اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

برنامه جامع توسعه نشاط اجتماعی سلامت در سمنان تدوین شود

استاندار سمنان گفت: همه دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، برنامه جامع توسعه نشاط اجتماعی سلامت را در این استان تدوین کنند.

برنامه جامع توسعه نشاط اجتماعی سلامت در سمنان تدوین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علیرضا آشناگر ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان اظهار کرد: آمار ارائه‌شده توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در حوزه پیشگیری از سرطان، آمار امیدوارکننده‌ای بود و در بخش‌هایی نیازمند به توجه بیشتر است.

وی اضافه کرد: بعضی از سرطان‌ها نیازمند تغییر متغیرهاست که باید با برنامه‌ریزی لازم، مداخلات صورت گیرد تا تغییر در روند هرم سنی ابتلا به سرطان ایجاد شود که معمولاً حکومت‌ها هم ورود می‌کنند و در این راستا نیز مقام معظم رهبری به جوان‌سازی جامعه نیز تأکید کرده‌اند.

استاندار سمنان افزود: تغییر سبک زندگی یکی از مباحث مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد؛ چراکه با گسترش تکنولوژی‌ها و برچیده شدن مرزهای جغرافیایی در برقراری ارتباطات سبک‌های زندگی تحت تأثیر قرار گرفته است.

آشناگر بیان کرد: باید برنامه‌های اجتماعی در راستای توجه به سبک‌های ملی و سبک‌های مؤثر زندگی که به سلامت جامعه کمک می‌کند مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: آمار ارائه‌شده استان سمنان به نسبت میانگین اعلام‌شده در کشور اختلاف چندانی ندارد و بعضاً در برخی از نرم‌ها نسبت به کشور پایین‌تر است؛ اما مسأله نگران‌کننده در کشور و استان سمنان افزایش روند صعودی سرطان در جامعه است.

استاندار سمنان گفت: برنامه‌هایی که در حوزه مبارزه با روند سرطان اعلام‌شده، نیازمند اعتبار است و از آنجا که اعتبارات استان مشخص شده و اعتبارات حوزه بهداشت و درمان اعتبارات ملی بوده و اعتبارات استانی نیز قلیل است؛ برنامه‌های مداخله برای ورود و درمان بیماری‌ها را ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو کند که نیازمند همکاری بیشتر دستگاه‌ها در این خصوص است.

آشناگر ادامه داد: ایجاد حساسیت و مطلع کردن جامعه نسبت به بیماری‌هایی که ممکن است جامعه را آزرده کند، از اقدامات ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان است که صورت گرفته و استمرار خواهد یافت و مردم نیز می‌توانند در این بخش کمک کنند.

لزوم گسترش آموزش و کنترل سرطان در جامعه 

وی با بیان اینکه آموزش و مبارزه و کنترل سرطان و ابتلا به بیماری‌ها باید در جامعه گسترش یابد، اظهار کرد: تغییر الگوهای سبک زندگی یکی از عوامل مهم و مؤثر در افزایش روند بیماری‌هاست و همه دستگاه‌های اجرایی باید به کمک دستگاه‌های بهداشتی بیایند.

استاندار سمنان عنوان کرد: تغییرات جمعیتی ممکن است با نگاه سیاسی باشد؛ اما جامعه در حال پیر شدن است و هرم سنی به سمت پیری جامعه برود و افزایش زاد و ولد نیازمند متغیرهایی است که امید داریم با گشایشی که در مسائل اقتصادی جامعه می‌شود، این تغییرات جمعیتی نیز صورت گیرد.

آشناگر با بیان اینکه کم‌تحرکی و افزایش وزن از عواملی است که در جامعه سبب افزایش برخی از سرطان‌هاست، تصریح کرد:  شهرداری‌ها به‌عنوان دستگاه‌هایی اجتماعی و فرهنگی که می‌توانند حداقل شرایط استاندارد یک زندگی سالم را در شهرها فراهم کنند، تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

وی اضافه کرد: توسعه ورزش همگانی در راستای توسعه نشاط و سلامت در استان سمنان باید موردتوجه اداره کل ورزش و جوانان و دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی قرار گیرد.

استاندار سمنان افزود: دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان و سالمندان نیازمند به‌عنوان قشر هدف در برنامه‌ریزی و توجه جدی در حوزه سلامت و نشاط اجتماعی هستند.

سالمندان و بازنشستگان موردغفلت قرار گرفته‌اند

آشناگر تأکید کرد: سالمندان و بازنشستگان در جامعه مورد غفلت دستگاه‌های برنامه‌ریز قرار گرفته‌اند و از طرفی بخش زیادی از جامعه نیز قشر کارگری است و توجه به این اقشار مهم در جامعه ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی باید به‌منظور ایجاد نشاط برای سالمندان و بازنشستگان و اقشار کارگری برنامه‌ریزی کنند، ادامه داد: از فضاها و اماکن ورزشی دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه ورزش همگانی و ایجاد نشاط و تحرک بیشتر مردم در استان سمنان بهره‌گیری مطلوب شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه شهرداری‌ها نسبت به ایجاد فضاهای ورزشی در شهر اقدام کنند و با مالکان برخی از زمین‌های مناسب تعامل داشته باشند.

آشناگر با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های بهداشتی و درمانی برنامه جامع توسعه نشاط اجتماعی سلامت را تدوین کنند، خاطرنشان کرد: برنامه جامع مقابله با سرطان باید در استان تبدیل به برنامه مداخله‌ای در کنترل بیماری‌ها شود.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول