اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«نقطه عاشقی»/ 3 کیلومتر پیاده آمد برای هزار تومان کمک به موکب

عاشقانی در روستای امزاجرد و شهر جورقان جمع شده‌اند و هر سال در ایام اربعین به عشق حسین(ع) خدمت می‌کنند آنها پیش از آنکه زوار وارد شهر همدان شوند، از عاشقان حضرت پذیرایی می‎‌کنند تا رهسپار سرزمین عشق شوند.

«نقطه عاشقی»/ 3 کیلومتر پیاده آمد برای هزار تومان کمک به موکب

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی زمزمه اربعین هم طنین‌انداز می‌شود و روزها یکی پس از دیگری در تقویم خط می‎خورند تا بالاخره ایام منتهی به این روز بزرگ فرا می‌رسد.

همه جا صحبت از کربلاست از موکب و ایستگاه صلواتی، خادم و گذرنامه، کوله و زیارت‌نامه و مشتاقان حسین(ع).

در این میان عاشقانی پا روی دل خود می‌گذارند، دل به دریا می‌زنند و می‌مانند تا گرد کفش زائران را بزدایند، ایستگاه صلواتی بنا کنند و خادم‌شان شوند.

در ایستگاه‌های صلواتی «امزاجرد» و «جورقان» هم این روزها غلغله است، هر کس به طریقی عاشقی می‌کند و می‌خواهند خادم حسین(ع) باشد.

یدالله عظیمی، مسؤول موکب امزاجرد می‌گوید: پنجمین سال است ایستگاه صلواتی امزاجرد راه‌اندازی شده و به زائران خدمت‌رسانی می‌کند، این موکب توسط اهالی روستا تجهیز می‌شود و خودگران است

موکب امزاجرد توسط اهالی روستا تجهیز می‌شود

وی با این جمله که اهالی در زمینه‌های مختلف از جمله اسکان، پذیرایی و استحمام خدمات ارائه می‌دهند ادامه می‌دهد: اغلب زائران در مسیر رفت به سمت مرزهای غربی از این موکب  خدمات دریافت می‌کنند.

مسؤول موکب روستای امزاجرد با بیان اینکه خدمت به زائران به عشق امام حسین(ع) انجام می‌شود اضافه می‌کند: در این موکب سالانه بیش از 100 هزار زائر حسینی خدمات دریافت می‌کنند.

 200 میلیون تومان کمک نقدی برای برپایی موکب جمع‌آوری ‌شد

وی می‌گوید: به طور میانگین 200 میلیون تومان کمک نقدی برای برپایی موکب جمع‌آوری ‌شده است البته کمک‌های غیر نقدی نیز به عنوان نذورات مردمی هر ساله افزایش می‌یابد.

عظیمی با بیان اینکه در موکب امزاجرد 300 نفر خانم و آقا خادمی زائران را می‌کنند ادامه می‌دهد: این موکب طی 10 روز به صورت شبانه‌روزی فعال است.

توزیع بسته‌های فرهنگی؛ مهمترین خدمت موکب امزاجرد

وی با اشاره به اینکه توزیع بسته‌های فرهنگی از مهمترین خدمات موکب امزاجرد است بیان می‌کند: علاوه بر برگزاری نماز جماعت سه گانه غرفه سرگرمی برای کودکان به عنوان اولین سال برپا شده است.

مسؤول موکب امزاجرد  با بیان اینکه گنجایش اسکان 3 هزار زائر در روستای امزاجرد ایجاد شده است می‌افزاید: تاکنون 150 خانوار از اهالی روستا برای پذیرایی از زائران در منزلشان ثبت نام کرده‌اند.

تاکنون 150 خانوار از اهالی روستا برای پذیرایی از زائران در منزلشان ثبت نام کرده‌اند.

وی گریزی به خاطرات موکب‌داری می‌زند و می‌گوید: سال گذشته یک اتوبوس توریستی از اتریش به موکب امزاجرد آمد، راهنمایی تور تقاضا کرد یک ساعت اسکان کنند پس از اسکان و پذیرایی چنان متحول شدند که با زبان خودشان و ترجمه راهنمای تور گفتند ما هم امام حسین(ع) را دوست داریم.

عظیمی از حال و هوایی خادمان در موکب می‌گوید: اهالی روستا از ابتدای ماه صفر وسایل مورد نیاز موکب را آماده می‌کنند و در حد توان در این راه کم نمی‌گذارند.

افراد زیادی در رفت و آمد به موکب متحول شدند

وی ادامه می‌دهد: طی چند سال گذشته افراد زیادی در رفت و آمد به موکب متحول شدند که این اتفاق از برکات گام برداشتن در راه امام حسین(ع) است.

مسؤول موکب امزاجرد می‌افزاید: جوانان روستا نیز پا به پای پیرغلامان در اداره موکب و اهدایی نذورات فعال هستند و هر ساله برپایی موکب رونق بیشتری پیدا می‌کند.

جوانان روستا پا به پای پیرغلامان در اداره موکب و اهدایی نذورات فعالند

پس از موکب امزاجرد، جورقان از راه می‌رسد، تا در ورودی همدان از زائران حسینی پذیرایی کند.

مسؤول موکب جورقان نیز می‌گوید: موکب جورقان علاوه بر پذیرایی و اسکان خدمات دیگری چون مکانیکی و پنجری به صورت رایگان برای زائران ایجاد کرده است.

در موکب جورقان نان تازه و محلی طبخ می‌شود

حشمت‌الله احمدی با بیان اینکه اهالی جورقان با تمام توان آماده خدمت‌رسانی به زائران حسینی هستند ادامه می‌دهد: در موکب جورقان نان تازه و محلی پخته می‌شود و همراه با غذای ساده از زوار پذیرایی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه 24 ساعت آماده پذیرایی و اسکان زوار هستیم بیان می‌کند: علاوه بر کمک‌های نقدی مایحتاج موکب را هم مردم تهیه می‌کنند.

مسؤول موکب جورقان در ادامه اشاره می‌کند: زنان و مردان جورقان همگی پای کار هستند و هر کدام به سهم خود در این ایام فیض می‌برند.

زنان و مردان جورقان همگی به عشق حسین(ع) پای کار هستند

وی ادامه می‌دهد: این موکب هشت سال در حال فعالیت است و خدام آن هرگز از خدمت‌رسانی به زوار خسته نشده‌اند و نمی‌شوند.

احمدی با بیان اینکه زائران در مسیر رفت و برگشت پیاده‌روی اربعین از موکب جورقان خدمات می‌گیرند بیان می‌کند: امکاناتی چون سرویس بهداشتی و حمام نیز برای رفاه حال زوار در نظر گرفته شده است.

عشق حسین(ع) پیر و جوان، غنی و فقیر نمی‌شناسد

وی با اشاره به اینکه عشق حسین(ع) پیر و جوان و غنی و فقیر نمی‌شناسد می‌گوید: چند سال پیش پیرزنی از انتهای جورقان بیش از سه کیلومتر راه را  با شور و شوق طی کرد و یک‌هزار تومان پول و چند قرص نان به موکب اهدا کرد و دوباره آن را برگشت.

یکی از اهالی نابیناست اما طی 10 روز که موکب برپاست جزو اولین نفرات آماده خدمتگزاری است.

مسؤول موکب جورقان درباره شور حسینی ادامه می‌دهد: یکی از اهالی نابیناست اما همه ساله طی 10 روز که موکب برپاست جزو اولین نفرات آماده خدمتگزاری است.

وی با بیان اینکه خادمان در موکب بهداشت را رعایت می‌کنند می‌افزاید: افرادی که در موکب به پخت و پز مشغول هستند کارت بهداشت دریافت کرده‌اند و از نظری بهداشتی قابل تایید هستند.

کودکان و نوجوانان  در اداره موکب بسیار موثر هستند

احمدی به اشتیاق کودکان جورقانی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: کودکان و نوجوانان  در اداره موکب بسیار موثر هستند آنها را شیفت‌بندی کرده‌ایم تا به درس و مدرسه‌شان لطمه وارد نشود.

احمدی درباره انگیزه‌اش در موکب‌داری می‌گوید: برای جلب رضایت خدا و به خاطر امام حسین(ع) در این مسیر قدم گذاشتم البته آبروی جورقان هم برایم مهم است و باید این آبرو که هر سال در راه حسین(ع) پیش می‌رود حفظ شود.

عشق به حسین همه را پای کار می‌آورد، عاشقانی که هم پول می‌گذارند و هم وقت تا به زوار حضرت خدمت کنند، اتفاقی که حتماً  توفیق می‌خواهد و توشه‌ای خواهد بود برای همیشه.

انتهای پیام/89033/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول