اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

کوتاهی در بُعد فرهنگی مقابله با آسیب‌های فضای مجازی

بخشدار مرکزی ابرکوه با بیان اینکه قبل از هرگونه اقدام در فضای مجازی باید عواقب آن سنجیده شود، گفت: مهم‌ترین راهکار کنترل فضای مجازی فرهنگ‌سازی است که تاکنون همه در آن ضعیف عمل کرده‌اند.

کوتاهی در بُعد فرهنگی مقابله با آسیب‌های فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، بخشدار مرکزی پیش از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی پیشگیری از وقوع جرائم سایبری گفت: در رابطه با موضوع فضای مجازی با سه مقوله فرستنده، پل ارتباطی و گیرنده مواجه هستیم که مهم‌ترین راه‌حل در هدایت گیرنده، فرهنگ‌سازی است.

عباس مهری اظهار کرد: مهم‌ترین بستر فرهنگ‌سازی در وهله اول خانواده است که باید بر محتوایی که در دسترس فرزندان آنان قرار دارد نظارت و کنترل همه‌جانبه داشته باشند.

مهری خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی نمی‌توان یک دستگاه خاص را متهم به قصور و کم‌کاری کرد؛ بلکه این ضعف به همه ما مسؤولین بازمی‌گردد. لذا باید افراد متخصص در زمینه رسانه، جامعه‌شناسی و روانشناسی با انجام کار مطالعاتی به نتایج یکپارچه و راهکارهای عملی دست یافته و ما نیز مجری آن راهکارها باشیم.

 وی در رابطه با کمبود فضای تفریحی به عنوان یکی از علل ارتکاب جرم، عنوان کرد: کمبود فضای تفریحی فقط گریبان گیر ابرکوه نبوده و به جز یک سری کلان‌شهرها که چنین فضاهایی را به وفور در اختیار دارند، بقیه مناطق کشور با این مشکل مواجه هستند.

بخشدار مرکزی ابرکوه ادامه داد: تجربه کنترل پل ارتباطی در فضای مجازی که یکی از آن‌ها تلگرام بود، نه تنها موفقیت چندانی به همراه نداشت؛ بلکه با ابزاری به نام فیلترشکن زمینه را برای دسترسی همه افراد در سنین مختلف به صفحات مختلف اینترنتی مهیا کرده و معضلاتی را ایجاد کرد که دیگر قابل‌کنترل نیست.

مهری تأکید کرد: در همین راستا قبل از عملیاتی ساختن هرگونه سیاست‌گذاری در حوزه فضای مجازی، ابتدا باید عواقب و آسیب‌هایی را که ممکن است در پی داشته باشد به‌خوبی بررسی و سپس اقدام کرد.

کاربردهای مثبت فضای مجازی برجسته شود

سپس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه، تأکید کرد: یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از جرائم سایبری، معرفی کاربردها و بخش‌های مثبت فضای مجازی به‌ویژه بخش کسب‌وکار و درآمدزایی آن به جوانان است که اغلب نیز بیکار بوده و به دنبال راه فراری از این معضل هستند.

عباس علوی راد اضافه کرد: اگر قرار است مخاطبان را از محتوای غیراخلاقی و غلط فضای مجازی دور کنیم، باید برای آن یک جایگزین مناسب داشته باشیم. لذا در مرحله بعد باید تیم‌های قوی تولید محتوا در این زمینه فعالیت جدی، گسترده و مستمر داشته باشند تا افراد بتوانند در این دنیای مجازی که با انفجار اطلاعات مواجه هستند، از نظر دسترسی به مطالب آموزنده و مفید ارضا شوند.

یکی از وکلای دادگستری شهرستان ابرکوه نیز مجرمان سایبری را بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان دانست و گفت: یکی از بخش‌های بسیار مهم که باید به مقوله آموزش در بحث پیشگیری از وقوع جرم بپردازد، مدرسه و آموزش‌وپرورش است.

مهدی امیدی با تأکید بر اینکه جوانان ابرکوه تشنه تفریحات سالم هستند، خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی، جشن‌های مختلف و ... باید با محوریت فرمانداری و سایر ارگان‌های مربوطه در شهرستان تقویت شود تا بتوان افراد را برای ساعاتی از فضای مجازی دور نگه داشت.

انتهای پیام/90027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول