اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

فارس من| کارگران آذرآب: نگران واگذاری آذرآب به افراد نااهل هستیم

مدت‌هاست صدای تولید در برخی از صنایع بزرگ و استراتژیک استان مرکزی به گوش نمی‌رسد، امروز صدای تولید از شرکت‌هایی چون آذرآب و هپکو جای خود را به صدای کارگری داده است، صدایی کهخواهان زنده ماندن تولید و کاراست؛ کارگران آذرآب فریاد می‌زنند: «ما گرسنه نیستیم؛ ما نگران واگذاری آذرآب به افراد نااهل هستیم.»

فارس من| کارگران آذرآب: نگران واگذاری آذرآب به افراد نااهل هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، «آذرآب»،«کارگران»، «اعتراض»، «تجمع»، «سهامدار» و... واژه‌های پرتکرار این روزهای شهر اراک است، واژه‌های کوچک در ظاهر، اما پرمعنا و تامل‌برانگیز در معنا.

دو سال گذشته بود که کارگران شرکت آذرآب بزرگ‌ترین تجمع کارگری را در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقات، همچنین به تاراج  رفتن سرمایه این شرکت توسط سهامدار عمده در اراک رقم زدند، تجمعی که اگر آن زمان به درستی صدای آن شنیده می‌شد و به جای تزریق مُسکن، درد برای همیشه درمان می‌شد، امروزبه جای شنیدن صدای اعتراض کارگران، صدای خوش تولید از ابرصنعت ایران و خاورمیانه به گوش می‌رسید.

مدت‌ها است که صدای تولید در برخی از صنایع بزرگ و استراتژیک استان مرکزی به گوش نمی‌رسد، امروز صدای خوش تولید از شرکت‌هایی چون آذرآب و هپکو جای خود را به صدای کارگری داده است، صدایی که زنده ماندن را فریاد می‌زند؛ زنده ماندنی از جنس تولید و کار.

امروز در اراک ـ قلب صنعت کشورـ  صدای کارگرانی به گوش می‌رسد که نگرانند، نگران عظمتی که نباشد، افتخاری که از بین برود و سرمایه‌ای که مورد طمع فرصت‌طلبانی شود که می‌خواهند جیبشان را از بیت‌المال پر کنند.

امروز کارگران آذرآب فریاد می‌زنند: «ما گرسنه نیستیم؛ ما نگران اشتهای سیری‌ناپذیری داعشان صنعت هستیم»، «آذرآب ناموس ماست، اجازه نمی‌هیم ناموسمان به حجله نااهلان رود.»

صبح امروز بار دیگر جمعی از کارگران شرکت آذرآب اراک در واکنش به مشخص نشدن وضعیت سهامداری در محوطه شرکت دست به تجمع زدند.

کارگران آذرآب که همچنان خواهان تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر سهامدار این شرکت و پرداخت مطالبات خود هستند، بر لزوم توجه مسوولان به خواسته‌هایشان تاکید دارند.

 آذر‌آب صنعتی است که در سال 1368 متولد شد، از همان آغاز تولد کمک بسیار مهمی برای کشور در زمینه‌های نظامی، دفاعی، عمرانی و توسعه‌ای بود و در انجام پروژه‌های نیروگاهی، طراحی، مهندسی، ساخت، نصب و راه‌اندازی انواع بویلر، انجام پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، توانایی طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی کارخانجات سیمان  مشارکت مستقیم داشت.

کسب عنوان نخستین شرکت ایرانی در راه‌اندازی و فعالیت مهندسی و ساخت نیروگاه‌‌های برق آبی در کشور  از سال 1375، ساخت دیگ‌های بخار نیروگاه حرارتی شهید رجایی، نیروگاه سیکل ترکیبی قم، نیروگاه شازند اراک، ثبت جهانی رکورد ساخت تجهیزات پالایشگاهی و مبدل به نام خود و... بخشی از کارنامه پرافتخار این صنعت عظیم‌الجثه است.

با رفتن به میان جمع کارگران معترض، می‌توان خواسته آنها را به درستی با چشم و گوش دید و شنید، امروز نیز خبرگزاری فارس به میان کارگران رفته و صدای آنان شد.

نگران واگذاری آذرآب به افراد نااهل هستیم

یکی از کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: نگرانی ما واگذاری این صنعت مادرتخصصی و صنعت‌ساز کشور به شرکت‌های فاقد اهلیت لازم و تکرار آنچه در واگذاری شرکت هپکو اتفاق افتاد، است.

این کارگر می‌افزاید: سهامدار فعلی ثابت کرد توانمندی، علاقه‌ و صلاحیت لازم برای مدیریت این مجموعه را ندارد، چندین سال است شرکت آذرآب به دلیل واگذاری به مدیریتی نااهل دچار عقب‌گرد شده است، فرصت‌ها یکی پس از دیگری در این شرکت از بین رفت و کارگران بیش از این اجازه نخواهند داد این سرمایه عظیم کشور معطل خواب‌های خوش فرصت‌طلبان باشد.

وی تصریح می‌کند: شرکت کاوه مبدل که سبقه و سابقه آن به خوبی برای کارگران و پرسنل شناخته شده، خواهان در اختیار گرفتن سهام آذرآب است، این شرکت توانمندی لازم و صلاحیت کافی برای مدیریت مجموعه عظیم آذرآب را ندارد و بارها و بارها کارگران مخالفت خود را در این رابطه اعلام کرده و اجازه نمی‌دهد مدیریت آذرآب به دست افراد بی‌صلاحیت بیفتد.

نگرانی و مخالفت پرسنل و کارگران با واگذاری آذرآب به کاوه مبدل

یکی دیگر از کارگران نیز می‌گوید: متاسفانه علی‌رغم همه مکاتبات و پیگیری‌های شورای اسلامی کار و اعلام نگرانی و مخالفت پرسنل، همچنان شرکت کاوه مبدل با وجود جلوگیری از واگذاری سهام به این شرکت در تاریخ 28 خرداد ماه امسال و 7 مهر ماه امسال، در لیست خریداران این شرکت قرار دارد.

این کارگر ادامه می‌دهد: باید جلوی واگذاری آذر‌آب به شرکت کاوه مبدل را گرفت چرا که آینده آذرآب در صورت واگذاری به این شرکت مثل روز برای کارگران روشن است.

وی بیان می‌کند: آذرآبی زمانی 3 هزار نیرو داشت، امروز تعداد کارگران به یک‌سوم کاهش پیدا کرده، مشکل بازنشستگی کارگران هنوز برطرف نشده، درخواست کارگران این است ضمن رفع مشکل بازنشستگی همکاران خود، به ازای پرسنل بازنشسته نیروی جدیدی جذب شود.

لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده مدیرعامل و سهامدار سابق

یکی دیگر از کارگران نیز بر لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده مدیرعامل و سهامدار سابق شرکت توسط دستگاه قضا تاکید کرده و خاطرنشان می‌کند: سهامدار سابق چندین میلیارد سرمایه شرکت را به غارت برده است، چند سال از طرح موضوع این غارت در دستگاه قضا سپری شده، انتظار داریم هرچه سریع‌تر به این پرونده رسیدگی شود تا با بازگشت میلیاردها تومان سرمایه به شرکت شاهد رفع مشکلات موجود باشیم.

این کارگر اضافه می‌کند: کارگران از نفوذ نااهلان اقتصادی در مدیریت صنعت عظیم آذرآب بیمناک هستند و هراس دارند، واگذاری آذرآب باید به صورت صحیح صورت گیرد تا این شرکت با مدیریتی توانمند و برخورداری از کارگرانی پرتلاش بتواند به فرمایشات رهبر معظم انقلاب لبیک گفته و شعار رونق تولید را محقق سازد.

کوچک کردن دفتر مرکزی و حذف سمت‌های موازی

یکی دیگر از کارکنان بخش اداری آذرآب نیز با اشاره به خواسته‌های پرسنل از سهامدار و تیم جدیدی که قرار است مدیریت آذرآب را بعد از تعیین تکلیف سهام بر عهده بگیرد، می‌گوید: انتظار داریم کسانی که قرار است که به عنوان سهامدار و تیم مدیریتی جدید هدایت آذر آب را بر عهده بگیرند یک برنامه مدون در زمینه پیشرفت و برون‌رفت از شرایط کنونی ارائه داده و تأمین پروژه و کار را حداقل تا 5 سال ضمانت کند.

 

 

پرسنل آذرآب می‌افزاید: کوچک کردن دفتر مرکزی و حذف سمت‌های موازی نیز خواسته‌ای است که انتظار می‌رود مدیریت جدید این خواسته‌ها را جامعه عمل بپوشاند.

وی اضافه می‌کند: حضور نماینده شورای اسلامی کار شرکت در جلسات هیئت مدیره و انتخاب افراد باسابقه و خوش‌نام صنعتی در اعضای هیئت‌مدیره شرکت همچنین ضمانت پرداخت حقوق به روز از دیگر مطالبات پرسنل و کارگران آذرآب از تیم مدیریتی است.

ارائه ضمانت‌های معتبر به شورای تأمین استان به منظور تامین کار

عضو شورای کار شرکت آذرآب نیز جذب نیرو در ازای پرسنل بازنشسته و ارائه ضمانت‌های معتبر به شورای تأمین استان به منظور تامین کار و پرداخت حقوق به روز را انتظارات اعضای شورا از مدیریت جدید برشمرد.

 

 

وی می‌افزاید: راه‌حل قطعی برای برون‌رفت از شرایط کنونی بازگشت سهام شرکت به دولت و واگذاری به یک هلدینگ معتبر و دارای اهلیت صنعتی در سطح ملی است.

شروط اعلامی استاندار برای واگذاری سهام

به گزارش فارس روز گذشته استاندار مرکزی در جمع کارگران شرایط واگذاری سهام این شرکت را اعلام کرد.

سیدعلی آقازاده اظهار کرده بود که آگهی مزایده سهام آذرآب در حال آماده شدن است.

وی اعلام کرد: کسی که به‌عنوان سهامدار آذرآب انتخاب می‌شود باید با خود پول بیاورد و اولین مصرف این پول حقوق کارکنان این شرکت باشد، همچنین سهامدار باید حداقل حقوق هفت ماه کارکنان را در قالب همین پول از قبل تأمین کرده باشد و پول را در حساب او موجود باشد.

 

 

استاندار مرکزی شناخت کافی از تجهیزات سنگین و صنایع سنگین و داشتن سابقه کار در این حوزه را از دیگر شرایط خرید سهام برشمرد و اظهار کرد: حساب‌های بانکی خریدار باید کاملاً شفاف و فاقد بدهی به سیستم بانکی، تأمین اجتماعی و امور مالیاتی باشد.

آقازاده بیان کرد: اجازه نخواهیم داد هر کسی به عرصه سهامداری آذرآب وارد شود، بررسی صلاحیت سهامداران جدید با حضور نمایندگان کارگران انجام خواهد شد.

تلاش کارگران آذر‌آب برای بقای تولید 

تلاش کارگران آذر‌آب برای بقای تولید در این شرکت بسیار قابل تامل است، اما باید دید در نهایت این تلاش‌ها به سرانجامی ختم می‌شوند؟

حدود ۲۶ تا ۳۱ درصد از سهام آذرآب متعلق به بانک کشاورزی، حدود ۶۰ درصد سهام خرد و ۱۰ درصد متعلق به فرد است.

طی چهار ماه گذشته دو بار آگهی مزایده آذرآب منتشر شد، اما دولت در مرحله اول و بانک کشاورزی در مرحله دوم  با برگزاری مزایده مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک«اموال آذر آب اراک را به قیمت واقعی به فروش برسانید» سوژه‌ای بود که در سامانه فارس من به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول