اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

محله‌ای بابیش از نیم قرن قدمت در برزخ شهر یا روستا بودن

محله سنگ کن بندرعباس همچنان در برزخ واقع شدن در محدوده شهر یا روستا و صدور اسناد املاک‌ بلاتکلیف مانده است.

محله‌ای بابیش از نیم قرن قدمت در برزخ شهر یا روستا بودن

خبرگزاری فارس؛ هرمزگان، ده‌ها نخل بی‌سر، نشان از قدمت و زندگی در این منطقه دارد که برخی از آنان بیش از ۶۰ سال نسل اندر نسل در سنگ کن بندرعباس زندگی کرده‌اند. نخل‌هایی که هنگام عبور از بلوار خلیج فارس می‌توان در کنار خانه‌های گلی قدیمی و تخریبی آنان را مشاهده کرد.

محله سنگ کن که با احداث بلوار خلیج فارس در چندین سال قبل به دو قسمت سنگ کن شرقی و غربی تقسیم شد.

این بلوار ورودی و خروجی اتوبوس ها به ترمینال است و هر تازه واردی که با اتوبوس از این بلوار عبور می‌کند برخی از کوچه های این محله را می‌بیند ، محله ای در قطب اقتصاد کشور که هنوز خاکی است.

در هنگام وقوع بارندگی آب از خور وسط محله وارد خانه ها می‌شود و با رخداد حادثه ای امداد رسانی به ساکنان منطقه بسیار مشکل است.

خور وسط محله سنگ کن غربی، بخشی از آن سنگ بست نشده است که آسایش را ساکنان کنار خور سلب شده است و درخواست هایشان مورد اجابت قرار نگرفته است.

در این خور که نیزارهای زیادی روییده اند، مامن پشه، موش، سگ، راسو، مار، عقرب و... است که اغلب دیده شده وارد خانه‌ها هم می‌شوند واز طرفی بوی تعفن آن در شب ها آزار دهنده است.

ساکنان بر روی خور پل چوبی ساخته اند تا از آن عبور و مرور کنند و دانش آموزان بتوانند خود را به مدرسه برسانند.

این پل که طی بارندگی های اخیر تخریب شده است باعث انسداد مسیر رفت و آمد دانش آموزان گشته و به گفته مادر یکی از این دانش آموزان ؛ فرزندش چند روزی نتوانسته به مدرسه برود.

عکس نگیرید ، پل بسازید
در حال عکس گرفتن از این خور بودم  که خانمی از داخل حیاطش که دیوار کوتاهی داشت و چند قدمی هم بیشتر با خور فاصله نداشت با صدای بلند گفت عکس نگیرید، پل را درست کنید.

خانم دیگری که سال گذشته هنگامی که برای تهیه گزارش به این منطقه آمده بودم از مشکلات این خور و پل چوبی گفته بود ، با گلایه گفت: مسؤولان و کاندیدای انتخابات مجلس فقط در زمان انتخابات می‌آیند و قول می دهند مشکلات محله را برطرف کنند و پلی بر  روی خور بسازند، سطل زباله بیاورند و... که هیچ کدام عملی نشده است و ما هم مجبوریم زباله هایمان را در خور بریزیم.

وی ادامه داد: تعدادی خانه نوساز و حتی ساختمانی ۵ طبقه در کنار خور احداث شده است که نشان می دهد با مجوز ساخته شده اند. 

در انتظار تحقق وعده استاندار
اهالی از بازدید استاندار هرمزگان به همراه تعدادی از مدیران در اردیبهشت امسال گفتند: زمانی که در برخی از مناطق کشور بارش باران منجر به سیل و خسارت شد و در هرمزگان نیز در همین خصوص هشدار دادند پس از بازدید استاندار از این محله ، دستور داد که خور لایروبی و سنگ بست شود و پلی روی خور احداث شود تا مشکل رفت و آمد اهالی برطرف شود اما خور اندکی لایروبی شد، سنگ بست نشد و پلی هم روی خور احداث نشد و مسؤولان وعده های شان را فراموش کردند.

یکی از معتمدین محله اظهار داشت: چندین سال پیش شهرداری اعلام کرد که خور تغییر مسیر می‌دهد که تعداد زیادی از منازل در مسیر احداث خور قرار دارد وبایستی تخریب شوند.

وی ادامه داد: اگر چنین چیزی است که هر چه زودتر با مردم توافق کنند و خور استاندارد را احداث کنند تا از خور فعلی آب وارد خانه ها نشود که البته انتظار داریم توافقات بگونه ای باشد که ساکنان بی خانمان و آواره نشوند.

زمین های بلاتکلیف
برخی از ساکنان این محله می گویند: برخی از اهالی چندین نسل است در سنگ کن به همراه فرزندانشان  زندگی می‌کنند که تعدادی افراد غیر بومی نیز طی چند سال اخیر در این محله سکنا گزیده اند.

برخی مدعی هستند که بخشی از زمین ها مالک خصوصی دارد وبرخی می‌گویند اراضی متعلق به شهرداری و عده ای هم می‌گویند که بخشی از اراضی دولتی است و به همین دلیل هم به ساکنان سند نمی‌دهند که حتی برخی از خانه ها دیوار هم ندارند و با قرار دادن چند ردیف بلوک روی هم دیوار درست کرده اند.

اهالی این محله گفتند: در این سال ها وقتی برای دریافت خدمات به ادارات مراجعه می کردیم ، به ما می گفتند که سنگ کن جزو محدوده شهری نیست و خدمات شهری به شما تعلق نمی گیرد و ما در پاسخ می‌گفتیم اگر که جزو شهر نیستیم و این محله در قلب بندرعباس ، روستاست که بایستی دهیاری و شورای اسلامی روستا داشته باشیم.

آنان ادامه دادند: قابل توجه است که در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ، کاندیداهای شورای شهربندرعباس به محله می آیند و از مردم می‌خواهند به آنها رای دهند ، اما برای ارائه خدمات به آنها می‌گویند که این محله قدیمی جزو محدوده شهر نیست واز محدوده شهر خارج شده است.

اهالی بیان کردند: راه و شهرسازی هم خروج از محدوده شهر را تایید کرده و عنوان می‌کند پیگیریم تا آنرا جزو محدوده شهر بیاوریم که سال هاست از طریق وزارتخانه این پیگیری ها در حال انجام است ،  حال نمی دانیم این محله که در ضلع غربی فرودگاه قرار دارد و چند کیلومتر بعد از ورودی شهر در میدان میوه وتره بار هم قرار دارد ،  اما برچه اساسی آنرا خارج از محدوده شهر قرار داده اند.

به گفته ساکنان محله: از بسیاری از خدمات محروم شده ایم و از ۳ الی ۴ سال پیش که رسانه ها مشکلات ساکنان این منطقه را منعکس کردند ، اندکی به محله توجه شد و تعدادی از کوچه ها آسفالت شد اما بیشتر کوچه های این محله همچنان خاکی باقی مانده اند وحتی کوچه هایی که دو سه سال قبل هم زیرسازی شده همچنان بدون آسفالت مانده و ساکنان از بسیاری از خدمات نظیر مدرسه، نانوایی، تاکسی ، اتوبوس و... بی بهره هستند.

 علیرغم اینکه شغل بیشتر ساکنان این محله رفته‌گری و  صیادی است که با تور و بدون امکانات و بدون قایق و بصورت سنتی دل به دریا می زنند تا روزی شان را از آن صید می کنند.

گمنامی کوچه ها
عدم نامگذاری کوچه های این محله باعث شده است که اهالی نتوانند آدرس دقیق دهند و آدرس را مغازه های کنار بلوار خلیج فارس را اعلام می‌کنند.

در هنگام بارندگی هم گونی های پر از خاک بایستی جلوی خانه ها به حالت سنگر گذاشته شود تا آب خور و باران وارد محله نشود.

آب خور از بلوار امام حسین (ع) به سمت دریا هدایت می شود و در طول مسیر از بخشی از خور که سنگ بست نشده است ، خور وارد محله و خانه های اهالی می‌شود وبه مردم خسارت وارد می شود و لوازم برقی مانند یخچال ، تلویزیون و... می سوزد و تشک وپتو و فرش و... در آب و فاضلاب و گل غرق می شوند.

اهالی از نبود مدرسه و مسجد در سنگ کن غربی هم گلایه کردند و گفتند: پیش دبستانی و پارک و هیچ گونه امکانات تفریحی، فرهنگی، ورزشی و... در محله وجود ندارد.

سنگ کن شرقی

سنگ کن شرقی در غرب دیوار فرودگاه بندرعباس و شرق بلوار خلیج فارس است که برخلاف سنگ کن غربی در ورودی این محله تابلوی محله سنگ کن شرقی و مسجد امام حسن مجتبی(ع) وهیئت جوادالائمه (ع) به چشم می خورد.

در ابتدای ورودی به محله در سمت جنوب خیابان ورودی، کانالی پر از نیزار و با بوی تعفن مشاهده می‌شود که آب را از باند فرودگاه به داخل دریا منتقل می کند که سال گذشته خور لایروبی شده است و لجنزارها و زباله ها و خاک وخاشاکش که قراربود سه روزه و پس از خشک شدن جمع آوری و برده شود همچنان مانده است و علاوه بر بوی تعفن، پشه، جانوران موذی هم باعث سلب آسایش همسایگان فرودگاه شده است.

قضیه جالب دو کولر
به گفته خلیل دورکی، مسئول هیئت امنای مسجد امام حسن مجتبی(ع) و یکی از معتمدین محله که پیگیری امورات را به عهده دارد، مسجد با مشکل گرما مواجه است که یکی از کولرهای مسجد سوخته بود و یکی دیگر هم مشکل فنی داشت که در زمان تودیع و معارفه نماینده ولی فقیه در استان، وی با حجت الاسلام محمد جوادحاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در خصوص مشکلات مسجد صحبت کرده و وی برای تامین کولر وعده می دهد که هزینه خرید دو دستگاه کولر ایستاده را به حساب شان واریز می کند واین دو دستگاه کولر خریداری می شود و نصب می شود.

وی که از نوع برخورد و گفتگوی صمیمانه حاج علی اکبری به صورت حضوری و حتی تلفنی در ساعات آخر شب و حل مشکل سرمایشی مسجد بسیار احساس خرسندی می کرد ، گفت: مسؤولان انقلابی و جهادی و جوان این گونه هستند و این درحالی است که مدیران استان را به راحتی نمی توان دید وبا آنها گفت و گو کرد وحتی حاضر به رفع مشکلات مردم نیستند.

 مسؤول هیئت امنای مسجد امام حسن مجتبی(ع) عنوان داشت: برق در این منطقه ضعیف است و نمی توانیم هر دو کولر را با هم روشن کنیم. حتی گاهی برق نورافکن های زمین ورزشی را نمی توان روشن کرد و نیاز  است که یک ترانس برق در این مکان نصب شود.

دورکی بیان کرد: با حضور فرماندار بندرعباس در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در ماه مبارک رمضان امسال در این محله و مسجد و سخنرانی که در مسجد و جشن میلاد داشت و پس از آن بازدیدی که از محله داشت، وعده داد که مشکل برق شش خانواده ای که از یک کنتور برق تک فاز بصورت نوبتی در این سال‌ها و به سختی استفاده می کردند ، را برطرف کند و دستور هم دادند.

اهالی هزینه اشتراک را پرداخت کرده اند وقرار بود اداره برق چند تیربرق را نصب کند تا این خانه ها برق دار شوند که هنوز نصب نشده اند. از طرفی تعدادی از تیربرق های محله، قدیمی و فرسوده اند که امکان سقوط هم دارند وبرخی از تیربرق های چوبی در محوطه بیش از یک‌هزار متری است که با ورود فاضلاب محله به باتلاق پر از نیزار، کرت دریایی و... تبدیل شده است، قرار دارند که تا قبل وقوع حادثه بایستی نسبت به جابجایی و تعویض این تیرهای برق اقدام شود. 

در  کوچه های خاکی که حتی در داخل محله و یا امتداد بلوار خلیج فارس هم خاکی مانده اند که دورکی می گوید، ماه قبل شهردار به همراه یکی از نمایندگان مجلس به محله آمده که نخستین سفر این نماینده به سنگ کن بوده است.

در این بازدید از مشکلات و درخواست های اهالی محله سخن به میان آمده که چند روز پیش یک ست سرسره برای بازی کودکان در جلوی مسجد نصب شد.

اما خانه عالم که یکی از درخواست های چندساله اهالی این محله است هنوز برای آن تصمیمی اخذ نشده است. 

شهردار منطقه یک بندرعباس وعده یک واحد دوخوابه ۵۰ متری در حیاط مسجد برای برگزاری کلاس ها و دوره‌های قرآنی، مذهبی، فرهنگی، هنری و... برای کودکان و نوجوانان و بانوان که بخشی از آن با کمک های مردمی ساخته شده است ، تکمیل و تجهیز نماید.

تاریکی و ناامنی 
اهالی یکی از مشکلات این محله را تاریکی می‌دانند که منجر به ناامنی و... شده است و از متولیان مربوطه می خواهند نسبت به تامین روشنایی این محله اقدام کنند.

یکی از ساکنان می گوید: در سنگ کن شرقی یک سطل زباله و در سنگ کن غربی هم یک سطل زباله فلزی زنگ زده شکسته گذاشته اند تا اهالی زباله های شان را در آنها بریزند.

اما سطل زباله های مناطق دیگر با طرح های زیبا منقش شده اند که حتی کودکان هم جذب می شوند و  دوست دارند زباله های خود را در آن بریزند.

در واقع بین محلات حاشیه ای و مناطقی مانند گلشهر و بهشت بندر  و... تبعیض در همه زمینه ها دیده می شود و گویا محله ما جهنم بندر است که مورد بی توجهی قرار دارد وجالب است که بین بهشت بندر و سنگ کن یک بلوار فاصله است و این همه تبعیض وبی عدالتی جای تعجب دارد.

نخاله ها را در این محله تخلیه می کنند و انبارهای ضایعاتی و... در محله بدون مجوز فعالیت می کنند که اگر خلاف هم در آن ها صورت بگیرد، نظارتی وجود ندارد.

بدلیل وجود خورها و همچنین محوطه باتلاقی در کنار  مسجد، خانه ها شوره می زند و به بیماری های پوستی و مفصلی و... دچار  و بوی تعفن در شب ها بیشتر می شود که اگر این محوطه خشکانده و یک پارک بزرگ احداث شود، اهالی می توانند در آن تفریح کنند وفرزندان شان بازی کنند.

همچنین ورودی محله فضای مناسبی برای دایر کردن بازارچه محله ای است تا کسب و کار رونق گیرد و اگر فنی و حرفه ای دوره های آموزشی مهارتی را برای بانوان برگزار کند، بسیاری از دختران وزنان محله می توانند از مهارت های مختلف بهره مند شود.

انتخابات هرساله
یکی از اهالی گفت: ای کاش هر سال حداقل یک انتخابات برگزار می شد تا مسؤولان به محلات بروند و بخشی از مشکلات را برطرف کنند البته الان دیگر نسبت به وعده ها بی‌اعتماد شده ایم و مرد عمل می خواهیم. 

دو دختر دانش آموز  هم که پدر و مادرشان هر دو معتادند، شرایط سختی را می گذرانند و خانه شان بی آب است وحتی سرویس بهداشتی و حمام مناسبی هم ندارند. برخی از خانه پس از گذشت یکی دو دهه از احداث شان و زندگی در آن، دیوار ندارند. معتادان هم در این محله در زباله ها بدنبال طلای سیاه یا همان زباله خشک برای فروش هستند وگویا مسئولان هنوز قدر این طلا را نمی دانند.

درخواست از رئیس قوه قضائیه
اهالی محله سنگ کن بندرعباس از بی عدالتی و کم مهری هایی که در این سال ها در حق شان رواشده است بسیار گلایه مندند و از رئیس دستگاه قضایی کشور خواستند همانطور که در سفر به هرمزگان در پاسخ به درخواست فاطمه جراره رئیس  شورای اسلامی شهر بندرعباس برای تعیین تکلیف اسناد محلات حاشیه ای بندرعباس و از جمله سنگ کن، به مسؤولان استان ضرب الاجل یک ماهه برای رفع این مشکل دادند، انتظار دارند همانگونه که قاطعانه از زمان انتصاب شان تاکنون با مفسدین برخورد داشته و از حقوق مظلومین دفاع کرده اند، از حقوق آنها در حوزه های مختلف از جمله تعیین تکلیف سند املاک شان، قرار گرفتن سنگ کن در حوزه محدوده شهر بندرعباس، ارائه خدمات مناسب به ساکنان، تعیین تکلیف وضعیت خور، احداث مدرسه و یک مسجد در سنگ کن شرقی، احداث پارک، آسفالت کوچه ها و رفع تبعیض وبی عدالتی و... دفاع کنند تا بیش از این فرزندان طعم ناعدالتی و تبعیض را نچشند و از مواهب نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از پیش بهره مند شوند.

انتهای پیام/88030

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول