اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ارمنستان، ایران و اوراسیا؛ منافع جمعی پتانسیل‌های فردی

طی 3 سال آتی ایران باید موانع موجود در بخش افزایش مبادلات تجاری با کشورهای منطقه را کاهش دهد و ارمنستان نیز برای افزایش مبادلات تجاری و جذب سرمایه‌گذاران ایرانی تلاش کند.

ارمنستان، ایران و اوراسیا؛ منافع جمعی پتانسیل‌های فردی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، اواخر آگوست تمام پروسه‌های مربوط به تصویب توافقنامه موقت بین ایران و اتحادیه اوراسیا در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری به اتمام رسید.

در واکنش به این اتفاق «تیگران سرکیسیان» رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا از آغاز دوره جدیدی از همکاری‌ها بین این اتحادیه و ایران خبر داد.

در ارتباطات اتحادیه اوراسیا و ایران نقش ارمنستان بسیار مهم خواهد بود.

ایران دسترسی به بازارهای اوراسیا را کسب کرده و کشورهای عضو اتحادیه دسترسی به بازارهای خاورمیانه و اقیانوس هند را پیدا کردند.

در همین راستا «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و زیرساخت‌های حمل‌ونقل از جمله ریلی و دریایی با کشورهای منطقه تأکید کرد.

ارمنستان در این مذاکرات میانجیگر اصلی بود زیرا برای «ایروان» همگرایی با ایران جهت تأمین امنیت اقتصادی و انرژی بسیار مهم و استراتژیک می‌باشد.

درهای باز اوراسیا برای ایران

توافقنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اوراسیا و ایران گام اول در پروسه گسترش ظرفیت‌های این مؤسسه بین‌المللی است و باید برای همگرایی سیستم سیاسی و اقتصادی این کشور در منطقه تلاش کرد.

در این فرایند اتحادیه تجربه خوبی برای ارزیابی ارتباطات تجاری و اقتصادی داخلی کسب خواهد کرد و ایران فرصت جدیدی جهت کاهش فشار تحریم‌ها دریافت می‌کند.

ارمنستان که با ایران مرزهای مشترک دارد امتیازات بیشتری دریافت کرد و به سمت اجرای پروژه‌های اقتصادی، انرژی و توسعه زیرساخت‌ها حرکت می‌کند.

خوشبختانه ارتباطات بین ارمنستان و ایران سابقه خوبی دارد و ایروان جزو 3 شریک تجاری برتر ایران در بین کشورهای اتحادیه می‌باشد.

4 تا 5 درصد از کل مبادلات تجاری ارمنستان مربوط به ایران است و حتی با وجود موانع در صادرات کالاها صادرات شرکت‌های ارمنی به ایران در سال‌های اخیر مطلوب بوده است.

حامل‌های انرژی، لوکوموتیو ارتباطات تجاری-اقتصادی بین ایران و ارمنستان می‌باشد بنابراین ادامه اجرای پروژه‌های مربوط به صادرات گاز نقش بالایی را در این بین دارند.

باید گفت ایران هم علاقه‌مند به همکاری با ارمنستان می‌باشد و از تبادل انرژی از جمله گاز و برق استقبال می‌کند.

توافقنامه موقت و پروژه‌های بلندمدت

طبق توافقنامه موقت تعرفه‌های گمرکی برای بیش از 300 نوع کالاها کاهش می‌یابد.

شرکت‌های صنعتی ارمنستان از این اقدامات سود می‌برد و باید برای بخش خصوصی و صنعتی این کشور سرمایه گذاری بیشتری انجام شود تا توازن صادراتی حفظ گردد.

دولت ارمنستان ساخت جاده «شمال- جنوب» و ایجاد منطقه آزاد تجاری «میگری» را در دست اجرا داشت اما به دلائل مختلف این پروژه‌ها متوقف شده بودند.

علاوه بر این به تازگی رسانه‌های منطقه مطالب زیادی درباره ظرفیت‌های ساخت راه آهن ارمنستان- ایران منتشر کردند اما این پروژه هنوز سرمایه گذار پیدا نکرده است.

دولت ارمنستان 2 راه از جمله ترانزیت و افزایش مبادلات تجاری با ایران را هدف‌گذاری کرده است.

امتیازات سیاسی

عوامل مذکور به تقویت ظرفیت بین‌المللی ارمنستان کمک خواهد کرد و ایفای نقش میانجیگر بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای این کشور سود زیادی دارد.

ظرف 3 سال آتی ایران باید موانع موجود در بخش افزایش مبادلات تجاری با کشورهای منطقه را کاهش داده ارمنستان نیز برای افزایش مبادلات تجاری و جذب سرمایه گذاران ایرانی جهت ساخت کارخانه‌های مشترک تلاش کند.

ادامه همگرایی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا منافع قابل توجه سیاسی و اقتصادی برای تمام اعضای این مؤسسه بین‌المللی به خصوص ارمنستان خواهد داشت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول