اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نخستین «شیمی پارک» استان اصفهان در شهرضا ایجاد می‌شود

نخستین شیمی پارک تخصصی تبدیلات گازی در استان اصفهان در شهرضا ایجاد می‌شود.

نخستین «شیمی پارک» استان اصفهان در شهرضا ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، صنعت پتروشیمی صنعتی منحصر به فرد و معطوف به انرژی‌های هیدروکربوری نفتی و گاز و به عنوان یکی از صنایع راهبر و پیشرفته با ایجاد ارزش افزوده است که به دلیل نفوذ زیاد در زوایای زندگی جوامع امروز، کاربرد و نقش محوری آن در تامین مواد اولیه برای تقریباً تمام رشته‌های صنعتی و افزایش خدمات جانبی در سطح منطقه به مراتب بالا، نقشی مهم در شرایط اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کند.

کشورهای پیشرو در عرصه تولیدات مواد پتروشیمی و شیمیایی سال‌هاست با بهره‌گیری از مدل پارک‌های صنعتی پتروشیمی و شیمیایی و ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط پتروشیمی دانش‌بنیان با ارزش، با وجود دوری از مواد اولیه ارزان توانسته‌اند با توسعه نظام‌مند صنایع پایین‌دستی قطبیت تولید مواد با ارزش افزوده را در جهان از آن خود کنند و موجبات نوآوری و تولید محصولاتی جدید، کارآفرینی و ایجاد شغل‌های پایدار، مدیریت و کاهش هزینه تولید و در نهایت کسب حداکثر ارزش افزوده از مواد خام پتروشیمی را فراهم آورند.

قرار گرفتن شهرستان در مسیر ترانزیت شمال به جنوب و همجواری با 5 استان کشور، دسترسی به تمام شبکه‌های حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی برای تسهیل در امور بازرگانی داخلی و خارجی، استقرار صنایع مهم با تولیدات خاص و دانش بنیان در شهرستان شهرضا از جمله صنایع شیمیائی و پائین دستی پتروشیمی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان است؛ با وجود این امکانات، اولین شیمی پارک تخصصی تبدیلات گازی در استان اصفهان در شهرضا ایجاد می‌شود.

ایجاد اولین شیمی پارک تخصصی در منطقه صنعتی پاتله شهرضا

محمدجواد بگی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا با بیان این‌که اقتصاد نفتی و تک محصولی سبب عدم توجه مناسب کشور به سایر مزیت‌ها می‌شود، اظهار داشت: با توسعه فعالیت بخش خصوصی و کمک به تقویت صنایع کوچک و متوسط کشور و بهره‌مندی از مزیت‌های نسبی کشور، می‌توانیم گام‌های بزرگی در راستای رهایی از اقتصاد متکی به نفت و توسعه صادرات غیر نفتی برداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به این‌که وابستگی کشور به نفت، سبب آسیب‌پذیری اقتصاد ایران و در نتیجه باز بودن دست دشمنان کشور در تحریم صادرات نفتی کشور به منظور آسیب زدن به اقتصاد ایران و معیشت مردم شده است، افزود: اگر اقتصاد کشور بر پایه فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و صادراتی بخش خصوصی بود عملاً تحریم‌ها بر کشور بی‌نتیجه بود.

وی با اشاره ایجاد اولین شیمی پارک تخصصی تبدیلات گازی به مساحت حدود 2 هزار هکتار در جوار منطقه صنعتی پاتله شهرضا گفت: در استان اصفهان برای ایجاد این شهرک چندین مکان را برنامه‌ریزی و مطالعه کردند و در نهایت این نقطه برای ایجاد شهرک تخصصی تبدیلات گازی به دلیل مزیت‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی مشخص شد.

بگی با بیان این‌که بزرگ‌ترین خط انتقال گازرسانی کشور از کنار منطقه پاتله شهرضا گذشته است، افزود: نیاز این شیمی پارک به گاز طبیعی برای خوراک واحدهای صنعتی است که از این نظر با توجه به عبور خط لوله انتقال گاز 56 اینچ سراسری(خط 4) و وجود شبکه‌های  انتقال برق 400 و 63 کیلوولت در منطقه، عبور ریل آهن و همجواری با بزرگراه‌های شهرضا، بوشهر و شهرضا، شیراز و به ویژه وجود نیروی متخصص و دانشگاهی در مراکز آموزش عالی فعال شهرضا که بالاترین آمار فارغ التحصیلان را در رشته گرایش‌های مختلف شیمی و مهندسی شیمی و پالایش دارد، ایجاد  این شهرک تخصصی را توجیه‌پذیر کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به این‌که حدود 40 لیتر پساب برای شهرک صنعتی شیمی پارک در پاتله اختصاص داده می‌شود، بیان کرد: تجمیع بیشتر واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و مناطق صنعتی شهرستان شهرضا و نزدیکی به مرکز استان برای تسهیل در دسترسی به نیروی متخصص و دریافت خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز و وجود منطقه ویژه اقتصادی با قابلیت جذب سرمایه‌گذار خارجی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان شهرضا است.

ایجاد شیمی پارک اولویت استان اصفهان است

محسن ایروانی با اشاره به ایجاد شیمی پارک در منطقه صنعتی پاتله شهرضا به خبرنگار فارس گفت: ایجاد شیمی پارک بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر تبدیل نفت به ثروت مورد تأکید قرار گرفته است تا با تبدیل فراورده‌های نفت و گاز، کشور از نفت بی‌نیاز شود و بودجه نیز از نفت جدا شود.

مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری اصفهان با اشاره به مزیت‌های منطقه پاتله شهرضا برای ایجاد شیمی پارک گفت: عبور لوله‌های نفت و گاز، وجود دانشگاه‌های متعدد در شهرضا، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های استان اصفهان و وجود متخصصان و بخش خصوصی در استان سبب شد که این منطقه در شهرضا مصوب شود.

وی با اشاره به ارزش افزوده و اشتغال بالای شیمی پارک بیان کرد: ایجاد شیمی پارک اولویت استان اصفهان و مدنظر استانداری است؛ در استان 4 شیمی پارک در میمه و گلپایگان، شرق اصفهان و شهرضا ایجاد می‌شود.

ایروانی با بیان این‌که امیدوار هستیم هر چه زودتر منطقه ویژه تبدیلات گازی را با محوریت شرکت شهرک‌های استان اصفهان راه‌اندازی کنیم، عنوان کرد: باید استعلامات لازم منطقه گرفته شود و به استان منعکس شود تا کارگروه شورای برنامه‌ریزی برگزار شود.

انتهای پیام/63101/ج20/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول