اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار «میرضیایف» با مقامات روس، قزاق، قرقیز، تاجیک، ترکمن و چین

رئیس جمهور ازبکستان با مقامات کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و چین که برای حضور در نشست شورای نخست وزیران کشورهای سازمان همکاری شانگهای به «تاشکند» سفر کردند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار «میرضیایف» با مقامات روس، قزاق، قرقیز، تاجیک، ترکمن و چین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان با مقامات کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و چین که برای حضور در نشست شورای نخست وزیران کشورهای سازمان همکاری شانگهای به «تاشکند» سفر کردند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با «دیمیتری مدودف» نخست وزیر روسیه بر توسعه بیش از پیش روابط ازبکستان و روسیه مبنی بر دوستی، اعتماد و احترام متقابل تاکید کرد.

طرفین بر توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری و تعاونی تاکید کردند.

هم اکنون طرح‌های اولویت دار در زمینه‌های نفت و گاز، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها اجرا می‌شود.

تبادلات بین منطقه‌ای و فرهنگی و انسانی از جمله علمی، آموزشی و گردشگری توسعه می‌یابد.

طرفین همچنین درباره مسائل روز منطقه‌ای و بین الملل نیز تبادل نظر کردند و علاقه‌مندی خود را برای تعمیق همکاری‌های متقابل در چارچوب سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای، جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع و دیگر ساختارهای چند جانبه ابراز نمودند.

همچنین تمهیدات برای مراسم‌های قریب الوقوع در سطح عالی نیز بررسی شد.

2 طرف پایبندی خود را بر تحکیم شراکت راهبردی و هم پیمانی بین ازبکستان و روسیه تایید کردند.

مدودف نیز در این دیدار به رئیس جمهور ازبکستان برای پذیرایی صمیمی قدردانی نمود و بهترین آرزوهای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را به وی ابلاغ کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با «عسکر مامین» نخست وزیر قزاقستان تاکید کرد که دیدارهای رؤسای جمهور 2 کشور برادر و توافقات به دست آمده در چارچوب این دیدارها به تحکیم دوستی، حسن همجواری و روابط راهبردی کمک کردند.

در این دیدار بر گفت‌وگوهای سیاسی موثر، افزایش مبادلات بازرگانی، گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های سرمایه گذاری، بانکی- مالی، حمل و نقلی و مخابراتی تاکید شد.

همچنین مسائل روز همکاری‌های دوجانبه و همچنین سیاست بین المللی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

نخست وزیر قزاقستان در این دیدار ضمن تشکر از رئیس جمهور ازبکستان برای پذیرایی صمیمی سلام و بهترین آرزوهای «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور و «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان را به وی ابلاغ نمود.

میرضیایف در دیدار با «محمد قلی عبدالقاضی‌اف» نخست وزیر قرقیزستان تاکید کرد که گفت‌وگوهای منظم در سطح عالی امکان گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل بین 2 کشور را فراهم کرد.

در این دیدار تحکیم روابط ازبکستان و قرقیزستان با روح دوستی، حسن همجواری و شراکت راهبردی بررسی شد.

همچنین بر اهمیت گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، صنعتی، حمل و نقلی، زراعی و صنعتی، فرهنگی و انسانی و همچنین همکاری‌های مرزی تاکید شد.

عبدالقاضی‌اف نخست وزیر قرقیزستان در این دیدار ضمن تشکر از رئیس جمهور ازبکستان برای پذیرایی صمیمی، سلام و بهترین آرزوهای «سورنبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور این کشور را به وی ابلاغ نمود.

رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با «قاهر رسول‌زاده» نخست وزیر تاجیکستان بر توسعه بیش از پیش روابط دوستی و حسن همجواری ازبکستان و تاجیکستان که در نتیجه تلاش‌های مشترک روسای جمهور 2 کشور به مرحله همکاری‌های راهبردی وارد شد، تاکید کرد.

در این دیدار بر اهمیت اجرایی به موقع توافقات در سطح عالی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، انرژی، حمل و نقلی، فرهنگی و انسانی تاکید شد.

طرفین بر تعمیق همکاری‌های متقابل بین مناطق مرزی تأکید کردند.

در این دیدار همچنین مسائل روز منطقه‌ای نیز مورد بررسی قرار گرفت.

«قاهر رسول‌زاده» نخست وزیر تاجیکستان نیز در این دیدار ضمن تشکر به رئیس جمهور ازبکستان برای پذیرایی صمیمی سلام و بهترین آرزوهای «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان را به وی ابلاغ نمود.

«شوکت میرضیایف» در دیدار با «رشید مرداف» معاون رئیس کابینه وزرا، وزیر امور خارجه ترکمنستان بر گفت‌وگوهای شفاف و قابل اعتماد در سطح عالی که روابط راهبردی 2 کشور را به مرحله جدیدی وارد کرد، تاکید نمود.

در این دیدار بر پتانسیل بزرگ برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابلا سودمند در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی، انرژی، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها تاکید شد.

«رشید مردوف» نیز در این دیدار ضمن تشکر از رئیس جمهور ازبکستان برای پذیرایی صمیمی سلام و بهترین آرزوهای «قربان‌قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان را به وی ابلاغ نمود.

رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با «لی که چیانگ» نخست وزیر چین از توسعه بیش از پیش روابط دوستی و شراکت راهبردی همه جانبه بین ازبکستان و چین ابراز رضایت نمود.

در این دیدار تاکید شد که گفت‌وگوهای ثمربخش روسای جمهور 2 کشور پایه پایدار را برای توسعه گفت‌وگوهای سیاسی موثر و تعمیق همکاری‌های عملی در تمام زمینه‌ها را فراهم کرد. 

طرفین بر ضرورت اجرای توافقات و قراردادهای امضا شده در سطح عالی، تامین رشد پرتحرک تجارت دوجانبه، پیشبرد مشترک طرح‌های اولویت دار در چنین ابعاد مانند توسعه زیربناها، انرژی، صنعتی، کشاورزی، حمل و نقلی، فن آوری‌های اطلاع رسانی و دیگر حوزه‌ها تاکید کردند.

2 طرف بر تحکیم بیش از پیش روابط فرهنگی و انسانی به مرحله نخست، در زمینه‌های علمی، آموزشی، نوآوری‌ها و گردشگری تأکید کردند.  

در این دیدار گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در چارچوب سازمان همکاری شانگهای بررسی شد.

از جمله بر اجرای طرح‌های بزرگ در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه گذاری، ارتباطات حمل و نقلی مورد علاقه همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاکید شد.

همچنین درباره دستور کار بین المللی و منطقه‌ای نیز تبادل نظر شد.

لی که چیانگ نخست وزیر چین بر آمادگی طرف چینی برای ارایه کمک به توسعه و تعمیق بیش از پیش همکاری‌های همه جانبه برای منافع 2 کشور و مردم تاکید کرد.  

نخست وزیر جمهوری خلق چین در این دیدار همچنین ضمن تشکر به رئیس جمهور ازبکستان برای پذیرایی صمیمی سلام و بهترین آرزوهای «شی جین‌ پینگ» رئیس‌ جمهور این کشور را به وی ابلاغ نمود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول