اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

12 هزار رأس دام و یک هزار و ۵۰۰ قطعه طیور در طرح جهاد دامپزشکی واکسینه شدند

مسؤول بسیج مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سپاه امام رضا(ع) گفت: حدود 12 هزار دام سبک و سنگین، یک هزار و ۵۰۰ قطعه طیور و 150 قلاده سگ را واکسینه کرده‌ایم و تمامی محل‌های نگهداری دام‌ها سم‌پاشی شده است.

12 هزار رأس دام و یک هزار و ۵۰۰ قطعه طیور در طرح جهاد دامپزشکی واکسینه شدند

رضا رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، گفت: طرح خدمات دامپزشکی در قالب اردوهای جهادی را از اواخر مرداد شروع کرده‌ایم و تا اواسط مهرماه سال جاری ادامه دارد.

مسؤول بسیج مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سپاه امام رضا(ع) با بیان اینکه در بحث دامی فعالیت‌ها محدود به مشاوره‌های تغذیه، بهداشت و سلامت بوده است، خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم روستاهای محرومی را انتخاب کنیم که نهادهای دولتی همچون جهاد کشاورزی و دامپزشکی کمتر به آن‌ها توجه می‌کنند.

وی افزود: کارشناس مربی‌های ما، فرم‌هایی تحت عنوان شناسنامه روستا در اختیار دارند که در آن مشخص می‌کنند، محصول غالب روستا زراعی، کشاورزی، باغبانی، دامی یا طیور است و آن را در اختیار ما قرار می‌دهند تا اقدامات لازم را انجام دهیم.

رضوی با اشاره به اینکه هزینه آزاد برای ویزیت یک دامداری توسط دامپزشک حداقل ۵۰۰ هزار تومان است، متذکر شد: فقط برای معاینات و تجویز داروی خاص هزینه دریافت می‌شود و دامپزشک برای ویزیت و معاینه تنها مبلغ ۱۰ هزار تومان را از دامداران دریافت می‌کند، اما کارشناسان کاملا جهادی فعالیت می‌کنند.

مسؤول بسیج مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی امام رضا(ع) یادآور شد: تیم کارشناسی ما متشکل از ۲ متخصص علوم دام، ۲ دامپزشک و سه واکسیناتور است که همه آقا هستند و شاید در آینده از خانم‌هایی که در حوزه علوم دام اعلام آمادگی کرده‌اند در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اعتبار خاصی را پیش‌بینی نکرده‌ایم، اما تصمیم داریم تمام روستاهای محروم را پوشش دهیم، تصریح کرد: هر مقدار اعتبار لازم باشد مصرف می‌کنیم، هزینه‌های رفت‌وآمد، پذیرایی، خودرو و مقدار جزئی جهت واکسیناسیون را از بودجه بسیج پرداخت می‌کنیم و مابقی واکسن‌ها و سم‌ها را اداره کل دامپزشکی رایگان در اختیار قرار داده است.

رضوی ادامه داد: این طرح را ابتدا از روستاهای بابانظر، درخت بید، تقی‌آباد، چنارک، چهلمه سنگ پایین، دهنه چهل، شورک صبوری، خیرآباد، جیزآباد از بخش رضویه و روستای سرغایه و حسن‌آباد در بخش احمدآباد مشهد، شروع کرده‌ایم و زمانی که کارمان در این روستاها تمام شد به سراغ بخش‌های مرکزی و بقیه نقاط شهرستان می‌رویم.

مسؤول بسیج مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سپاه امام رضا(ع) اظهار کرد: در این روستاها بحث ویزیت، واکسن و بهداشت دام‌ها انجام نمی شد، بنابراین به کمک دام پزشکی، جهاد کشاورزی و امور عشایر خراسان رضوی این مناطق را شناسایی کردیم و سازمان بسیج مهندسین تهران خودروی کلینیک دامپزشکی سیار، دستگاه سم‌پاش و از این قبیل وسایل را در اختیار ما قرار داد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 12 هزار دام سبک و سنگین، یک هزار و ۵۰۰ قطعه طیور و 150 قلاده سگ را واکسینه کرده‌ایم و تمامی محل‌های نگهداری دام‌ها سم‌پاشی شده است.

رضوی با اشاره به اینکه بازده زمانی هر واکسن متفاوت است و با نزدیک شدن به زمان آبستن دام‌ها حداقل سه هفته دیگر می‌توان از واکسن‌ها استفاده‌ کرد، گفت: اگر نهادهای دولتی همکاری کنند در نظر داریم بحث تلقیح مصنوعی دام‌ها را در مرحله بعد پیگیری کنیم.

مسؤول بسیج مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سپاه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: واکسیناسیون به سگ‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های مشترک سگ و گوسفند، واکسن آبله و شاربن و ppr، سم‌پاشی تمام محل‌های نگهداری دام با سم مکتومیل، توصیه به کشاورزان جهت مرمت فضای دامداری برای جلوگیری از رشد و تکثیر کنه و دیگر بیماری‌ها و مشاوره‌های تغذیه و اصلاح نژاد دام از جمله اقدامات در بحث واکسیناسیون و بهداشت در روستاها بوده است.

وی در رابطه با بحث تلقیح مصنوعی هم تصریح کرد: در نظر داریم با متخصصان و مسؤولان مربوطه جلسه‌ای بگذاریم تا تصمیم نهایی را بگیریم، اما قطعا در صورت تأمین اسپرم از نژاد مناسب سعی می‌شود تلقیحی انجام شود که در رشد دام و تولید مثل تاثیر بسزایی داشته باشد تا راندمان بهتری برای دامداران داشته باشد.

رضوی در خصوص مشارکت روستاییان با این طرح هم عنوان کرد: خوشبختانه با استقبال خیلی خوب روستاییان روبه‌رو بودیم و لطف زیادی به‌کارشناس‌های ما داشته‌اند، درخواست‌های متعددی مبنی بر رسیدگی و رفتن از روستای مجاور دست ما رسیده است که آن مناطق را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مسؤول بسیج مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: امیدوارم اطلاع‌رسانی‌ها به گونه‌ای باشد که برای دیگران هم الگوسازی شود و نهادهای دیگر هم پای کار بیایند تا بتوانیم خدمات بهتری را برای دامداران و کشاورزان مناطق محروم ارائه دهیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول