اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

جای خالی بانک‌های خصوصی در رونق تولید/ نیمی از طرح‌های اشتغال فراگیر معطل بانک‌ها هستند

گزارش‌ها در نشست شورای هماهنگی بانک‌های گیلان حکایت از شانه خالی کردن بانک‌های خصوصی در رونق تولید دارد و علاوه بر آن نیمی از طرح‌های اشتغال فراگیر استان معطل تصویب در بانک‌ها هستند.

جای خالی بانک‌های خصوصی در رونق تولید/ نیمی از طرح‌های اشتغال فراگیر معطل بانک‌ها هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، صبح امروز نشست شورای هماهنگی بانک‌های استان گیلان به ریاست استاندار گیلان در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد.

تقویت اقتصاد نیازمند حمایت بانک‌ها از بخش خصوصی است

استاندار گیلان در این نشست برگزاری کمیسیون‌های هماهنگی بانک‌ها را موجب انضباط مالی دانست و اظهار کرد: موقعیت امروز کشور در پی تحولات منطقه‌ای و جهانی نظیر تحریم‌ها بسیار سخت است، لذا باید در شرایط کنونی از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد و باانضباط مالی پیش رفت.

ارسلان زارع با انتقاد از عدم حضور مدیرعامل بانک ملت در جلسه امروز، افزود: وقتی جلسه‌ای در استان تشکیل می‌شود، هیچ جلسه‌ای بالاتر از آن وجود دارد و همه ملزم به حضور در آن هستند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تأکید بر همکاری و همگرایی چندبخشی دستگاه‌ها، افزود: برخی از گزارش‌ها در جدول رده‌بندی استان‌ها به‌گونه‌ای است که ما را در کشور شرمنده می‌کند.

استاندار گیلان با تأکید بر تلاش بیشتر همه دستگاه و بانک‌ها، گفت: برای تقویت اقتصاد هیچ راهی جز تقویت بخش خصوصی نداریم و تقویت بخش خصوصی نیز نیازمند تلاش بیشتر بانک‌ها است هرچند بخش خصوصی نیز در برخی اوقات مدیریت صحیحی ممکن است نداشته باشد.

زارع با بیان اینکه کل مطالبات معوق بانک‌ها حدود هشت درصد مصارف است، افزود: گرچه رقم مطالبات کم نیست اما لازم است با تشکیل جلسات منظم با حضور مسؤولان استانی در شهرستانی این مسائل حل شود.

وی با اشاره به تسهیلات رونق تولید، گفت: عملکرد برخی از بانک‌ها نظیر صنعت و معدن، کشاورزی و ملت در حوزه رونق تولید کم است هرچند بقیه بانک‌ها نیز عملکرد چندان مطلوبی ندارند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تأکید بر اینکه امسال باید عملکرد مثبت‌تری در پرداخت تسهیلات و بازپس‌گیری آن‌ها داشت باشیم، گفت: همان‌گونه که استان در پرداخت تسهیلات ازدواج موفق بوده باید در سایر بخش‌ها نیز بیشتر تلاش شود.

زارع با تأکید بر اینکه تسهیلات اشتغال فراگیر از تأکیدات رئیس‌جمهور است، گفت: پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر در استان مناسب نیست و باید بانک‌ها نقش مؤثرتری را باید در این راستا داشته باشند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب شعار سال و راهبردهای آن را مشخص کرده‌اند، گفت: باید در کنار فرمان‌ها رهبری، به سیاست‌های رئیس‌جمهور، وزرا و مسئولان توجه شود چون ما در صف اول مبارزه در جنگ اقتصاد هستیم.

انتقاد معاون استاندار از اجرا نشدن قانون بخشودگی سود و جرائم تسهیلات زیر یک‌صد میلیون تومانی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به مغایرت عملکرد بانک‌ها با مصوبات قانونی اظهار کرد: بخشش سود تسهیلات بانک برای وام‌های بالای یک میلیارد تومان بوده و قانون بخشودگی جرائم برای تسهیلات زیر یک‌صد میلیون تومان اجرایی نمی‌شود.

آرش فرزام صفت با بیان اینکه بانک‌ها برای متقاضیان بسیار سخت می‌گیرند، افزود: مطابق گزارش‌ها موجود بانک‌ها برای بخشودگی سود جرائم تسهیلات زیر یک‌صد میلیون تومان ضوابط بسیار سختی را لحاظ می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه رویه خاص بانک‌ها برای بخشودگی جرائم باید به اطلاع تصمیم گیران برسد، گفت: هر بانکی که پس از پایش مطالبات تسهیلات کمتر از یک‌صد میلیون تومان شماری از متقاضیان را شناسایی کرده‌اند و می‌توانند از این محل چندین میلیارد تومان به بانک برگردانند باید نحوه این بازپس‌گیری را اعلام کنند تا به دلیل نا عدالتی‌ها در وصول مطالبات متقاضیان به ما مراجعه نکنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه ۸۰ درصد متقاضیان، خواهان دریافت تسهیلات رونق تولید هستند، افزود: ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی داریم که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از آن را دولت تکلیف کرده به متقاضیان در قالب تسهیلات رونق تولید پرداخت کنیم.

بانک‌های خصوصی در رونق تولید هیچ نقشی ندارند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به پرداخت تسهیلات رونق تولید در گیلان اظهار کرد: بانک به‌عنوان عامل پشتیبانی مالی اصلی‌ترین عامل تحرک و رونق تولید است و اگر به‌موقع تسهیلات پرداخت نشود طبیعتاً در شرایط سخت کنونی صنایع در ارتقای تولید نمی‌توانند قدمی بردارند.

فرهاد دلق‌پوش با بیان اینکه پرداخت تسهیلات با سود ۱۸ درصد توجیه ندارد، افزود: انتظار داریم بانک‌ها و همه دستگاه‌ها به‌موقع وارد شوند و با اساس تکلیف و تعهد سراغ مشتریان بروند.

وی با بیان اینکه قبول داریم برخی از واحدهای صنعتی مدیریت مالی صحیح ندارند و چشم‌بسته تسهیلات دریافت می‌کنند، افزود: باید تلاش شود واحدهای فعال موجود حفظ شوند و دراین‌بین بانک‌ها باید به سراغ صنایع فعال و محرک بروند.

مدیرکل صمت گیلان با بیان اینکه پرداختی مستقیم بانک‌ها روندی است که بانک‌ها باید به‌طور مستقیم در دستور کار خود قرار بدهند، گفت: نباید بانک‌ها پرداختی مستقیم خود را در راستای رونق تولید بگنجانند درحالی‌که ستاد تسهیلات رونق و نقش بانک‌ها در آن بسیار متفاوت است.

دلق‌پوش با بیان اینکه در سال ۹۶ رتبه اول را در تعداد جلسات کارگروه رفع موانع تولید داشته‌ایم، افزود: گرچه ما تعداد بالایی را در برگزاری جلسات داشته‌ایم اما تعداد پرداخت تسهیلات ما بسیار کم بوده است و این نشان می‌دهد بانک‌ها همکاری لازم را نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه از شهریور سال ۹۷ تا شهریور امسال بانک‌ها به‌طور متوسط بالغ‌بر ۵۰ درصد عملکرد در حوزه پرداخت تسهیلات داشته‌اند، گفت: تعداد ۱۱۵ واحد جهت دریافت تسهیلات بااعتبار حدود هشت میلیون ریال به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند.

مدیرکل صمت گیلان با انتقاد از عدم همراهی بانک‌های خصوصی در رونق تولید، افزود: علیرغم اینکه این بانک‌ها از منابع مردم استفاده می‌کنند اما در رونق تولید و کمک به مشاغل هیچ نقشی ندارند.

معطلی نیمی از طرح‌های اشتغال فراگیر در بانک‌ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز در این نشست با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر، اظهار کرد: طی امسال یک هزار و ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال فراگیر پرداخت‌شده است.

عباس علیزاده با اشاره به طرح‌های معطل حوزه اشتغال فراگیر در بانک‌ها، افزود: ۲۵۱ میلیارد تومان در قالب ۴۶۲ طرح در بانک داریم درحالی‌که تنها حدود ۱۱۴ میلیارد تومان آن‌ها در بانک‌ها مصوب شده است

وی با تأکید بر تسریع در تصویب و پرداخت منابع اشتغال فراگیر، گفت: یک هزار و ۱۸۴ نفر شغل جدید با تسهیلات بانک‌ها ایجاد می‌شود.

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج بیشتر تلاش کنند

مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به عملکرد این اداره کل در پرداخت وام ازدواج، اظهار کرد: سال گذشته 95 درصد افراد متقاضی در گیلان موفق به دریافت تسهیلات وام ازدواج شده‌اند.

مریم بخشی میانگین دریافت وام ازدواج در کشور را ۹۵ درصد برشمرد و افزود: میزان پرداخت وام ازدواج تا تاریخ ۳۱ مرداد ۶۴.۴ درصد بوده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه میزان پرداخت تسهیلات دهی ازدواج در کل کشور ۵۷ درصد است، گفت: پرداخت تسهیلات ازدواج در گیلان نسبت به متوسط کشوری بالا است اما با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی و اشتغال جوانان در استان با کمی مشکل روبرو شده انتظار داریم بانک‌ها بیشتر تلاش کنند.

به گزارش فارس در این نشست بانک‌های عامل استان گیلان نیز به کلیات تسهیلات دهی، بازپرداخت، میزان مطالبات و نحوه وصول مطالبات خود گزارشی را ارائه کردند.

انتهای پیام/84007

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول