اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

نارضایتی شهروندان گرگانی از کیفیت پایین پخت نان

در حالیکه به گفته مسوولان همواره یکی از مرغوب‎ترین گندم‎های تولیدی کشور به گلستان اختصاص دارد اما تنها کافی است سری به نانوایی‎های موجود در سطح شهر گرگان بزنید تا متوجه شوید پخت نان در اکثر نانوایی‎های گرگان از کیفیت چندانی برخوردار نیست.

نارضایتی شهروندان گرگانی از کیفیت پایین پخت نان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گلستان در تولید گندم جزو استان‎های برتر کشور محسوب می‎شود و به گفته مسوولان همواره یکی از مرغوب‎ترین گندم‎های تولیدی کشور به گلستان اختصاص دارد تا جایی که به گفته رئیس جهاد کشاورزی گلستان گلوتن گندم تولیدی استان از بهترین نوع است و برای ارتقای کیفیت نان دیگر استان‎ها، گندم گلستان با این گندم‎ها ترکیب می‎شود اما تنها کافی است سری به نانوایی‎های موجود در سطح شهر گرگان بزنید تا متوجه شوید پخت نان در اکثر نانوایی‎های گرگان از کیفیت چندانی برخوردار نیست که این امر موجب نارضایتی اکثر شهروندان گرگانی شده است.

*لزوم توسعه کارخانه‎های صنعتی نان برای افزایش کیفیت پخت نان

در همین رابطه یک شهروند گرگانی با ابراز نارضایتی از وضعیت پخت نان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: نان به دلیل آنکه قوت غالب اغلب خانواده‎های ایرانی است از حساسیت ویژه‎ای برخوردار است اما کیفیت پخت نان چندان مطلوب نیست.

مهدی عمادی یکی از دلایل کیفیت پایین پخت نان را، عدم تخصص نانواها عنوان کرد و گفت: متأسفانه برخی افرادی که در نانوایی‎ها مشغول به کار هستند از تخصص کافی برخوردار نیستند و گویی نظارتی بر چگونگی پخت نان انجام نمی‎شود.

وی بیان کرد: به تازگی بسیار شاهد هستیم که برخی نانواها برای آنکه زودتر کار خود را تعطیل کنند نان را به سوپرمارکت‎ها می‎فروشند مردم وقتی با نانوایی در بسته مواجه می‎شوند مجبور هستند از سوپرمارکت‎ها که البته از لحاظ بهداشتی نیز فروش نان مورد تأیید نیست نان خود را تهیه کنند.

این شهروند گرگانی با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت نان باید به سمت صنعتی شدن پخت نان پیش برویم، گفت: پخت نان علاوه بر کاهش ضایعات، موجب می‎شود تا سوءاستفاده‎هایی که برخی از نانوایی‎های از فروش آرد دارند نیز کاهش یابد چون آرد با قیمت پایین و نرخ دولتی به دست نانوایی‎های می‎رسد چندان به کیفیت نان اهمیتی نمی‎دهند.

عمادی خاطرنشان کرد: صنعتی شدن پخت نان موجب می‎شود نان با طعم‎های مختلف تهیه، کیفیت نان افزایش و از ضایعات آن جلوگیری شود از طرفی نیروهایی که در نانوایی‎های مشغول به کار هستند می‎توانند در کارخانه‎های نان به فعالیت مشغول شوند.

*عرضه نان در سوپرمارکت‎ها ممنوع است

فرماندار گرگان نیز در خصوص وضعیت نامطلوب پخت نان گفت: نان قوت اغلب خانواده‎های ایرانی محسوب می‎شود و از حساسیت ویژه‎ای برخوردار است بنابراین دولت یارانه‎های زیادی در خصوص نان پرداخت می‎کند متأسفانه تجربه نشان داده است در هر موضوعی که دولت یارانه پرداخت کرده دچار یکسری مشکلات از جمله توزیع شده‎ایم.

محمد حمیدی تصریح کرد: در بحث توزیع نان دولت آرد را به نانوایی‎ها دولتی و آزادپز واگذار کرده و یارانه آرد در نانوایی‎های دولتی بیشتر است البته شورای آرد و نان در شهرستان بر فعالیت نانواها نظارت می‎کند.

وی با بیان اینکه عرضه نان در مغازه‎ها از لحاظ بهداشتی ممنوع است، افزود: برخوردهای زیادی در رابطه با عدم فروش نان در مغازه‎ها انجام شده است ولی متأسفانه خانواده‎هایی زیادی هستند که برای رهایی از صف طولانی نانوایی‎ها تمایل دارند نان مورد نیاز خود را از مغازه‎ها تهیه کنند برای جلوگیری از این اتفاق نانوایی‎هایی که نان خود را به مغازه می‎فروختند شناسایی و سهمیه آنها را کاهش دادیم و از فروش آزاد آرد دولتی نیز جلوگیری شد با این وجود شاهد طولانی‎ شدن صف‎های نانوایی در سطح شهر بودیم.

* افزایش نرخ نان در گرگان

فرماندار گرگان با اشاره به افزایش نرخ نان گفت: نرخ جدید نان به زودی اعلام می‎شود بیشتر نانوایی‎ها از اینکه با وجود افزایش تمام قیمت‎های محصولات و خدمات، قیمت نان افزایش پیدا نکرده است گلایه‌مند بودند از این رو به زودی نرخ جدید نان اعلام می‌شود.

حمیدی در خصوص پخت نان در نانوایی‎های سنگک گفت: در نانوایی‎های سنگک به جای آنکه نان معمولی پخت شود پخت غالب آنها خشخاشی شده که 300 تومان نیز بیشتر می‎فروشند در حالیکه مردم باید نان خشخاشی را سفارش دهند این موضوع کاملأ برعکس شده و باید نان معمولی سفارش داده شود با این وجود با تمام توان نظارت‎ها بر نانوایی‎ها بیشتر شده است تا جلوی این رفتارها گرفته شود.

*گندم‎ها قبل از تبدیل به آرد آزمایش می‎شوند/ هیچ گندم آلوده‎ای وارد کارخانه‎های آرد استان نشده است

چندی پیش اخباری مبنی بر اختلاط گندم گلستان با فضولات حیوانی منتشر شد که این خبر نگرانی‎های زیادی را به همراه داشت، فرماندار گرگان در این رابطه گفت: اطمینان می‎دهم موضوعی که در خصوص گندم استان رسانه‎ای شد در سیلوهای گرگان وجود ندارد خرید ما از سیلوهای گرگان و اطراف است تمام آردها قبل از رسیدن به نانوایی‎ها آزمایش و بهداشت و استاندارد نیز آن را تأیید می‎کند.

حمیدی خاطرنشان کرد: آن گندم در یک سیلو بوده و در مورد شهرستان گرگان و استان موضوعیت ندارد در واقع آن آرد وارد هیچ یک از نانوایی‎های استان نشده است چرا که تمام گندم‎ها قبل از تبدیل به آرد کنترل می‎شوند و تمام کارخانه‎ها موظف هستند آرد را آزمایش و تأیید استاندارد برای آرد بگیرند.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول