اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

سرمایه‌گذاری و بهره‌وری بیشتر از موقوفات، رویکرد جدید اوقاف

مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان از سرمایه گذاری و بهره‌وری بیشتر از موقوفات به عنوان رویکرد جدید اوقاف نام برد.

سرمایه‌گذاری و بهره‌وری بیشتر از موقوفات، رویکرد جدید اوقاف

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت الاسلام حسین مهدیان عصر امروز در نشست با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان باگرامیداشت دهه وقف اظهار داشت: رویکرد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه بهره‌وری بیشتر از موقوفات خصوصا در حوزه سرمایه‌گذاری است که باتوجه به بضاعت و موقعیت استان هرمزگان که موقوفاتش بیشتر پتانسیل سرمایه‌گذاری و بهره وری را دارد؛ بایستی از این ظرفیت استفاده شود.

وی افزود: در حوزه تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در کشور، درحوزه تبلیغی و ترویجی این خلا کماکان وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: نیات موقوفات در هرمزگان بیشتر در حوزه عزاداری سیدالشهدا(ع) است؛ اما در سایر حوزه‌ها و بخصوص حوزه‌های اجتماعی این خلا در استان هرمزگان داریم.

وی تاکید کرد: اجتماعی کردن فعالیت‌های اوقاف و موقوفات یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف است و در همین راستا بحث راه‌اندازی مراکز افق برگرفته از بحث اجتماعی فرهنگی و قرآنی با هدف تقویت کارگروه‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی و تقویت مشارکت مجاوران و زائران در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و الگو سازی سازی خدمات اجتماعی متناسب با حوزه‌های دینی در دستور کار است.

مهدیان ابرازداشت: با توجه به بضاعت مردم بحث وقف‌های جمعی مشارکتی را در دستورکار داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان افزود: تعداد موقوفات سطح استان ۷۲۵۶موقوفه است که ۱۳۶۹۱رقبه را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگی وقف‌های جدیدی که از ابتدای سال تا به امروز ثبت در سامانه شده ۵۴ مورد وقف‌های جدید و وقف‌های جدید الکشف هستند.

مهدیان ادامه داد: ۲۱ وقف جدید از ابتدای سال داشتیم که ۱۲ وقف به صورت انتفاعی و ۹ وقف به صورت منفعتی ثبت شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان بیان کرد: طرح‌های فرهنگی که از ابتدای سال تاکنون اجرا شده شامل شش طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، ضیافت الهی، دهه ولایت، دهه کرامت و بصیرت عاشورایی است.

وی گفت: طرح شمیم حسینی برای نخستین بار اجرا شد و از محل موقوفات و خیرین از هیئت‌های عزاداری حمایت شد، از ۱۵۰ هیئت با مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال حمایت لازم صورت گرفت. همچنین در شش ماهه ابتدای سال که از ۱۵۴مبلغ شامل ۱۱۴ مبلغ بومی و ۴۰ مبلغ اعزامی استفاده شد.

مهدیان گفت: ۱۳خیمه معرفت نیز در سال جاری دایر شده که برای اولین بار در مناطق گردشگری قشم و هرمز نیز این خیمه‌های معرفت را داشتیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان اضافه کرد: سنت حسنه وقف می‌تواند بسیاری از معضلات اجتماعی را برطرف کند که رویکردمان در حوزه اقتصادی و اجتماعی استفاده از این ظرفیت است.

وی افزود: ایجاد اشتغال برای جوانان براساس بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری در دستور کار داریم که از ظرفیت موقوفات بایستی استفاده شود.

مهدیان افزود: حرکت در مسیر رونق اقتصادی و تولید و اجتماعی‌سازی فعالیت‌های اوقاف را نیز اجرایی می‌کنیم.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان اظهار داشت: طرح امین موقوفات را با مشارکت مردم و کاهش تصدی‌گری اوقاف در برنامه داریم.

وی گفت: ۲۲۱ بقعه متبرکه با ۵۳ بقعه امامزاده در استان داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان از برگزاری ۱۹ نشست صنفی و تخصصی با موضوع وقف خبر داد و گفت: ۹ انجمن یاوران وقف تشکیل شده و دو دوره آموزشی برای آنها استفاده شده است و پنج مرکز افق در راستای اجتماعی سازی عملکرد وقف نیز در استان افتتاح شده اند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۹ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال عواید موقوفات در شش ماهه نخست سال جاری در جهت اجرای نیات واقفین خیراندیش بوده است.

مهدیان میزان صدور و تمدید احکام هیئت امنای بقاع متبرکه، مساجد و ... را ۲۱۰۳ نفر در استان در شش ماهه اول سال اعلام کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان از وقف دو موقوفه قرآنی در استان خبرداد. به گفته وی ۸۵هزار دانش آموز در مسابقات و برنامه‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی در بقاع متبرکه را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دادیم و قرار است یک وقف مشارکتی قرآنی با مشارکت دانش‌آموزان را در استان داشته باشیم.

وی میزان حمایت از موسسات قرآنی را بیش از یکصد میلیون تومان در سطح استان در شش ماهه نخست سال جاری اعلام کرد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان گفت: ۱۸۰۰ نفر در مسابقات سراسری قرآن کریم در سطح استان شرکت کردند که ۸۵ نفر به مرحله استانی راه یافتند و برای نخستین بار رتبه ممتاز و مقام اول را در ۲۰ جزء برادران و در ده جزءخواهران نیز رتبه عالی و مقام دوم به صورت کشوری توانستیم کسب کنیم.

مهدیان در حوزه عمرانی و سرمایه گذاری نیز به اجرای پروژه‌های مختلف از جمله احداث زائرسرای امامزاده سیدسلطان محمد(ع) رودان با ۱۷۰۰مترمربع، پروژه‌هایی در نظرگاه کمیز، شاه قطب الدین حیدر، سیدمظفر(ع) قشم، شاه شهیدو... با اعتبار یک میلیارد تومان خبر داد.

وی اظهار داشت: اخذ ۸۷ سند مالکیت موقوفه با ۳۷۰ رقبه و همچنین ۳۰ هزار برگ موقوفات در شش ماهه نخست اسکن شده و۱۵سند وقفی و ثبتی جدید موقوفات نیزکشف شده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیربه هرمزگان گفت: از ۱۷۲ پرونده حقوقی نیزبرای ۳۰پرونده رای صادر شده است و۱۲پرونده مختومه شده است.

انتهای پیام/88030

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول