اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شکل‌گیری درکی صحیح از جنگ اقتصادی در استان اصفهان

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: امروز می‌توانیم بگوییم با توجه به درک درست از جنگ اقتصادی، کلیه عناصر مؤثر اقتصادی استان اعم از دولتی و قضایی و... کنار هم جمع شده‌اند تا مشکلات حوزه کسب‌ و کار را حل کنند.

شکل‌گیری درکی صحیح از جنگ اقتصادی در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مسعود گلشیرازی پیش از ظهر امروز در اولین نشست خبری هیأت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: در طی دو سال اخیر شرایط تحریمی باعث بروز نقیصه ارزی در کشور شده و بر این اساس، صادرات غیرنفتی از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: تشکیل سامانه ارزی در این سال باعث شفافیت و رصد بهتر امور تجاری کشور شده و آمارها را واقعی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در این دو سال تجربه شد این بود که تحریم‌ها اثر عددی خود را گذاشت و سال گذشته افزایش نرخ ارز را شاهد بودیم که باعث تحریک صادرات شد اما دلیل این که در برخی سرفصل‌ها کاهش صادرات را شاهد هستیم به دلیل واقعی شدن آمار است چون الزام بانک مرکزی به بازگشت ارز باعث شد آمار گمرکات واقعی شود و حالا می‌توانیم اعلام می‌کنیم که صادرات واقعی شده است و این مقدار صادرات اعلامی، واقعاً محقق شده است.

گلشیرازی با تأکید بر اثر مثبت رشد نرخ ارز بر رشد صادرات غیرنفتی یادآور شد: صادرکننده‌ها از رشد نرخ ارز استفاده بردند و اگر دستورالعمل‌های متناقض دولت در سال گذشته نبود آمارها بهتر می‌شد.

لزوم تمرکز بر بازارهای منطقه‌ای

وی اظهار داشت: امروز کشورهایی را در مجاورت خود داریم که از لحاظ فرهنگی، سیاسی و مصرفی بسیار شبیه ما هستند و مقاصد مهم صادراتی ما هستند و می‌توانیم از بازارهای مصرفی آن‌ها استفاده لازم را ببریم و باید بین کشورهای منطقه پروتکل‌هایی با محوریت صادرات عقد شده و باید برای عراق برنامه‌ای مشخص داشته باشیم و در کنار از بازار سوریه برای بازسازی این کشور و تکمیل سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی قبلی که انجام داده‌ایم غافل نشویم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص پروژه بندر خشک اصفهان نیز اعلام داشت: امور این بندر در حال پیگیری است و مطالعاتی نیز برای احداث منطقه ویژه اقتصادی اصفهان در محل بندر خشک در حال انجام است.

گلشیرازی در خصوص حسابرسی سال‌های گذشته و امور نظارتی اتاق یادآور شد: حسابرسی حساب‌های اتاق هر ساله امری متداول بوده و انجام می‌شده اما کار جدیدی که در دوره نهم بر آن تأکید شده، معطوف به هدف کردن امور و برنامه‌های اتاق است و گروه‌های کارشناسی مورد نیاز برای عملیاتی کردن این برنامه‌ریزی‌ها مستقر شده‌اند و این شفافیت در همه ابعاد اتاق حاکم خواهد شد.

درک صحیحی از جنگ اقتصادی در استان شکل گرفته است

وی در خصوص سرانجام پروژه برند شهری نیز اعلام داشت: تجربه هزاره جدید و بحران اقتصادی در دنیا باعث شد تا اولویت‌های اتاق‌های بازرگانی عوض شود و این اتاق‌ها بر این موضوع متمرکز شوند که در کنار رایزنی برای حل مشکل اعضا باید توجه به رونق کسب‌ و کار را در اولویت قرار داده و اتاق اصفهان نیز تلاش کرده این موضوع را مد نظر قرار دهد.

گلشیرازی متذکر شد: اتاق اصفهان با همین هدف، توسعه مراکز رشد نظیر مرکز رشد صادرات و انجمن‌ها را پیگیری کرده و موضوع برند و برند شهری نیز دغدغه‌هایی از این جنس هستند که پیگیری آن ادامه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد: امروز می‌توانیم بگوییم با توجه به درک درست از جنگ اقتصادی، کلیه عناصر مؤثر اقتصادی استان اعم از دولتی و قضایی و... کنار هم جمع شده‌اند تا مشکلات حوزه کسب‌ و کار را حل کنند و موضوع برند شهری نیز از موضوعاتی است که همیت لازم در درون استان برای انجام آن شکل گرفته است.

وی تأکید کرد: سال گذشته میزان حضور گردشگران خارجی در استان 350 هزار نفر بود که اگر بخواهیم صرفاً همان تعداد گردشگری که از کشورهای همسایه در مشهد حضور پیدا می‌کنند را به اصفهان بیاوریم باید هدف خود را 5 میلیون نفر در سال بگذاریم و بررسی‌های ما نشان می‌دهد سرانه درآمدی مردم استان از این اتفاق، 250 هزار دلار می‌شود.

گلشیرازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت ما 6 درصد از هدف مذکور است و باید در همه ابعاد کار کنیم و این پروژه مثل بند تسبیح همه را به هم وصل می‌کند تا جذب گردشگرانی که تطابق فرهنگی لازم با کشور را دارند ساده‌تر شود.

سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی در اصفهان ناچیز بوده است

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص افزایش نظارت‌ها بر صدور کارت عضویت و کارت بازرگانی نیز اعلام داشت: اتفاقاتی که رخ داده و شاهد آن بودیم این بود که به دلیل عدم شفافیت، سوء استفاده‌هایی از کارت‌های بازرگانی در کشور رخ داد و نیاز بود نظارت بیشتر شود و با مصوبه اتاق ایران و شورای عالی نظارت چارچوب مشخصی تعیین شد تا اعضا، فعال اقتصادی شناسنامه‌دار باشند و در اصفهان 25 درصد اعضا رصد شده‌اند و درصد بسیار ناچیزی تأیید نشدند که آمار بسیار خوبی در قیاس با کل کشور است.

بندر خشک گامی بزرگ برای توسعه اصفهان

در ادامه این جلسه بهرام سبحانی نیز در خصوص بندر خشک اصفهان اظهار کرد: بندر خشک اگر با همان تعاریف استاندارد باشد گام بزرگی است چرا که در حال حاضر تمام کالاها از بندر شهید رجایی ارسال می‌شود، بندر خشک یعنی یک منطقه لب دریا نباشد اما مبدأ صادرات شود و کالاهای صادراتی استان اصفهان و استان‌های هم‌جوار بارگیری شده و به صورت ترانزیت به بندر اصلی کشور ارسال شود و برای واردات نیز همین‌طور عمل می‌شود که اثر قابل توجهی بر اقتصاد استان خواهد داشت.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تأکید کرد: حضور این هیأت نمایندگان در اتاق اصفهان با هدف بهبود شاخص‌ها بود و تلاش‌ها نیز در این چند ماه بر موضوع بهبود شاخص‌های کسب‌ و کار بوده و خبر خوب این که نرخ بیکاری استان اصفهان در بهار 98 برابر با 2.5 درصد کاهش یافته و این به معنی ایجاد شغل توسط اتاق نیست بلکه اتاق کمک کرده تا محیط کسب‌ و کار بهبود یابد و در این مسیر با همه دستگاه‌های مسؤول تعامل داشته است.

به گزارش فارس، شست خبری مسئولان اتاق بازرگانی اصفهان در حالی امروز برگزار شد که روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در دعوتنامه خود از رسانه‌ها خواسته بود به منظور رعایت وقت، سوالات خود را 2 روز قبل از برگزاری نشست برای آنها ارسال کنند در حالی که این رویه در نشست‌های خبری عالی‌ترین مقامات کشور نیز کمتر به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/63062/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول