اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پیگیری‌های «فارس من» برای هزاران معترض بازار سرمایه/ پرونده «سکه ثامن» به کجا رسید؟

از ماجرای قوانین تازه «فرابورس» تا کمپین مالباختگان «سکه ثامن»؛ اهم موضوعات پیگیری‌شده هفته گذشته در «فارس من» را تشکیل داده است.

پیگیری‌های «فارس من» برای هزاران معترض بازار سرمایه/ پرونده «سکه ثامن» به کجا رسید؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ 13هزار امضا در یک روز؛ سهامداران بازار «فرابورس» به قوانین تازه معترضند. قوانینی که قرار بود پرچمدار شفافیت هرچه بیشتر باشد، ولی حالا تبدیل شده به سنگی پیش پای سرمایه‌گذارها. «فارس من» هفته گذشته حسابی برایشان پیگیری کرد. نمایندگانشان را برای هم‌فکری و تبادل نظر دعوت کردیم تحریریه. مطالباتشان را هم از مسؤلین مرتبطه پیگیری کردیم. از حق نگذریم مسؤلین سازمان بورس هم برای شفاف‌سازی و روشن شدن ترتیباتِ تازه کم نگذاشتند. 

کمپین مالباخته‌های سکه ثامن هم از دیگر موضوعات پیگیری شده در هفته گذشته بود. درخواست شما برای کاهش تبلیغات بازرگانی شبکه پویا را هم از آقایان صداوسیما پیگیری کردیم. حواشی تازه‌ترین کنسرت سالار عقیلی هم روی میز «فارس من» قرار داشت. گزارشی که در ادامه می‌خوانید نگاهی است به همین پیگیری‌ها؛ همراهمان باشید.

اول| یک کمپین با هزاران امضا؛ قوانین تازه «فرابورس» شفافیت‌ساز یا فرصت‌سوز؟

حامیان کمپین معتقدند قوانین تازه بازار پایه یک‌شبه و کارشناسی نشده است. می‌گویند همین تصمیمات خرق‌الساعه، آرامش و اطمینان خیلی‌ها را از بین برده. معقتدند اگر سازمان بورس قبل از اتخاذ تصمیم‌های تازه، مشاوره می‌گرفت به نتایج بهتری می‌رسید. برای همین هم چند کمپین برای اعتراض به تصمیمات سازمان بورس در فارس من ثبت کردند. بزرگ‌ترین آن‌ها بیش از 13000 امضا جمع کرد؛ آن هم ظرف دو روز تنها.

بورس اما معتقد است نتیجه اجرای قانون جدید، افزایش شفافیت، گسترش مدیریت شرکتی و بهبود شرایط سهامداری است. به گفته رئیس فرابورس، قوانین بازار پایه به‌موجب بندی از قانون برنامه پنجم توسعه در ماده 99 قانون برنامه پنجم که بعداً در ماده 36 احکام دائمی قانون برنامه‌های توسعه کشور نیز تکرار شد، تهیه شده است.

هامونی مدیرعامل فرابورس البته معتقد است کسانی که انتقاد می‌کنند، سودجو و دنبال منافع شخصی هستند. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «به هر حال برخی افراد منافعشان با قوانین جدید بازار پایه تحت شعاع قرار گرفته و نکات محدودکننده و منفی که در هر قانونی وجود دارد را بزرگ‌نمایی می‌کنند. درعوض نکات مثبت قانون را نمی‌گویند. در حالی که نکات مثبت خوبی در قانون جدید بازار پایه از جمله حضور صندوق‌های بازارگردانی وجود دارد که برای اولین بار مجوز می‌گیرند تا وارد بازار پایه شوند.»

هامونی همچنین در مورد گلایه برخی کاربران «فارس‌من» که گفته بودند، نمایندگان سهامداران در هنگام تدوین قوانین بازار پایه حضور ندارند، گفت: «در کارگروه‌ها و جلسات با نمایندگان کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران، پیشکسوتان و خُبرگان بازار سرمایه و سهامداران بزرگ بازار پایه و کسانی که سهامدار بیشترین ارزش بازار بودند، در جلسات حضور داشتند و در این جلسات رئیس سازمان بورس و معاونان وی و اعضای هیأت مدیره سازمان بورس نظرات آنها را شنیدند.»

بهرحال ما نمایندگان و سردبیران سوژه را دعوت کردیم خبرگزاری؛ برای هم‌اندیشی. جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد. از دغدغه‌هاشان گفتند؛ از گرفتاری‌ها و محدودیت‌ها گفتیم. علی فروزنده مدیر کل اقتصادی خبرگزاری هم حسابی برایشان وقت گذاشت. یک گزارش کامل از اقداماتی که انجام‌شده؛ از رایزنی‌هایی که با مسؤلین انجام شده ارائه کرد و قول پیگیری داد. برای آن‌که در گفت‌وگو با مسؤلین ذی‌ربط، مطلب را هرچه بیشتر روشن کند.

بعد از آن هم از امیر هامونی مدیرعامل فرابورس دعوت کردیم. وی که قبلاً تلفنی چند باری مفصلاً به سؤالات خبرنگار ما درباره مطالبات مردم پاسخ گفته بود، روز چهارشنبه به خبرگزاری آمد. بچه‌های گروه اقتصادی هم حسابی وی را «سین‌جیم» کردند. مشروح این گفت‌وگو بزودی در فارس منتشر خواهد شد. از پاسخ‌گویی مسؤلین بورس هم نباید گذشت. انصافاً وقت گذاشتند. امیدواریم با پیگیری‌های «فارس من» ابهامات و ایرادات قانون جدید هرچه سریعتر مرتفع شود.

دوم| حرکات موزون در کنسرت خواننده معروف؛ سالار عقیلی: مجوز داشت!

حرکات موزون یک زن روی صحنه کنسرت خواننده معروف حسابی سر و صدا کرد. ویدئوهایش در فضای مجازی حسابی ترند شد و البته موجبات نگرانی و ناراحتی مردم را برانگیخت. آنقدر که جمعی از آن‌ها با ثبت و امضای یک کمپین در «فارس من» از وزیر ارشاد خواستند قاطعانه مقابل چنین تحرکاتی ایستادگی کند. در این کمپین آمده بود: «از حضرت‌عالی استدعا می‌شود در خصوص مقابله جدی با عادی‌سازی رقص در کنسرت‌های جمهوری اسلامی ایران که متأسفانه در کنسرت سنتی آقای سالار عقیلی هم شاهد آن بودیم اقدامات قاطع و لازم به عمل آورده شود.»

کمپین خیلی زود صدها امضا جمع کرد. پیگیری کردیم. خبرنگار موسیقی ما با سالار عقیلی گفت‌وگو کرد. این خواننده به‌نام به بچه‌های ما گفته تحرکات انجام‌شده روی صحنه کار یک گروه نمایشی بوده که از انجمن صنفی مربوطه مجوز هم داشتند. وی ادامه داد: «چندین بار هم فیلم‌های گروه را برای ارشاد فرستادیم و ناظرین در جلسات تمرین حضور یافتند و از نزدیک همه چیز را دیدند؛ ارزیابی و تایید کردند. مگر می‌شود کسی بدون مجوز روی صحنه برود؟ در ضمن ما سی سال است که کار هنری انجام می‌دهیم و به مردم و این مرز و بوم خدمت می‌کنیم. این‌همه کارهای ملی میهنی خلق کرده‌ایم. ما که نمی‌آییم با یک کار این‌چنینی تمام آنچه را تا به حال ساخته‌ایم، خراب کنیم!»

وی در ادامه این گفت‌وگو هم‌چنین تأکید کرد که برای اجرای آن شب دو مجوز دریافت کرده؛ یکی از اداره ارشاد برای کنسرت و یکی از اداره هنرهای نمایشی برای تحرکات انجام‌شده روی صحنه. در پایان آقای خواننده وقتی با سؤال خبرنگار ما درباره علت حمایت شبکه‌های معاند از وی مواجه شد؛ پاسخ داد: «من قطعاً سر و کاری با این شبکه‌ها و رسانه‌ها نداشتم و نخواهم داشت.» عالی آقای عقیلی! ممنون که خواب و خیال دشمنان مردم را سراب می‌کنید.

سوم| از رنجی که مالباختگان سکه ثامن می‌برند

حالا یک‌سال از کلاه‌برداری «سکه ثامن» گذشته؛ هزاران خانواده هنوز در گیر و دار رسیدگی قضائی و مرحله دادسرا هستند. حق دارند اگر معترض باشند. مالباخته‌‌ها همان ابتدا اما با تشکیل چند کمپین در فارس من، خواستار رسیدگی فوری مسؤلین شدند. برایشان پیگیری کردیم. چه از طریق دستگاه قضا چه از طریق بهارستان. بارها و بارها در نشست‌های مختلف قضائی مطلب را از مسؤلین محترم قوه پیگیری کردیم. همین چند ماه پیش هم بود که سؤال مشترک هفت تن از نمایندگان درباره کمپین مالباختگان ثامنی در صحن علنی قرائت شد.

تازه‌ترین خبر این‌که سه‌شنبه هفته گذشته رضا رحمانی وزیر صمت برای پاسخگویی به ابهامات پرونده به کمیسیون تخصصی در بهارستان رفت. ابهاماتی نظیر این‌که چرا به یک وبسایت محلی از جانب اداره صنعت‌ومعدن نماد اعتماد اینترنتی (ENAMAD) واگذار شده. یا نقش برادر متهم که آن روزها رئیس اداره کل صنعت‌ومعدن شهرستان بُناب بوده در پرونده چیست. و سؤالاتی از این دست.

دستگاه قضا هم از تکمیل تحقیقات و ارجاع پرونده به دادگاه خبر داده. علی القاصی دادستان تهران اخیراً گفته با اتمام مراحل تحقیقات در دادستانی، بزودی تکلیف پرونده در دادگاه روشن خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: «وجوه نقد بین شکات پرداخت شده و یک‌سوم از بدهی مالباختگان داده شده. حالا بخشی از اموال غیرمنقول برای مزایده و فروش آماده شده است. باهماهنگی انجام‌شده با دادسرا، بخش دیگری از طلب آنها پرداخت می‌شود.»

مردم اما معترضند؛ به کُندی رسیدگی به پرونده. به بررسی نشدن شکایتشان در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی. برای همین هم روزهای قبل چند مرتبه مقابل دادستانی تجمع کردند.

در ویدئوی زیر درخواست مالباخته‌های ثامنی در حاشیه یک تجمع از درخواستشان برای ملاقات حضوری با رئیس دستگاه قضا گفته‌اند:

 

 

چهارم| یک کمپین برای فرزندانمان؛ صداوسیما پخش تبلیغات از شبکه «پویا» را متوقف کند

تبلیغات تلویزیون خیلی وقت‌ها روی مُخ است! چاره چیست؟ کفگیری که به ته‌دیگ رسیده و دولتی که حاضر نیست مطالبات قانونی رسانه ملی را از بودجه پرداخت کند. پخش آگهی‌های بازرگانی از شبکه پویا اما از آن کارهای پرحاشیه‌ای است که صدای خیلی‌ها را درآورده. مادران و پدرانی که به رسانه ملی برای آموزش و سرگرم کردن بچه‌هایشان اعتماد کردند. حالا ولی روح و روان بچه‌هایشان درگیر تبلیغات رنگارنگ آنتن شده است. برای همین یک کمپین تشکیل دادند در فارس من با صدها امضا؛ کمپینی که از مسؤلین رسانه ملی می‌خواست پخش آگهی‌ها در شبکه کودکان را متوقف کنند.

مطلب را با «محمد حسین رنجبران» مدیرکل روابط عمومی سازمان در میان گذاشتیم. وی گفته این آگهی‌ها با تأکیدات رئیس سازمان کمتر از همیشه شده. رنجبران البته معتقد است حذف کامل آگهی‌ها به همکاری سازمان‌ها و ارگان‌هایی بسته است که باید سهم صداوسیما از بودجه عمومی را پرداخت کنند. تلویحاً این‌که پول نداریم چاره‌ای نیست! امیدواریم مسؤلین مرتبطه چاره کنند. دست‌کم برای آسایش روح و روان کودکان سرزمین‌مان.

«فارس من» همیشه در اختیار شما است؛ برای ثبت سوژه‌ها و نظرات شما. اگر مطالبه یا مشکلی دارید برای ما درمیان بگذارید. همکاران من در تحریریه فارس شبانه‌روز پیگیر مطالبات شما هستند. شعار ما از همان روز اول هم همین بوده؛ شما سردبیر فارس هستید!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول