اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فضای سبز بندرعباس مطلوب نیست/ انتقاد اعضا شورای شهر بندرعباس نسبت به وضعیت این حوزه

یکصد و سی و ششمین جلسه شورای شهر بندرعباس با دستور کار ارائه گزارش عملکرد و برنامه های آتی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در سال 1398 برگزار شد که اعضا شورای شهر بر نواقص این حوزه تاکید کردند.

فضای سبز بندرعباس مطلوب نیست/ انتقاد اعضا شورای شهر بندرعباس نسبت به وضعیت این حوزه

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، ظهر امروز  یکصد و سی و ششمین جلسه شورای شهر بندرعباس به موضوع عملکرد سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری اختصاص یافت.

در این جلسه ضمن بررسی عملکرد ۶ ماهه نحوه توزیع اعتبارات در این سازمان تابعه شهرداری بندرعباس مورد نقد و بررسی و البته انتقادات تند اعضا و ابراز نارضایتی از فضای سبز بندرعباس قرار گرفت.

  رئیس شورای شهر بندرعباس در این جلسه گفت: شورای شهر همیشه نسبت به مسئله اسکان مسافران نوروزی دغدغه داشته است و هنوز در این رابطه از سوی مسوولان اقدام موثری صورت نگرفته است.  وی افزود: برای رفع این مشکل تنها به برگزاری برخی جلسات در پایان سال اکتفا می شود به همین دلیل تاکنون محلی برای اسکان این مسافران در نظر گرفته نشده است.

  فاطمه جراره گفت: در حوزه فضای سبز مشکل جدی وجود دارد و اگر نتوانیم مشارکت عمومی و مردمی را در این راستا جذب کنیم قطعا برنامه پیش بینی شده در ۱۴۰۴ و رسیدن به ۱۵ مترمربع فضای سبز به ازای هر نفر نخواهیم رسید و از میزان فعلی نیز کاسته می شود. 

وی ادامه داد: نکته دیگر مسئله المان های شهری است و بر طبق مصوبه شورای شهر، تمام طرح های مد نظر برای المان ها باید در کمیسیون فرهنگی بررسی و تائید شوند. 

رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: از معاونت خدمات شهری درخواست داریم لیست تمام دکه های مجوز دار و غیرمجاز را ظرف یک هفته تهیه و به شورا ارائه کند. 

فیصل دانش عضو شورای شهر بندرعباس نیز در این جلسه با انتقاد از وضعیت نا بسامان فضای سبز گفت: باید مشخص شود این سازمان در ۶ ماهه نخست سال جاری چه میزان بودجه داشته و نحوه هزینه کرد آن چگونه بوده است. 

وی افزود: بایستی عملکرد این ۶ ماه گفته و بررسی شود آیا این عملکرد نهایتا موجب رضایت مردم شده است یا میزان رضایتمندی منفی بوده است.  عضو شورای شهر بندرعباس با انتقاد از عدم سپردن امور به افراد کاردان گفت: گاها مشاهده می شود در امور از افراد غیر کارشناس استفاده می شود در نتیجه شاهد عملکرد منفی هستیم مثلا در باغ پرندگان بندرعباس به همین علت بخشی از پرندگان تلف شدند.

  وی تاکید کرد: شهرداری بایستی ارنج خود را اصلاح کند و در سپردن امور به افراد بحث خودی و غیر خودی را مطرح نکند و با برنامه‌ریزی بهتر در جهت کاهش مشکلات قدم بردارد. 

دانش در خصوص المان های شهری نیز گفت: باید با تخصیص اعتبار مناسب، المان هایی طراحی شود که ماندگاری بالایی داشته باشند و با نگهداری از المان ها مانع هدر رفت سرمایه مردم شد. 

کیانوش جهانبخش دیگر عضو شورای شهر نیز به انتقاد از عملکرد سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری پرداخت و گفت: متاسفانه ردپای سلیقه در سازمان های تابعه شهرداری مشهود است. 

وی افزود: درخواست می کنم به عنوان ضرورت و اولویت طرح جامع فضای سبز بندرعباس بر اساس نگاه علمی و دانشگاهی و با توجه به موقعیت اقلیمی بندرعباس تدوین شود تا نهایتا به رضایتمندی مردمی برسیم. 

عضو شورای شهر بندرعباس گفت: باید در بودجه راهکاری دیده شود که بتوان این سازمان را پاسخگو کرد چرا که در شرایط فعلی کار در دست سایر سازمان ها قرار دارد و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبدیل به مشاور شده است. 

وی همچنین بر رعایت اصول ایمنی و حفظ جان کارگران فضای سبز تاکید کرد و از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری درخواست کرد پیمانکاران را در این حوزه ملزم به رعایت اصول ایمنی کنند.

  آبتین امیری دیگر عضو شورا بود که انتقادات تندی را بر علیه شهرداری مطرح کرد و گفت: هر چه نیروی خوب به کار گرفته شود تا زمانی که دوگانگی های مدیریتی حل و فصل نشوند راه به جایی نمی بریم. 

وی افزود: تداخل اختیارات موجب خدمات دهی نامطلوب به شهروندان می شود و کارهای تخصصی به کارهای عمومی تبدیل می شوند. 

امیری تاکید کرد: مردم در فضای سبز مشکل دارند و همه به این مسئله اذعان دارند، بایستی برخی رودربایستی سیاسی و اخلاقی را کنار گذاشت و از دوگانگی مدیریتی که موجب تلف شدن انرژی سازمان ها برای کنترل هم می شود جلوگیری کرد.

  حیدری زاده عضودیگر شورای شهر با قبول کاستی ها در حوزه فضای سبز گفت: همه این مسائل به کمبود بودجه و منابع مالی برمی گردد. 

وی افزود: بودجه فضای سبز نباید صرف امور دیگری نظیر ساخت پل شود و ابن بودجه ها باید در جهت ارتقای وضعیت فضای سبز هزینه شود. 

وی ادامه داد: متاسفانه نتوانسته ایم مشارکت مردم را به کار گیریم و از فرهنگ مشارکت عمومی در زمینه ایجاد فضای سبز غافل بوده ایم و اگر این امر صورت گیرد قدم های مثبتی در حل مشکل فضای سبز برداشته می شود. 

مصطفی خادم رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس در ابتدای این جلسه به بیان گزارش عملکرد و برنامه های آتی سازمان تحت مدیریت خود پرداخت. 

وی گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری برنامه های مختلفی را دنبال کرده ایم و در چند حوزه مختلف تلاش شده است نسبت رضایتمندی شهروندان افزایش یابد. 

خادم افزود: عمده ترین مسائل دنبال شده در حوزه عملیات اجرایی منابع آب از جمله مدیریت و توسعه منابع آبی و هم چنین ارائه خدمات به شهروندان در اشکال مختلف بوده است.

  رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس افزایش بهره برداری از چاه ها، آبرسانی به بوستان ها و فضای سبز بلوارها، اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و انجام آزمایشات میکروبی زه آبی را بخشی از فعالیت های این سازمان عنوان کرد و گفت: همچنین با پرورش نشا ۷۰ هزار گل پریوش، این گل ها در سطح شهر کاشته خواهند شد. 

وی ادامه داد: در شش ماهه نخست سال جاری ارائه خدمات به شهروندان داشته ایم به نحوی که ۶۷ مورد کشت درخت و یا هرس در مدارس داشته ایم، ۲۱ مورد در مساجد، ۱۲ مورد در دانشگاه ها و ۴۸۰ درخواست هرس و یا قطع درختان را نیز از سوی مردم انجام داده ایم. 

خادم پرورش ۲۶۰۰ اصله درخت و بیش از ۴ هزار نشا گل فصلی را دیگر خدمت این سازمان به حوزه فضای سبز شهری عنوان کرد و اظهار داشت: فضای نهالستان بندرعباس گسترش یافته است و ۲۰ هکتار زمین به بزرگترین نهالستان جنوب کشور تبدیل شده، در این نهالستان درختان با عمر چند ساله هم کشت می شود تا در آینده بتوانیم از آنها استفاده کنیم. 

وی دیگر اقدام مهم سازمان تحت مدیریت خود را برنامه ریزی برای کاست ۲ میلیون گل فصلی از نوع f۱ و f۲ عنوان کرد و گفت:برگزاری دوره های آموزشی برای سرکارگران، مکان یابی برای تبلیغات محیطی و حذف برخی المان های نازیبا از دیگر برنامه های سازمان بوده است. 

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکلات اعتباری و بودجه ای پرداخت و گفت: بخش عمده ای از بودجه این حوزه در اختیار مناطق شهرداری قرار گرفته و سازمان بیشتر نقش نظارتی ایفا می کند. 

وی افزود: آمادگی مدیریت تمامی امور فضای سبز را داریم اما موضوع اصلی تامین بودجه است در امر اجرایی مشکلی وجود ندارد و افراد متخصصی را در خدمت داریم. 

خادم گفت: در حوزه زیرساخت ها و منابع آبی و خاکی مشکل داریم و فضای سبز در این حوزه توسعه نیافته است، اگر موانع در بحث اعتبارات برداشته شود امکان توسعه این فضا را خواهیم داشت.

  وی در خصوص پرداخت حقوق معوق کارگران فضای سبز نیز گفت: حقوق کارگران تا مردادماه پرداخت شده و شهرداری عزم جدی برای پرداخت این قشر زحمت کش را دارد. 

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس در پایان گفت: ۴۰ تا ۴۵ درصد فضای سبز بندرعباس با آب غیر شرب و ۵۵ تا ۶۰ درصد نیز با آب شرب شهری آبیاری می شود.

انتهای پیام/88045

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول