اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آیا اردن از سایه سنگین ریاض بر سیاست خارجی‌اش رهایی یافته؟

روابط دیپلماتیک اردن و قطر در هفته گذشته با تصمیم امیر قطر برای تعیین سفیر فوق‌العاده در امان شاهد تحولی بی‌سابقه در دو سال گذشته بود حال آنکه برخی خبرها حاکی از سفر قریب‌الوقوع امیر قطر به امان است.

آیا اردن از سایه سنگین ریاض بر سیاست خارجی‌اش رهایی یافته؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پنجشنبه گذشته «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با تعیین « سعود بن ناصر بن جاسم بن محمد آل ثانی » به عنوان سفیر این کشور در اردن موافقت کرد و پس از آن «عبدالله دوم» شاه اردن در تماس تلفنی با امیر قطر روابط دو کشور را بررسی کرد، امری که در دو سال گذشته از زمان قطع روابط چهار کشور عربی با دوحه، بی‌سابقه بود.

اردنی‌ها ازسرگیری روابط با دوحه را جشن گرفته و حتی شاهزاده«علی بن الحسین» برادر شاه اردن روز دوشنبه در ضیافت شامی که شرکت هواپیمایی قطر به مناسبت افتتاح دفتر آن در امان برگزار کرده بود، شرکت کرد.

همچنین «یوسف احمد الحنیطی» «غانم بن شاهین الغانم» رئیس ستاد مشترک ارتش قطر روز دوشنبه به اردن سفر کرد و در فرودگاه نظامی «مارکا» مورد استقبال «یوسف احمد الحنیطی» همتای اردنی خود قرار گرفت.

از سوی دیگر «جابر الحرمی» روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه قطری «الشرق» فاش کرد که بزودی «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برای دیدار با عبدالله دوم به اردن سفر می‌کند.

«عمر کلاّب» تحلیلگر سیاسی در این باره در مصاحبه با وبگاه «عربی ۲۱» می‌گوید: «اردن از سایه سنگین عربستان بر سیاست‌های خارجی آن رهایی یافته و بازگشت روابط دو کشور (قطر و اردن) به روال طبیعی آغاز شده است.»

کلاب درباره تأثیرات برقراری روابط دوحه و امان بر روابط اردن با چهار کشور عربی محاصره‌کننده قطر(امارات، عربستان، بحرین و مصر) تأکید کرد که «ریاض از طریق اعمال فشار بر اردن در قضیه معامله قرن تلاش‌های زیادی کرد تا نقش اردن در پرونده قدس، اماکن مقدس و قیمومیت اردن بر این اماکن را کمرنگ کند و لذا بیشتر از این هم نمی‌تواند اقداماتی انجام دهد.»

وی افزود که دیگر هیچ کس از سیاست خارجی عربستان حمایت نمی‌کند و این امر از شدت فشارها بر تصمیم‌گیرندگان اردن می‌کاهد.  

بر اساس این گزارش، اردن به دنبال جانبداری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن»، به بازنگری در مواضع سیاسی خود روی آورد و دیپلماسی اردن سریعا به باز کردن کانال‌هایی با دیگر کشورهای عربی و اسلامی از جمله ترکیه روی آورد تا از هر گونه فشارهای اقتصادی در نتیجه مواضع امان در قبال قضیه فلسطین، بکاهد.

«دیما طهبوب» عضو کمیته برادری پارلمان‌های اردن و قطر معتقد است که روابط تاریخی اردن با برادران عرب قوی بوده و حتی در بدترین شرایط به حد قطع روابط نرسیده است و روابط با قطر نیز ادامه داشت و همکاری در پرونده‌های مربوط به اشتغال کارگران و مبادلات تجاری وجود داشت.

طهبوب معتقد است که روابط قطر با اردن تأثیر منفی بر روابط اردن با عربستان و امارات نخواهد داشت چرا که «روابط اردن با امارات قوی است و شاه اردن بارها و حتی در سفر اخیر به امارات بر این موضوع تأکید کرد همچنانکه روابط حسنه بین اردن و عربستان وجود دارد و سیاست اردن بر ایجاد توازن با همه متکی است.»

«نائل الکباریتی» رئیس اتاق بازرگانی اردن نیز درباره جنبه‌های اقتصادی ازسرگیری روابط بین اردن و قطر می‌گوید که روابط دو کشور به روال درست خود بازگشته است و نگاه ما در بخش خصوص به دو قضیه اصلی است: صادرات کالا و خدمات و قضیه کارگران اردن.

به گفته وی قطر برای ۱۰ هزار اردنی فرصت شغلی ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول