اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

گزارشی از آرامستان جدید زنجان، آغازی بر یک پایان

آرامستان شهرداری زنجان در مراحل پایانی آماده‌سازی برای بهره‌برداری است، محلی که در آن آرامگاه خانوادگی، دو طبقه، قطعه اطفال، قطعه هنرمند ان، شهدا و والدین شهدا وجود دارد.

گزارشی از آرامستان جدید زنجان، آغازی بر یک پایان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اگر سری به آرامستان‌های موسوم به بالا و پایین زنجان بزنید، خواهید دید که ظرفیت خاک زنجان برای دفن اموات در این دو مکان تکمیل شده است.

در واقع آرامستان‌های زنجان از خیلی سال پیش در حال انفجار جمعیت هستند و امروز دیگر جای پذیرش درگذشتگان را ندارد.

طبق آمارهای ارائه شده ، روزانه هشت فوتی برای شست‌وشو و غسل به بهشت زهرای زنجان برده می‌شود تا رهسپار خانه ابدی شوند، با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید در هر ماه به جمعیت آرامستان‌های زنجان 300 نفر اضافه می‌شوند، درحالی که دیگر ظرفیتی برای پذیرش وجود ندارند.

با این حال هنوز هم مردم شهر ترجیح می‌دهند درگذشتگان خود را در آرامستانی به خاک بسپارند که در دسترس آنها باشد.

با وجود چنین شرایطی آرامستان جدید شهرداری نیز در محلی خارج از شهر و در یک محدوده وسیع در حال ساخت و تجهیز است.

محلی که در آن قبور یک طبقه و دو طبقه برای اموات در نظر گرفته شده است.

نمازخانه مسقف، سرویس بهداشتی به تعداد مورد نیاز، جدا کردن قبور اطفال از سایرین و آماده‌سازی 6 هزار مزار از جمله امکاناتی است که در آرامستان برای اموات در نظر گرفته شده است.

اما با وجود این امکانات به علت دور بودن مسیر دسترسی آرامستان شهروندان زنجانی استقبالی از حضور در بهشت زهرا (س) نداشته و ترجیح می‌دهند امواتشان داخل شهر تدفین شود.

به سراغ مبین غایبلو رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان می‌رویم تا آخرین وضعیت مزارهای موسوم به بالا و پایین و همچنین وضعیت پیشرفتی ساخت آرامستان شهرداری را جویا شوم.

فارس: وضعیت ظرفیت مزار بالا و پایین را تشریح بفرمایید؟

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان: هر آرامستانی استاندارد مخصوص به خود را دارد که تدفین اموات باید طبق آن انجام شود اما امروز در مزارهای مشهور به مزار بالا و مزار پایین زنجان حتی به جای فضای سبز و پیاده‌رو هم مرحوم دفن شده است.

امروز اما ظرفیت مزار بالا و پایین پر شده و خود شهروندان نیز به این امر واقف هستند، اما با این حال رغبتی برای دفن اموات خود در آرامستان جدید ندارند.

شاید یکی از دلایلی که موجب شده مردم برای دفن اموات خود در مزار بالا و پایین تمایل بیشتری داشته باشند، وقفی بودن زمین آنهاست.

فارس: آماری از اموات دفن شده در مزار بالا و پایین را دارید؟

مبین غایبلو: آمار دقیقی از اموات دفن شده در مزار بالا و پایین نداریم اما آنچه مسلم است، ظرفیت این آرامستان‌ها از چند سال قبل پر شده است. 

البته آنطور که اطلاع داریم شاید از بیش از 100 سال پیش در مزارهای بالا و پایین دفن اموات انجام شده است، به همین خاطر گاهی اوقات، در ظاهر مزاری دیده نمی‌شود، در حالیکه دفن اموات در آن انجام شده است.

فارس: روزانه چند فوتی در مزار بالا و پایین دفن می‌شود؟ 

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان: ببینید، نمی‌توان آمار دقیقی برای تدفین اعلام کرد، چون ممکن است یک روز آمار اموات کمتر و یک روز بیشتر از روز دیگر باشد، اما در مجموع و به صورت متوسط شاید بتوان گفت روزانه هشت نفر در بهشت زهرا تغسیل داده می‌شود.

البته شاید بحث تدفین اموات به خودی خود مشکل نداشته باشد، اما تجربه نشان می‌دهد که به علت تراکم جمعیتی بالای اموات در آرامستان زندگان دچار مشکل شده و بر اثر افتادن روی مزارها مشکلاتی از جمله شکستگی دست و پا رخ می‌داد و گاها شاهد پارگی لباس آنها نیز بودیم.

فارس: در مورد موقعیت آرامستان جدید توضیح می‌فرمایید؟

غایبلو: آرامستان جدید 40 هکتار مساحت دارد که دفن اموات در آن به شکل طبقه‌ای انجام خواهد شد که آنچه مسلم است، ظرفیت آرامستان جدید نیز تا سالیان سال جوابگوی اموات خواهد بود.

با توجه به جمعیت شهر و تعداد فوتی‌های تدفینی که به صورت روزانه داریم، در این آرامستان نمازخانه مسقف برای اقامه نماز میت، آرامگاه خانوادگی، مزارهای دو طبقه و مختص اطفال و همچنین ویژه شهدا و والدین شهدا در نظر گرفته شده است.

فارس: در مورد ظرفیت آرامستان جدید توضیح بفرمایید.

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان: ببینید در این آرامستان حداقل تاکنون 6 هزار مزار یک و یا دو طبقه ساخته شده است، ضمن اینکه آرامگاه‌های خانوادگی نیز به تعداد مورد نیاز در حال احداث است.

ظرفیت و مساحتی که آرامستان جدید دارد، قطعا تا چندین نسل جوابگوی شهر درباره تدفین اموات خواهد بود.

در این محل امکانات رفاهی بسیار بهتر از مزارهای موجود در نظر گرفته شده است که از جمله آن ساخت 20 چشمه سرویس بهداشتی به همراه اتاق ویژه شست و شوی کودک، مغازه‌های فروش سنگ قبر، سردخانه بحران، بوفه برای فروش کالاهای مورد نیاز مردم و گل‌فروشی است.

فارس: در مورد سردخانه بحران هم توضیح می‌فرمایید؟

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان: سردخانه بحران برای مواقع بحرانی ساخته شده است که ظرفیت آن هم 200 جسد است.

فارس: چند غسال در این آرامستان مشغول به کارند؟

غایبلو: در حال حاضر هفت دستگاه آمبولانس نسبت به جابه‌جایی اموات اقدام کرده و پنج غسال نیز در این آرامستان فعالیت دارند و با توجه به تسریعی که در امور انجام شده مدت زمان شست و شوی اموات در حدود نیم ساعت طول می‌کشد.

فارس: قیمت مزارهای تکی، دو طبقه‌ای و آرامگاه‌های خانوادگی چقدر است؟

غایبلو: هنوز قیمت برآوردی برای مزارهای یک طبقه و دو طبقه‌ای و همچنین آرامگاه خانوادگی در نظر گرفته نشده است، اما آنچه مسلم است این قیمت‌ها طبق مصوبه شورای شهر اعمال خواهد شد.

فارس: به نظر شما علت عدم استقبال مردم از تدفین اموات در آرامستان جدید چیست؟

غایبلو: ببینید شاید یکی از مهمترین دلایلی که موجب می‌شود، مردم تمایلی به دفن اموات خود در آرامستان جدید نداشته باشند، وقفی بودن مزار بالا و پایین است، چون در این مزارها قیمت قبر گرفته نشده و صاحبان اموات فقط قیمت کفن و دفن را می‌پردازند.

یکی دیگر از دلایل مهم استقبال مردم از این دو مزار هم در دسترس و داخل شهر بودن آنهاست.

البته در صورت انتقال اموات به آرامستان جدید اتوبوس ویژه برای این محل هم در نظر گرفته خواهد شد.

فارس: یعنی تا به الان اصلا تدفین اموات در این محل انجام نشده است؟

غایبلو: تعدادی اموات در این آرامستان تدفین شده است که مجهول‌الهویه یا بی بضاعت هستند که البته تعداد آنها انگشت شمار است.

فارس: زمان قطعی انتقال اموات به آرامستان جدید مشخص شده است؟

برای آغاز به کار این آرامستان منتظر تایید مراجع دیگر هستیم که به محض دریافت این تأییدیه دفن اموات در آرامستان جدید شهرداری انجام خواهد شد.

انتهای پیام/73005/ق/گ/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول