اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

کارنامه درخشان جهاد دانشگاهی در استان سمنان/ از ذخیره‌سازی خون بند ناف تا مطالعات کویر

جهاد دانشگاهی این روزها پروژه‌های شاخص علمی، پژوهشی و تحقیقاتی را در اولویت اجرا دارد که ذخیره‌سازی خون بند ناف و توجه به مطالعات کویر از مهم‌ترین این برنامه‌ها در استان سمنان است.

کارنامه درخشان جهاد دانشگاهی در استان سمنان/ از ذخیره‌سازی خون بند ناف تا مطالعات کویر

حسن رهایی، رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان هم‌زمان با فرارسیدن 16 مرداد، سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار فارس در سمنان اظهار کرد: با حمایت‌های دولت، استاندار سمنان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و نمایندگان مردم استان در مجلس از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، سه پروژه شاخص در حوزه‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در استان سمنان در حال اجراست.

وی اضافه کرد: شعبه پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در شهرستان مهدی‌شهر با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی در مرحله نخست که عملیات ساختمانی باشد، در حال ساخت است و با تخصیص اعتبارات لازم و مجوزهای مربوطه، این بخش از کار تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی می‌شود.

ایجاد پژوهشکده مطالعات کویر در سمنان

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان گفت: ایجاد پژوهشکده مطالعات کویر در سمنان نیز در دستور کار بوده و تاکنون موافقت اصولی گروه برنامه‌ریزی و گردشگری کویر آن اخذ و آزمایشگاه مصالح ساختمانی و مواد معدنی در این ارتباط راه‌اندازی شده و در حال خدمت‌رسانی است.

رهایی بیان کرد: همچنین زمین و پروانه ساختمانی قریب به هفت هزار مترمربع بنا برای احداث مجتمع آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی کویر جهاد دانشگاهی استان سمنان اخذ شده است.

وی بیان کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبار موردنیاز، ساخت این مجتمع نیز هرچه سریع‌تر آغاز شود و در این راستا، مسؤولان و نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر و سرخه در مجلس قول پیگیری و همکاری لازم را برای تأمین مالی مجتمع داده‌اند.

مرکز خدمات تخصصی تولیدات گیاهی در بسطام؛ نیازمند حمایت

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان ادامه داد: مرکز خدمات تخصصی تولیدات گیاهی در بسطام شهرستان شاهرود به حمایت جدی‌تر مسؤولان برای راه‌اندازی نیاز دارد که متأسفانه با پیگیری‌های فراوان تاکنون حمایت مالی از این پروژه صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی استان سمنان با استفاده از منابع داخلی اندک خود اقداماتی در این خصوص صورت داده است و به تأمین منابع مالی لازم برای تکمیل آن نیاز است.

رهایی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد در یک سال گذشته گفت: با توجه به برنامه چشم‌انداز جهاد دانشگاهی و سند توسعه استان سمنان، گام‌های مثبت و خوبی در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی برداشته و برنامه توسعه جهاد دانشگاهی استان سمنان برای سال‌های پیش رو در تدوین شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان افزود: در حوزه پژوهشی و خدمات تخصصی آزمایشگاه مصالح ساختمانی و مواد معدنی، بالغ‌بر 21 قرارداد همکاری با شرکت‌های پیمانکار و دستگاه‌های اجرایی منعقد شده است.

رهایی بیان کرد: در یک سال گذشته بالغ‌بر 477 مورد نمونه مصالح ساختمانی و مواد معدنی در این آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته است.

ذخیره‌سازی حدود 500 مورد خون بند ناف نوزادان

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان همچنین از ذخیره‌سازی حدود 500 مورد خون بند ناف نوزادان در بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: نمایندگی خون بند ناف در سال 1392 در استان سمنان تأسیس شد و تا امروز بالغ‌بر 520 قرارداد جهت ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان منعقد شده است.

رهایی اظهار کرد: در یک سال گذشته، بالغ‌بر 150 مورد ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان در استان سمنان انجام و برای نگهداری و فریز به بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی ارسال شده است.

وی به برخی طرح‌های پژوهشی قابل اجرا و افتتاح توسط جهاد دانشگاهی استان سمنان اشاره کرد و افزود: انعقاد قرارداد با پژوهشکده گیاهان دارویی برای تولید نهال عناب به‌صورت کشت و بافت، پیگیری عملیات اجرایی تولید گیاهان دارویی، تثبیت شن‌های روان و مدیریت مناطق بیابانی، اجرای طرح پژوهشی امنیت در پایگاه اطلاعات جمعیتی اداره ثبت احوال سمنان ازجمله این موارد است.

انعقاد قرارداد همکاری‌های مشترک

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری‌های مشترک با دستگاه‌های اجرایی استان سمنان برای انجام طرح‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، مدیریت، کامپیوتر و الکترونیک در یک سال گذشته گفت: تفاهم‌نامه همکاری با هلال‌احمر سمنان برای انجام طرح‌های پژوهشی، تفاهم‌نامه همکاری با شرکت نفت شاهرود، همکاری با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه استان جهت جذب اعتبارات، همکاری با آستان قدس رضوی برای انجام طرح اشتغال‌زایی و کارآفرینی، انعقاد قرارداد همکاری با شرکت آب و فاضلاب شهری استان و شرکت گاز استان سمنان جهت انجام طرح نظرسنجی و پژوهشی در یک سال گذشته انجام شده است.

رهایی همچنین از برگزاری 220 دوره آموزشی آزاد و قراردادی شامل دوره‌های عمومی و تخصصی آزاد و کارکنان دولت با شرکت 40 هزار و 202 فراگیر در یک سال گذشته خبر داد.

وی گفت: برگزاری بیش از 10 دوره آموزشی دستیار دندان‌پزشک، تکنسین داروخانه، فوریت‌های پزشکی و کمک پرستاری و امدادگر اورژانس در استان و اشتغال بیش از 200 نفر از فراگیران دوره‌های ذکرشده در مراکز درمانی در یک سال گذشته ازجمله فعالیت‌های حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی استان سمنان است.

مهارت‌آموزی 3000 دانش‌آموز

رهایی ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با انجمن اسلامی دانش‌آموزان استان سمنان و ارائه خدمات مهارت‌آموزی به بالغ‌بر سه هزار دانش‌آموز، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و برگزاری طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده (مشاغل خانگی) با همکاری اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سمنان انجام شده است.

وی بیان کرد: برگزاری و اجرای طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) در استان سمنان برای هفتمین سال متوالی و برگزاری طرح اطلاع‌رسانی احیا و تعادل بخشی منابع آب‌ها زیرزمینی در استان سمنان از اهم فعالیت‌های حوزه آموزشی در یک سال گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: برگزاری سه دوره بین‌المللی روش‌های نوین آموزش زبان انگلیسی برای مدرسان زبان انگلیسی استان با حضور مدرسان بین‌المللی از مؤسسه کمبریج انگلستان و برگزاری ششمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی در استان سمنان برای سه هزار نفر از شرکت‌کنندگان در استان انجام شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان گفت: برگزاری آزمون استخدامی آتش‌نشانی برای یک هزار و 270 نفر از متقاضیان به کارفرمایی دفتر امور شهری استانداری سمنان و انعقاد قرارداد ملی با سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد ایران) و آموزش دستگاه‌های اجرایی و پایلوت طرح در 21 استان با هماهنگی واحد سمنان نیز از دیگر فعالیت‌های مهم بوده است.

برگزاری اردوهای «ایران مرز پرگهر»

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان اظهار کرد: در حوزه معاونت فرهنگی، در بخش گردشگری و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اردوهای «ایران مرز پرگهر» و بازدید از مراکز علمی، صنعتی و تولیدی استان سمنان برگزار می‌شود.

رهایی اضافه کرد: همچنین مسابقات استانی مناظره دانشجویان استان سمنان در پی تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم ایجاد گفتمان‌سازی در دانشگاه‌ها با حضور دانشجویان دانشگاه‌های مختلف استان برگزار شد.

وی ادامه داد: مسابقه کتاب‌خوانی قیام امام حسین (ع) و حجاب و عفاف، نمایشگاه حجاب و عفاف در دانشگاه‌های آزاد و سمنان، اکران فیلم در حوزه دفاع مقدس، کرسی تلاوت و تدبر، جشنواره غذای دانشجویی، کارگاه آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، کارگاه آموزشی تله شادمانی، مراسم نکوداشت مقام استاد و جشنواره خاطره‌نویسی ویژه روز خبرنگار ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه فرهنگی در یک سال اخیر بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان همچنین از اجرای دو طرح نظرسنجی و افکار سنجی در استان سمنان در یک سال گذشته خبر داد.

رهایی گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان آب و فاضلاب شهری استان و شرکت گاز استان سمنان این دو طرح نظرسنجی در مرکز افکارسنجی ایسپا جهاد دانشگاهی استان سمنان برگزار شد.

انتهای پیام/2249/م/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول