اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

۷۱۴ نوع نیت در موقوفات شناسایی شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام گفت: تاکنون با بررسی‌ وقف‌نامه‌ها، بیش از ۷۱۴ نوع نیت شناسایی شده که خود بیانگر تأثیر وقف و اعتقاد راسخ به سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) است.

۷۱۴ نوع نیت در موقوفات شناسایی شد

حجت‌الاسلام محمدرضا بخشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بسطام اظهار کرد: وقف و موقوفات نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است و در دستگیری از نیازمندان و اقشار مختلف جامعه هدف نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وی افزود: می‌توان با راهنمایی و ارائه مشاوره به خیران و سوق دادن نیت‌های واقفان خیراندیش به ایجاد موقوفات جدید مطابق با نیاز و اولویت روز جامعه، بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی و نیازمندی‌های روز شهر و روستاها را برطرف کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام تصریح کرد: تاکنون با بررسی‌ وقف‌نامه‌ها، بیش از ۷۱۴ نوع نیت شناسایی شده که خود بیانگر تأثیر وقف و اعتقاد راسخ به سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) است.

وی عنوان کرد: در بسطام، ۷۲۳ موقوفه شامل دو هزار و 350 رقبه ایجاد شده است که بیش از حدود ۷۵ درصد از این موقوفات مربوط به تعزیه‌داری سیدالشهدا (ع) در ماه‌های محرم و صفر است.

بخشی گفت: باید در ایجاد موقوفات جدید، اولویت‌ها و نیازهای روز جامعه از قبیل کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، ازدواج جوانان، دارو و درمان، اشتغال، کمک به توسعه علوم جدید و مهارت‌های دانش‌بنیان مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: دهیاران و شوراها می‌توانند نیازها و آسیب‌های روستای خود را شناسایی کرده و واقفان را برای ایجاد وقف با آن نیازها آشنا کرده و با ارائه مشاوره و راهنمایی خیران به این نیازها و یا ارجاع آن‌ها به کارشناسان اوقاف زمینه را برای ایجاد موقوفات جدید منطبق بر نیاز روز جامعه فراهم کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام با اشاره به اینکه واقفان می‌توانند هنگام انجام وقف خود یا احدی از معتمدان خود را به‌عنوان متولی تعیین کنند، بیان کرد: پس از انجام وقف و تعیین متولی باید به‌منظور حراست از تعرض و سوءاستفاده‌های احتمالی افراد سودجو، این موقوفات را در سامانه اوقاف ثبت کرد.

وی خاطرنشان کرد: اعضای شوراهای اسلامی روستا و دهیاری‌ها با توجه به شناختی که از وضع روستا دارند، باید در بروزرسانی اجاره‌بهای موقوفات بر اساس نرخ عادلانه و شناسایی و احیای موقوفات، به اوقاف و امور خیریه راکمک کنند تا باعث رونق بیشتر موقوفات و تأثیر بیش‌ از پیش آن‌ها بر جامعه و روستا شوند.

انتهای پیام/2568/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول