اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

برگزاری نمایشگاه «ساخت داخل و رونق تولید»

جلسه کارگروه صادرات استان زنجان با اعلام برنامه مسؤولان در ارتباط با برگزاری نمایشگاه «ساخت داخل و رونق تولید» برگزار شد.

برگزاری  نمایشگاه «ساخت داخل و رونق تولید»

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، دومین کارگروه صادرات استان زنجان در سال جاری با حضور مسؤولان مرتبط در این حوزه و استاندار زنجان برگزار شد.

در این جلسه گزارش‌هایی در ارتباط با واردات، صادرات و راهکارهای رفع دغدغه‌ها و مشکلات صادرکنندگان ارائه شد.

طبق آمار ارائه شده از سوی مسؤولان سهم استان زنجان در حوزه واردات به لحاظ وزنی تنها یک درصد و به لحاظ ارزشی 6 دهم درصد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این جلسه با اشاره به افزایش واردات کالاها به استان زنجان اظهار کرد: این امر نشان از این دارد که تولید در استان رونق یافته است.

ناصر فغفوری با بیان اینکه امسال میزان واردات در استان زنجان 271 میلیون دلار با وزنی بیش از 341 هزار تن بوده است، اضافه کرد: سهم استان زنجان از واردات کل کشور به لحاظ وزنی یک درصد و به لحاظ ارزشی 6 دهم درصد است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده واردات استان مربوط به مواد اولیه و مابقی سبد وارداتی استان شامل ماشین‌آلات خطوط تولید مربوط می‌شود، تصریح کرد: این امر نشان از این دارد که تولید در استان رونق گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به برنامه‌ریزی استانی در ارتباط با «ساخت داخل و رونق تولید» بیان کرد: در تلاشیم که فاز نخست این نمایشگاه در استان برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی نخبگان  و تولیدکنندگان سراسر کشور با نیازمندی‌های استان است، گفت: این نمایشگاه پیش از این در سایر استان‌ها نیز برگزار شده بود، اما در استان به دنبال کیفی کردن این نمایشگاه و رفع نواقص آن هستیم.

*47 کشور مقصد کالاهای صادراتی زنجان

مدیرکل گمرک استان زنجان نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت صادرات و واردات گمرک زنجان ارائه کرد و اظهار داشت: میزان صادرات از گمرک زنجان طی سال جاری 461 میلیون و 877 هزار و 160 دلار برآورد شده است.

حمید احمدی با اشاره به اینکه وزن کالاهای صادراتی در سال گذشته بیش از 184 میلیون کیلوگرم اعلام کرد و افزود: شمش روی، سرب، آلومینیوم، ترانسفورماتور و قطعات، کاغذ کرافت، کابل، کاغذ تفلوتینگ از جمله کالاهای صادراتی از استان زنجان بوده است.

وی مقصد کالاهای صادراتی استان را 47 کشور اعلام کرد و گفت: ترکیه، عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، هند و چین جزو کشورهای مقصد کالاهای صادراتی زنجان هستند.

مدیرکل گمرک زنجان در ادامه از کاهش واردات گمرک زنجان خبر داد و افزود: خاک روی، ماشین‌آلات صنعتی و قطعات، مصنوعات پلاستیکی، نخ پلی‌آمید و پلی‌استر از جمله کالاهای وارداتی از گمرک است.

*ارتباط بین بخش‌های مختلف کشور وجود ندارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز ضمن تأکید بر برگزاری تخصصی و علمی نمایشگاه مربوط به رونق تولید بیان کرد: باید در این حوزه تصمیم‌گیری کنیم، چون اگر نمایشگاه تخصصی باشد، بازدید کننده اختصاصی آن نیز سنگین‌تر خواهد شد.

شهرام طهماسبی افزود: باید با برگزاری نمایشگاه ارتباط بین صنعت و تولید و دانشگاه ایجاد شود چون امروز یکی از مشکلات کشور نبود ارتباط بین بخش‌های مرتبط است.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز شاهد این هستیم که بخش تجارت و بازرگانی نیز با وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی اتاق‌های بازرگانی ارتباط لازم را ندارد که اگر این اتفاق رخ دهد، اقتصاد کشور مقاومتی‌تر خواهد شد.

*ایجاد شهرک ترک در زنجان

استاندار زنجان نیز با تأکید بر آسیب‌شناسی موضوعات مربوط به صادرات و حضور هیأت‌های تجاری در استان اظهار کرد: اقدامات در مباحث مختلف باید عملی باشد و سازمان صمت نیز آسیب‌شناسی لازم را در ارتباط با نمایشگاه‌های برگزار شده انجام دهد و اگر قرار است نمایشگاهی برگزار شود، از ظرفیت نخبگان نیز استفاده شود.
فتح‌الله حقیقی با اشاره به سهم کشورهای مختلف از کالاهای صادراتی استان بیان کرد: ۶۱ درصد تجارت استان با کشور ترکیه است باید موضوعاتی از قبیل ایجاد شهرک ترک در زنجان نیز بررسی شود.
وی همچنین به سفر هیأت‌های تجاری مختلف به استان زنجان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با پیگیری، نتایج این سفرها به بار نشیند.
استاندار زنجان 90 درصد صادرات استان را شمش‌های فلزی عنوان کرد و اظهار داشت: با محدودیت‌هایی که از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به صادرات شمش‌های فلزی اعمال شده، صادرات استان کاهش یافته که باید در نیمه دوم افزایش یابد.
وی همچنین بر استفاده از توان داخلی کشور و استفاده از کالاهای تولید داخل تأکید کرد و افزود: نیروهای مسلح کشور با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که علیه آنان اعمال شده، در ساخت ادوات مورد نیاز خود موفق بودند و این بخش باید به عنوان الگو در کشور مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول