اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

کشت 120 هزار هکتار شالی در گلستان از آثار مثبت سیل اخیر

استاندار گلستان با اشاره به افزایش منابع آبی استان در نتیجه بارش‌های فراوان و سیل ابتدای سال گفت: کشت شالی در 120 هزار هکتار از اراضی استان، یکی از آثار مثبت این سیلاب است.

کشت 120 هزار هکتار شالی در گلستان از آثار مثبت سیل اخیر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان، هادی حق‌شناس در نشست گفت‌وگوهای راهبردی با عنوان دلایل و پیامدهای اجتماعی سیل گلستان در گرگان اظهار کرد: رونق کشت این محصول در شرایطی است که زمین‌های نسق‌دار و حاشیه رودخانه‌ها برای کشت شالی ناچیز است و دولت با توجه به محدودیت‌های منابع آب و میزان تبخیری که در گلستان وجود دارد، کشت برنج در این استان شمالی را در سال‌های اخیر ممنوع کرده است.
وی همچنین شتاب بخشی به روند ساخت و بهره‌برداری سد نرماب مینودشت را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر این سد طبق برنامه در سال 1395 مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت بین 30 تا 40 درصد از خسارت سیل استان کاهش می یافت.
استاندار گلستان افزود: این سد مخزنی که از نوع خاکی همگن به ارتفاع 60 متر و حجم مخزن 115 میلیون متر مکعب آب است با هدف کنترل و ذخیره سیلاب، توسعه و بهبود کشاورزی در زمین‌های زیرپوشش، استفاده صحیح از منابع آب زیرزمینی و تلفیق آن با آب سطحی، تامین آب شرب و کشاورزی منطقه، توسعه صنعت گردشگری و تولید برق توسط وزارت نیرو و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در حال ساخت است.

* ضرورت لایروبی افزون بر یک‌هزار کیلومتر از روخانه‌های استان گلستان
حق‌شناس همچنین بیان کرد: پس از بروز سیل دولت یک هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت مخزن سد نرماب اختصاص داده تا در زمان کوتاه بهره‌برداری از آن صورت گیرد.
به گفته وی ایجاد و بهره‌برداری سایر طرح‌های این سد از جمله اجرای شبکه‌های زیردست آن به حدود 2 هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
استاندار گلستان در ادامه بر لایروبی افزون بر یک‌هزار کیلومتر از روخانه‌های استان تاکید کرد.
حق‌شناس به تلاش دولت برای رفع کامل مشکلات سیل‌زدگان اشاره کرد و گفت: با گذشت هشت ماه از بروز این سیل، کمک‌ها و حمایت دولت از مردم سیل‌زده با اعطای تسهیلات و کمک‌های گوناگون تا زمان بازگشت به زندگی عادی ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به خسارت 48 هزار میلیارد ریالی این استان در سیل ابتدای سال گفت که اتخاذ تصمیمات مناسب مدیران مانع وارد شدن آسیب بیشتر به شهروندان شد.

* کار ساخت 7 هزار و 400 خانه سیل‌زده گلستان با جدیت در حال انجام است
به گفته استاندار گلستان تاکنون 13 هزار و 700 خانه سیل‌زده تعمیر شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و کار ساخت 7 هزار و 400 خانه نیز با جدیت در حال انجام است.
استاندار گلستان بیان کرد: در بخش کشاورزی هم 50 درصد خسارت وارده پرداخت شده و باقیمانده زیان‌ها با جذب اعتبار در اختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت.
وی از تخصیص یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای پیگیری طرح زهکشی زمین‌های کم‌بازده شمال استان توسط هیئت دولت خبر داد و گفت: با این اقدام ضمن ممانعت از خسارت ناشی از سیلاب، بهره‌وری زمین‌ها برای کشت محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول