اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

میراشرفی: قرن 21 متعلق به آسیاست؛ با نگاه استراتژیک عضو اوراسیا شدیم

رئیس کل گمرک ایران گفت: «تهران» به دنبال عضویت در اوراسیا از طریق بهبود همکاری‌ با کشورهای عضو و افزایش تجارت متقابل است.

میراشرفی: قرن 21 متعلق به آسیاست؛ با نگاه استراتژیک عضو اوراسیا شدیم

«مهدی میراشرفی» رئیس کل گمرک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک اظهار داشت: «تهران» به دنبال عضویت در اوراسیا از طریق  بهبود همکاری‌ با کشورهای عضو و افزایش تجارت است.

وی درباره رشد تجارت بین الملل گفت: در حال حاضر در دنیا مجموع تولید ناخالص تمام کشورها 72 هزار میلیارد دلار و تجارت بین الملل 18 هزار میلیارد دلار است، یعنی تقریبا یک چهارم آن چیزی که در دنیا تولید می‌شود در فرایند تجارت خارجی قرار دارد.

میراشرفی ادامه داد: از طرف دیگر هیچ رشدی حتی اقتصادی، سرمایه گذاری، اشتغال و بهره­‌وری در اقتصاد بین الملل به اندازه رشد تجارت بالا نبوده پس تجارت در قرن 21 یکی از پر سودترین بخش‌های اقتصادی دنیا است.

وی افزود: در قرن 19 با اختراع ماشین بخار و تولید انبوه، این قرن به قرن اروپا تبدیل شد، یعنی اروپایی‌ها بیشترین سود را بدست آورد.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: در قرن 19 و قرن 20 با 2 جنگی که در اروپا رخ داد و از سرزمین آمریکا فاصله داشت، در نتیجه بیشترین بهره از جنگ نصیب آمریکایی‌ها شد و با پیش‌­بینی اکثر کارشناسان اقتصادی، قرن 21 قرن آسیا است یعنی آسیایی‌ها از قرن 21 بیشترین سود را به دست خواهند آورد.

وی ادامه داد: به همین جهت است که در بحث تجارت هم­‌اکنون ما با مباحث «ایرپورت»، «لندپورت» و «سی‌پورت» یا بنادر هوایی، زمینی و دریایی روبرو هستیم.

میراشرفی افزود: هم‌­اکنون بزرگترین صادر کننده دنیا با 2هزار و 100 میلیارد دلار چین می‌باشد و ده بندر بزرگ دنیا در آسیا قرار دارد. بندر «شانگهای» 40 میلیون کانتینر ظرفیت دارد و «سنگاپور» 33 میلیون، این نشان دهنده این است که پیش­‌بینی مذکور درست بوده و این قرن، قرن آسیا است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: با توجه به محوریت تولید و تجارت آزاد در اقتصاد پیش‌بینی می‌شود در قرن 21 مرکز ثروت و تجارت دنیا از «سیلیکون ولی» و «وال استریت» در آمریکا به مرز مشترک هند و چین منتقل شود.

وی افزود: قرن 21 از آن آسیا است و این قرنی است که بیشترین اثرگذاری در بحث اقتصاد در بخش تجارت خواهد بود و با این وضعیت موجود 2 کریدور دنیا در حال شکل­‌گیری است که شامل «جاده ابریشم» و «یک کمربند-یک جاده» است.

میراشرفی ادامه داد: کشورهای آسیایی به دنبال احیای جاده ابریشم به عنوان کریدور شرق و غرب هستند.

رئیس گمرک ایران تصریح کرد: یک مسیر جدید هم به وسیله ایران، روسیه و هند تعریف شده که به کریدور شمال و جنوب که «سنت پترزبورگ» را به «بمبئی» وصل می‌کند، معروف است.

وی گفت: در جایی که این 2 کریدور تلاقی دارند منطقه اوراسیا به عنوان منطقه بسیار استراتژیک و مهم به جهت توسعه تجارت قرار دارد.

میراشرفی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در مسیر هر 2 پروژه قرار دارد.

وی ادامه داد: بحث دیگر بحث ژئوپلتیک به معنی جبر جغرافیایی است به این معنا که 28 کشور مثل قرقیزستان محصور در خشکی هستند یعنی به آب‌های آزاد راه ندارند و 18 کشور محصور در خشکی در اطراف ایران هستند و ما از بندر «چابهار» در جنوب شرق کشور و تا «اروند رود» در جنوب غرب کشور بیش از 3 هزار کیلومتر ساحل داریم و به خوبی میتوانیم در انتقال کالا از منطقه به اوراسیا نقش مهمی ایفا کنیم.

رئیس گمرک ایران افزود: در آینده نزدیک اقتصاد چین بزرگترین اقتصاد دنیا خواهد شد و بعد از آن اقتصاد هند و کشورهایی که نزدیک به این 2 کشور هستند می‌توانند مواد اولیه را به این کشورها از طریق ایران صادر کنند.

وی گفت: به چین لقب «کارخانه دنیا» را دادند و هند هم در آینده به این مقام خواهد رسید، در نتیجه هر کشوری که بتواند مواد اولیه و کالاهای ساخته شده خود را به این 2 کشور صادر کند به شدت از منافع آن بهره‌مند خواهد شد.

میراشرفی تصریح کرد: با این نگاه ایران تصمیم گرفت که عملا به موافقت‌نامه تجارت آزاد اوراسیا به صورت موقت و 3 ساله بپیوندد.

وی ادامه داد: همچنین از مجموع 72 میلیارد دلار تولید ناخالص دنیا نزدیک به 2 هزار میلیارد دلار آن در منطقه اوراسیا و ایران است و همچنین بیش از 800 میلیارد دلار از کل تجارت دنیا در این منطقه است در نتیجه ایران به درستی تصمیم گرفت که به صورت موقت موافقت‌نامه تجارت آزاد 3 ساله با اوراسیا داشته باشد و ما می‌توانیم تجارت سهل و کم هزینه‌ای را در بخش‌های لجستیک و حمل و نقل، بانک، بیمه، خدمات و سایر بخش‌ها با استفاده از این فرصت رشد و ارتقا دهیم.

رئیس گمرک ایران افزود: این موضوع خوشبختانه در پارلمان‌های 5 کشور عضو و پارلمان ایران به تصویب رسیده و کمتر از یک ماه دیگر اجرایی می‌شود و من به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اوراسیا شرکت کردم که این نشان دهنده اهمیت موضوع است و تلاش می‌کنیم که این موافقت‌نامه هر چه سریع تر اجرایی شود.

میراشرفی گفت: ما هم اکنون در نقطه شروع قرار داریم و بعد از مذاکرات فشرده به این نقطه رسیدیم اگر چنانچه 2 طرف همکاری خوب و نزدیکی در ابعاد علمی و کارشناسی داشته باشند حتما می‌توانیم از فواید و مزایای این موافقت‌نامه بهره مند شویم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول