه اولین زیارت و غزل محمدعلى بهمنى براى امام رضا (ع)

محمدعلی بهمنی شاعر و غزل‌سرا در پنجمين اجلاس جهانی شاعران هم سُرا و چهارمين نشست جمعيت شاعران آزاد ايران فردا همزمان با عيد ميلاد هشتمين اختر تابناك آسمان ولايت و امامت حضرت ثامن الحجج (ع) تجلیل می‌شود.

قصه اولین زیارت و غزل محمدعلى بهمنى براى امام رضا (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر عبدالحسینى دبیر این اجلاس از تجلیل محمد على بهمنى در نشست شاعران آزاد ایران خبر داد که قرار است در روز یکشنبه ٢٣ تیر ٩٨ و مصادف با میلاد امام رضا(ع) در سالن همایش هاى صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران برگزار شود.

عبدالحسینى درباره این تجلیل گفت: استاد بهمنى از چهره‌هاى شاخص و محبوب شعر معاصر به ویژه در قالب غزل سرایى است که طى بیش از نیم قرن فعالیت شاعرانه، علاوه بر سرایش و ارائه اشعار متعدد، بر شعر معاصر نیز تاثیر گذاشته است. اولین شعر او در سال ٣٠ و زمانى که ٩ ساله بود با انتخاب فریدون مشیرى در مجله روشنفکر منتشر شد. فروردین امسال این شاعر پیشکسوت وارد هفتاد و هشتمین سال زندگى‌اش شد. با این وصف این هنرمند عرصه شعر و ادب نزدیک به ٧٠ سال است که شعر مى سرایند و در مجموعه ها و رسانه‌ها و کتاب‌ها منتشر مى‌شود.

این پژوهشگر و مدیر هنرى در ادامه گفت: دیگر نکته قابل توجه در آثار بهمنى معاصر بودن و امروزى بودن است. کارشناسان و منتقدان حوزه شعر معتقدند که بهمنى از نیما یوشیج تأثیر پذیرفته است و خود بهمنى هم این نگاه را تأیید کرده و آثارش را تلفیقى از فرم آثار نیما و قالب غزل هاى عاشقانه دانسته است. بهمنى در بیتى گفته؛ «جسمم غزل است اما، روحم همه نیمایی است، در آینه‌ تلفیق، این چهره تماشایى است.»

دبیر اجلاس شاعران هم سرا درباره اهمیت و تاثیر غزل‌هاى بهمنى افزود: عشق مهم‌ترین مضمون غزل‌های محمدعلی بهمنی است و اشعار او توسط خوانندگان بسیارى ار جمله ناصر عبداللهى، شادمهر عقیلى، همایون شجریان، علیرضا قربانى و ... خوانده شده و بسیارى از آن‌ها در خاطرات همه ما هم ماندگار شده است.

وى با اشاره به تعداد کتاب‌هاى منتشر شده از این شاعر غزل سرا به مسئولیت او به عنوان رییس شوراى شعر و ترانه دفتر موسیقى وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره کرد و افزود: حضور بهمنى در این شورا از منظر کیفى سازى سروده‌ها و ترانه‌ها بسیار پراهمیت بود اما بهمنى از کیفیت پایین آثار و ارائه کارهاى سخیف و دم دستى آزرده خاطر شده بود و با انتشار نامه‌اى در شهریور ٩٧، خداحافظی‌اش از ریاست شورای شعر و ترانه را اعلام کرد.

بهمنى در انتهای این مطلب نوشته بود: من با آگاهی اشتباهم از قبول ریاست شوراى ترانه ـ نه به‌دلیل این که ۶ ماه است کارشناسانش حقوق نگرفته اند ـ فقط به این دلیل که دیگر مزاحم ترانه‌های ضعیف نباشم، با شرم خداحافظى می‌کنم!

عبدالحسینى در پایان با اشاره به اینکه اجلاس شاعران هم سرا هر سال در روز میلاد حضرت على بن موسى الرضا (ع) برگزار مى شود به نقل قولى از استاد بهمنى براى سرایش غزلى براى ساحت امام هشتم اشاره کرد و گفت: زمانى که ایشان ٦٣ ساله بودند، براى داورى جشنواره رضوى دعوت مى‌شوند. بهمنى به آن‌ها مى‌گوید که من خود شعرى براى امام رضا (ع) ندارم و نمی‌توانم براى این موضوع داورى کنم اما برگزارکنندگان اصرار مى‌کنند که او داور جشنواره باشد. استاد بهمنى مى‌گوید پس فرصت دهید که ببینم مى‌توانم شعرى براى حضرت بگویم یا خیر و اگر شعرى سرودم، داورى جشنواره را مى‌پذیرم.

دبیر اجلاس شاعران هم سرا در ادامه بیان این نقل قول و خاطره افزود: خلاصه آن که استاد بهمنى در ٦٣ سالگى به همراه همسرش و براى اولین بار راهى مشهد مى‌شود و در داستان و روایت و خاطره جذاب و دلنشینى در صحن و رواق حرم مطهر این غزل با این مطلع متولد مى شود که: شرمنده ام که همت آهو نداشتم/ شصت و سه سال، راه به این سو نداشتم.

عبدالحسینى ادامه داد: پنجمین اجلاس شاعران هم‌سُرا افتخار دارد تا در نشست جمعیت شاعران آزاد ایران از این شاعر ملی و پیشکسوت و استاد غزل‌هاى عاشقانه تجلیل کند.

پنجمین اجلاس جهانی شاعران هم سُرا و چهارمین نشست جمعیت شاعران آزاد ایران روز یکشنبه ۲۳ تیرماه ۹۸ و همزمان با عید میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت ثامن الحجج(ع) و با حضور اهالی شعر و ادب در سالن همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول