اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

ماجرای به ثبت رسیدن «قهوه ملی انوشه»+فیلم

«قهوه انوشه» که با نام نوش‌آباد در کاشان به ثبت رسیده و طرفداران زیادی هم دارد، از دوره قاجار به بعد رواج داشته و بیشتر در مراسم عروسی یا عزاداری از آن استفاده می‌شده است.

ماجرای به ثبت رسیدن «قهوه ملی انوشه»+فیلم

گروه تفریح و نشاط - سعیده اسدیان: در تقویم جهانی اول اکتبر روز جهانی قهوه نامگذاری شده، نوشیدنی محبوب اکثر مردم جهان حتی ایران البته تا قبل از جایگزینی چای!

جعفر شهری در کتاب «طهران قدیم» می‌نویسد« بنا بر رسم زمان چای و قلیان در درجه اول متاع کافه یا قهوه‌خانه بود و قهوه دومین آن» اما باید بدانید که قهوه از زمان صفویه  وارد ایران شد و تا همین امروز هم در کافه‌های مختلف با اسامی متنوعی همچون اسپرسو، ساده، فوری،کافی میکس،کاپوچینو، لاته و شیر قهوه سرو می‌شود.

شیوه سرو این نوشیدنی محبوب در هرکجا به یک شکل بوده و بیشترین تفاوت آن هم در نحوه دم کردن قهوه است، برخی مثل عرب‌ها آن را با هل دم می‌کنند و عده‌ای با زعفران و دارچین اما شکل دیگری از تهیه قهوه وجود دارد که به دلیل خاص بودن و قدمت آن، در کشور خودمان به ثبت ملی رسیده است.

«قهوه انوشه» که با نام نوش‌آباد در کاشان به ثبت رسیده و طرفداران زیادی هم دارد، این شیوه از سرو قهوه از دوره قاجار به بعد رواج داشته و بیشتر در مراسم عروسی یا عزاداری از آن استفاده می‌شده است.

در این شیوه، عمل‌آوری قهوه حدود ۷ ساعت زمان می‌برد، ۴۰ لیتر آب را درون یک ظرف مسی جوش می‌آورند و وقتی به جوش آمد شعله را کم می‌کنند، سپس قهوه ترک و شکر را به اندازه مناسب به آب اضافه می‌کنند و باز شعله را زیاد می‌کنند تا به حالت جوش برسد.

این سه ترکیب حدود 3 ساعت با هم به جوش می‌آید و حدود 3 ساعت هم به آن زمان می‌دهند تا دم بکشد، از آنجایی که قهوه طبع سردی دارد بعد از 3 ساعت دوم به آن پودر هل و دارچین اضافه‌ می‌کنند و مجدداً یک ساعت دیگر آن را روی دم می‌گذارند.

با توجه به اینکه می‌گویند باید زهر قهوه گرفته شود معمولاً یک تکه زغال بزرگ در دیگ قهوه می اندازند تا زهر آن را بگیرند، وجه اشتراک این قهوه با قهوه عربی در طبع سرد و خشک آن است، به همین جهت طبع هر دو قهوه با دارچین گرم می‌شود.

چهل سال می‌شد که این قهوه در شهر نوش آباد به دلایلی مثل روش پخت سخت و هزینه سنگین منسوخ شده بود و گاهی در مراسم عزاداری از آن استفاده می‌شد تا اینکه در سال ۸۵ در ورودی شهر زیرزمینی نوش آباد کافه‌ای راه‌اندازی و این قهوه به آنجا برده می‌شود تا گردشگران و توریست‌های خارجی در مورد آن نظر دهند.

تا اینکه در سال ۹۶ و با توجه به استقبال گردشگران از این قهوه، شعبه دوم این کافه راه‌اندازی و در سال 97 این قهوه به ثبت ملی می‌رسد.

این مدل از قهوه در خیلی از جاهای ایران سرو می‌شود اما ممکن است با این دستور پخت نباشد، از قهوه انوشه معمولاً در عزاداری‌های امام حسین و ائمه و یا یک سری اشخاص خاص استفاده می‌شود، البته در شهر نوش‌آباد اگر کسی بمیرد و جوان باشد از این قهوه در مراسم استفاده نمی‌کنند چرا که بر این باور هستند که قهوه نشاط آور و آرام بخش است و داغ جوان نباید خیلی زود از بین برود.

در ادامه این گزارش، ویدیویی کوتاه از شیوه پخت این قهوه را می‌بینید:

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول