اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کاهش واردات کالای لوکس فرصتی برای عرض اندام کیفیت کالای ایرانی

رئیس صنف مصنوعات چوبی اصفهان گفت: شرایط به وجود آمده در طی دو سال اخیر باعث شد تا واردات کالاهای لوکس خارجی به کشور بسیار کاهش یابد و فضا برای تولیدکنندگان داخلی تا حدی برای عرض اندام و نشان دادن کیفیت محصولات ایرانی باز شود.

کاهش واردات کالای لوکس فرصتی برای عرض اندام کیفیت کالای ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نشست خبری راهکارهای بازاریابی صادرات صنعت دکوراسیون داخلی استان اصفهان با حضور فعالان بخش خصوصی و رؤسای اصناف مربوطه برگزار شد.

مردم با کیفیت محصولات ایرانی آشنا نیستند

محمد شادمند در این نشست خبری با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف تولیدات با کیفیت داخلی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر، تصور غلطی که در سال‌های قبل در خصوص کیفیت کالای ایرانی و خصوصاً در بخش دکوراسیون داخلی وجود داشته، همچنان وجود دارد و به دلیل عدم فرهنگ‌سازی مناسب و عدم آگاهی جامعه مخاطبان از کیفیت و رقابت‌پذیری جنس ایرانی، همچنان شاهد اقبال مردم به اجناس خارجی هستیم.

رئیس صنف مصنوعات چوبی اصفهان در ادامه افزود: در همین استان اصفهان، تولیدات بسیار با کیفیتی در صنعت تزیینات داخلی منازل صورت می‌پذیرد که اغلب این محصولات توان رقابت با نمونه خارجی را داشته و بازار صادراتی در اختیار دارند.

وی همچنین اذعان داشت: برخی از متقاضیان خرید کالا هنوز نمی‌دانند که کیفیت محصولات ایرانی در چه حد است و باید اطلاع‌رسانی لازم به آن‌ها در این زمینه‌ها صورت پذیرد.

شادمند در ادامه افزود: شرایط به وجود آمده در طی دو سال اخیر باعث شد تا واردات کالاهای لوکس خارجی به کشور بسیار کاهش یابد و فضا برای تولیدکنندگان داخلی تا حدی برای عرض اندام و نشان دادن کیفیت محصولات ایرانی باز شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس، کالاهای ایرانی و خصوصاً تولیدات اصفهان در حوزه مصنوعات چوبی، جایگزین بسیاری از کالاهایی شد که تا دو سال پیش کاملاً وارداتی بودند.

رئیس صنف مصنوعات چوبی اصفهان اظهار داشت: با این حال مشکلات در سطح صنوف و قوانین صنفی زیاد است و تولیدکنندگان برای فعالیت بهتر نیازمند رفع موانع قانونی کسب‌وکار و چالش‌های موجود هستند و حتی در شرایط فعلی نیز اصفهان جزو استان‌های تأثیرگذار در صنعت چوب بوده و تولیدات اصفهان به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: قوانین صنفی و قوانین صادراتی نیازمند اصلاح هستند و باید قدمی اساسی در این راه برداشت.

نمایشگاه را به فروشگاه تبدیل نکنیم

در ادامه این نشست، جواد قوه‌عود اظهار داشت: اتحادیه فرش ماشینی، فرشینه و تزیینات داخلی در استان اصفهان هزار و 800 عضو داشته که عمده آن‌ها در بخش فرش ماشینی و فرشینه فعال هستند.

رئیس صنف فرش ماشینی و فرشینه استان اصفهان ادامه داد: برگزاری نمایشگاه برای تولیدات داخلی و حتی واردکنندگان، اتفاقی بسیار خوب است اما قبل از هر چیز باید به این سؤال پاسخ داد که هدف ما از برگزاری نمایشگاه چیست؟

وی تأکید کرد: حضور در نمایشگاه‌ها برای اصناف، هزینه‌های جانبی زیادی دارد و آن‌ها مجبور هستند برای پوشش این هزینه‌ها، بر میزان فروش خود در نمایشگاه تمرکز کنند و از سایر مزایا غافل شوند.

قوه‌عود متذکر شد: همین امر باعث می‌شود که نمایشگاه، فروشگاه شود و فروشندگان در آن به عرضه محصولات پرطرفدار و ارزان قیمت خود بپردازند و از عرضه محصولات جدید و ارائه خلاقیت‌ها صرف نظر کنند.

وی یادآور شد: نمایشگاه باید به صورت تخصصی برگزار شود و مخاطبان آن نیز باید متخصصان باشند تا با تبادل ایده‌ها و سلیقه‌ها، نتایجی متفاوت حاصل شود و ارزش افزوده جدیدی در صنعت خلق شود.

رئیس صنف فرش ماشینی و فرشینه استان اصفهان همچنین تصریح کرد: شلوغی نمایشگاه‌ها برای مخاطبان متخصص نیز مشکل ایجاد می‌کند و آن‌ها نمی‌توانند ایده‌های خود را به غرفه داران منتقل کنند، بنابراین پیشنهاد می‌شود زمان‌بندی نمایشگاه‌ها به گونه‌ای باشد که در چند روز ابتدایی تنها متخصصان و مخاطبان خاص حضور یابند و پس از آن، نمایشگاه برای عموم باز باشد.

خلاقیت در تولید، کلید توسعه صادرات

در ادامه بیژن سحرناز با تأکید بر لزوم اجماع صنعتگران کشور بر حوزه صادرات اظهار داشت: در شرایط فعلی، باید جهانی اندیشید تا بتوان صنعت را به رونق رساند.

عضو هیأت رئیسه انجمن پلیمر استان اصفهان یادآور شد: باید نگاه خاصی به نوآوری در صنعت داشته باشیم، نوآوری باعث تشکیل ارزش افزوده و رسیدن به سهم بالاتر از بازار می‌شود و باید بر این موضوع تأکید داشت که با ایجاد خلاقیت در تولید می‌توان بازار صادراتی محصولات پلیمری ایران را توسعه داد.

وی در ادامه افزود: در کشور ما سالانه 3.5 میلیون تن محصول پلیمری تولید می‌شود که این عدد در کشور آلمان برابر با 5.5 میلیون تن است اما تفاوت اینجاست که محصولات ایرانی به طور متوسط یک الی 1.5 دلار به ازای هر کیلو قیمت‌گذاری می‌شوند و در آلمان این عدد بیش از 5 دلار است.

سحرناز تأکید کرد: این شکاف قیمتی تفاوت خلاقیت‌ها را نشان می‌دهد و افزایش نوآوری و خلاقیت می‌توان چنین شکاف قیمتی بین محصولات یکسان ایجاد کرد.

عضو هیأت رئیسه انجمن پلیمر استان اصفهان ادامه داد: صادرات موفق نیازمند برند شخصیتی و کیفیت جامع و قیمت رقابتی، توزیع مناسب و خدمات پس از فروش خوب است و صادرکنندگان و تولیدکنندگان ما باید بر هر یک از ویژگی‌ها به خوبی تمرکز کرده و آن را ساده نبینند.

وی متذکر شد: بسیاری از مبانی را ساده می‌بینیم در صورتی که برای انجام هر یک از این سرفصل‌ها نیازمند تخصص هستیم و از این رو باید از متخصصان در توسعه صنعت و صادرات خود استفاده کنیم تا نتیجه مطلوب بگیریم.

انتهای پیام/63062/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول