اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناس روس: همکاری سازمان پیمان امنیت جمعی و ایران در دست بررسی است

کارشناس سیاسی روس با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور این کشور گفت: موضوع همکاری سازمان پیمان امنیت جمعی با ازبکستان و ایران در حال بررسی است.

کارشناس روس: همکاری سازمان پیمان امنیت جمعی و ایران در دست بررسی است

«سرکیس ساتوریان» کارشناس مسائل سیاسی روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی درباره لزوم افزایش تعداد دوستان این سازمان گفت: موضوع همکاری سازمان پیمان امنیت جمعی با ازبکستان و ایران مطرح است.

وی گفت: احتمال زیاد وجود دارد سال آتی ازبکستان عضو جدید یا عضو ناظر سازمان مذکور شود و «مسکو» و «تاشکند» برنامه‌های جدی در زمینه تقویت همکاری‌های نظامی دارند و می‌توان بستر خوبی برای گسترش همکاری‌ها فراهم کردند.

این کارشناس تصریح کرد: علاوه بر این موضوع افزایش علاقه‌مندی به توسعه همکاری بین سازمان پیمان امنیت جمعی و ایران نیز مطرح است و با توجه به برگزاری مانورهای سه جانبه ایران، روسیه و چین در سواحل خلیج فارس این مسئله بسیار جالب است.

ساتوریان افزود: اگر «تهران»، «مسکو» و «پکن» خواستار تقویت امنیت بندرهای دریایی جاده ابریشم هستند باید برنامه‌های خود در آسیای مرکزی را هماهنگ کنند و از پروژه «یک کمربند یک مسیر» در منطقه دفاع کنند.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد. این کشورها در سال 2002 تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند.

بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر 2004 به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول