اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شرایط اقتصادی و فرهنگی سن ازدواج را بالا برده است

در جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی شهرضا عنوان شد که شرایط اقتصادی و فرهنگی سن ازدواج را بالا برده است.

شرایط اقتصادی و فرهنگی سن ازدواج را بالا برده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، سمیه محمودی عصر امروز در جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی شهرضا با اشاره به سیاست‌های جمعیتی در کشور اظهار داشت: اگر 10 سال شعار برای کاهش جمعیت داده‌ایم باید 30 سال تلاش کنیم تا جمعیت افزایش پیدا کند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طلاق‌های صوری در کشور افزود: مجلس با توجه به موضوعات و مشکلات جامعه قوانینی را وضع می‌کند، اما عده‌ای آن قانون را زیر پا می‌گذارند و از آن سوءاستفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که آمار و اطلاعات پایه و اساس تصمیم‌گیری در کشور است، گفت: تمام امکاناتی که به شهرستان شهرضا و روستاهای آن می‌دهند بر اساس آمار است، آمار جمعیتی بسیار ارزشمند است و در توزیع امکانات آمارها را باید به روز کرد.

محمودی با اشاره به این‌که سیاست‌های مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه به عنوان اصل مدنظر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: برای تشویق بانوان به بچه‌دار شدن ساعات کار اداری برای بانوان دارای فرزند شیرده در سال 95 تغییر پیدا کرد و مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه افزایش پیدا کرد و در حال حاضر نیز مادرانی که فرزندی به دنیا می‌آورند به پدران مرخصی داده می‌شود.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آماری از تعداد زنان شاغل در کل کشور وجود ندارد، عنوان کرد: قوانینی که در این راستا در مجلس تصویب می‌شود شامل بخشی از جامعه می‌شود و ما نمی‌توانیم این قوانین را به بخش خصوصی تعمیم دهیم.

وی با بیان این‌که شرایط اقتصادی در ازدواج و فرزندآوری تأثیر دارد، اضافه کرد: باید در این راستا فرهنگ‌سازی شود و نهادهای دینی ارتباط خود را با جوانان بیشتر کنند.

محمودی با انتقاد از این‌که دولت‌ها کمترین لایحه را به مجلس می‌دهند که مورد گلایه نمایندگان است و بیشتر دولت طرح ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: مسؤولان باید در ارائه طرح به نمایندگان کمک کنند، اگر قرار است قانونی تغییر پیدا کند و یا تفسیر شود مسؤولان کمک کنند.

کاهش ازدواج و ولادت در شهرضا

علیرضا صدری در ادامه این جلسه با اشاره به آمار ولادت در 4 ماهه نخست سال 98 در شهرضا گفت: در این مدت 624 ولادت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 762 واقعه ولادت بوده با کاهش منفی 18 درصدی رو به رو بوده است.

رئیس ثبت احوال شهرضا با اشاره به آمار وفات در شهرضا بیان کرد: در 4 ماهه نخست سال 98 در شهرضا 311 وفات ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 255 وفات ثبت شده، 21 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که در 4 ماهه نخست سال 98 در شهرضا 357 ازدواج ثبت شده، عنوان کرد: در سال 97 در این مدت 370 ازدواج در شهرضا ثبت شده که نشان از کاهش منفی 3.5 درصدی ازدواج در شهرضا دارد.

صدری با اشاره به آمار طلاق در شهرضا عنوان کرد: 69 طلاق در 4 ماهه نخست سال 98 در دفتر طلاق شهرضا ثبت شده است که این آمار فقط مربوط به طلاق‌های ثبت شده توسط دفتر شهرضا است و دفتر مبارکه در این آمار گنجانده نشده است.

شرایط اقتصادی و فرهنگی سن ازدواج را بالا برده است

حجت‌اله تنهایی در ادامه جلسه با اشاره به کاهش ازدواج و موالید گفت: شرایط اقتصادی و فرهنگی سبب شده که سن ازدواج بالا برود و فراهم نبودن شرایط ازدواج سن زندگی را در بانوان به مرز 30 سال رسانده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که بانوان حداقل 2 تا 4 سال در بدو ازدواج حاضر به بچه‌دار شدن نیستند، افزود: سن بچه‌دار شدن در بانوان به 35 سال محدوده بارداری پر خطر رسیده است و باید تمهیداتی برای ازدواج آسان جوانان در سنین معقول فراهم شود.

وی با انتقاد از این‌که شرایط اقتصادی و فرهنگی شرایط بارداری را کاهش داده است، تصریح کرد: خانواده‌هایی که توانایی مالی دارند یک فرزند و یا این‌که اصلا فرزندی ندارند اما خانواده‌های مهاجر و حاشیه‌نشین‌ها تعداد فرزندان آن‌ها بالا است.

افزایش جمعیت نقطه قوت جامعه است

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد نیز در ادامه جلسه با بیان این‌که شأنی جز خدمت‌گذاری برای مردم نداریم و خدمت‌رسانی بی‌منت وظیفه مسؤولان است، اظهار داشت: سال‌ها با منطق و دلیل در حافظه مردم فرزند کمتر زندگی بهتر را نهادینه کردند و باید به همان نسبت برای فرزندآوری تلاش کنیم.

فرماندار شهرضا با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب به مزیت‌های افزایش جمعیت در منافع ملی اشاره کردند، گفت: اگر برنامه‌ریزی باشد افزایش جمعیت نقطه قوت جامعه است، مشکل ضعف کارکرد نهاد خانواده است.

وی با بیان این‌که انتخابات امسال بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد کشور است، بیان کرد: امسال انتخابات در شهرضا الکترونیکی برگزار می‌شود و در این راستا نباید خدشه‌ای به حضور مردم در روز انتخابات وارد شود و از الان برای انتخابات الکترونیکی و زیرساخت‌های آن برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام/63101/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول