اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ایران تنها کشوری است که دو نهاد در آن ارائه آمار می‌کند

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه تنها در ایران است که دو نهاد آمار را ارائه می‌کند، گفت: این در حالی است که مرکز آمار ایران نهاد رسمی اعلام و ارائه آمار است.

ایران تنها کشوری است که دو نهاد در آن ارائه آمار می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مراسم گرامیداشت روز آمار ظهر امروز با حضور جمعی از مدیران استان زنجان و تقدیر از دستگاه‌های برتر در حوزه آمار در زنجان برگزار شد.

رئیس مرکز آمار ایران در این جلسه با بیان اینکه باید بر اهمیت آمار تاکید شود، اظهار کرد: بدون آمار برنامه‌ریزی و بدون برنامه‌ریزی توسعه امکان‌پذیر نیست.

جواد حسین‌زاده  با بیان اینکه باورپذیری بعد مهمی در آمارهای رسمی دارد، عنوان کرد: آمار رسمی یک کالای عمومی است.

وی با بیان اینکه آمار از ابتدا با حکومت و حکومت‌داری گره خورده است، خاطر نشان کرد: دستگاه‌ها برای اینکه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند از آمارها استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه کالاهای عمومی رقابت‌پذیر نیستند چرا که موجب کاهش‌ کیفیت در کالای عمومی می‌شود، بیان کرد: برای نمونه اگر دو نرخ تورم احصا شود، علاوه‌ بر عدم مطلوبیت موجب سردرگمی می‌شود.

حسین‌زاده با بیان اینکه تنها در ایران است که دو نهاد آمار را ارائه می‌کند، گفت: این در حالی است که مرکز آمار ایران نهاد رسمی اعلام و ارائه آمار است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه در روش ثبتی‌مبنایی، بیش از هر زمانی نیاز به همگرایی داریم، خاطر نشان کرد: روش‌های سنتی هزینه‌بر هستند ولی روش‌های نوین از قبیل ثبتی‌مبنا با بهره‌وری بالا است.

وی با بیان اینکه سرشماری ثبتی مبنا سال 1400 به صورت پایلوت انجام می‌شود، افزود: این سرشماری سال 1405 به صورت رسمی در کشور برگزار خواهد شد.

توسعه یک وضعیت مطلوب است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه طی کردن مسیر توسعه پایدار هدف همه دولت‌ها بوده است، اظهار کرد: دولت‌های مختلف در راه رسیدن به توسعه پایدار فعالیت می‌کنند.

شهرام طهماسبی با بیان اینکه توسعه وضعیتی از شرایط مطلوب است، عنوان کرد: در حقیقت توسعه فرآیندگذار است.

وی با بیان اینکه توسعه موجب تغییراتی در ابعاد زندگی مردم و افزایش رضایتمندی آنها می‌شود، بیان کرد: برای توسعه، نیازمند حکمرانی مناسب هستیم و بدون آن توسعه امکان‌پذیر نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه مهم‌ترین بخش توسعه برنامه‌ریزی است، افزود: برای برنامه‌ریزی نیز باید از آمار استفاده شود و این بدین معنا است که آمار منجر به برنامه‌ریزی و توسعه می‌شود.

وی با بیان اینکه ما بدون آمار حق نداریم در تاریکی حرکت کنیم، خاطر نشان کرد: وظیفه همه ما استفاده از آمار و اطلاعات است.

طهماسبی با بیان اینکه مرجعیت آمار باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: باید آمارهای ثبتی‌مبنایی جایگزین آمار سنتی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان تصریح کرد: این سازمان، آمادگی برای پایلوت شدن در حوزه آمار و یکپارچه‌سازی را دارد.

 

در طول سال‌جاری 27 طرح آماری در استان زنجان اجرایی شده است

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دو مورد از اهداف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مربوط به حوزه آمار است، اظهار کرد: راهبری و اجرای فعالیت آمار و تهیه سند و اطلاعات مکانی استان از جمله وظایف معاونت آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

ایرج امینی با بیان اینکه در طول سال‌جاری 27 طرح آماری در استان زنجان اجرایی شده است، گفت: 130 اجرا در این بازده زمانی انجام شده که شامل 12 هزار و 386 نمونه در هر مرحله و 42 هزار و 674 مصاحبه بوده است.

 

آمار کیفیت و نظم اداری را فراهم می‌کند

استاندار زنجان نیز در این جلسه بزرگترین ویژگی یک مدیر را تصمیم‌گیری خواند و اظهار کرد: یک تصمیم سبب حل مشکلات و یا افزایش مشکل می‌شود.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه باید به زمینه‌های تصمیم‌گیری در جامعه توجه شود، اضافه کرد: آمار باید توانایی تبدیل کمیت به کیفیت را داشته باشد.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات تاثیر بالایی در ارائه اطلاعات دارد، ادامه داد: آمار می‌تواند تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری‌های داشته باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه آمار توانسته کیفیت را در بخش‌های مختلف و نظم اداری فراهم کند، ادامه داد: حرف زدن به زبان آمار بسیار راحت‌تر می‌شود.

حقیقی با بیان اینکه تبدیل کیفیت به کمیت هنر آمار است، اظهار کرد: آمار سبب می‌شود که تصمیم‌سازی بر مبنای علمی و کمی اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه یک مدیر نیروی انسانی است، ادامه داد: زنجان در نرخ اشتغال رتبه نخست کشور را دارد.

انتهای پیام/73009/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول