اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

نقش علم و پژوهش در گام دوم انقلاب

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان گفت: توجه به اهمیت «علم و پژوهش» به عنوان یکی از سرفصل‌های کلیدی بیانیه گام دوم انقلاب رمز دستیابی به موفقیت‌ها و فتح قله‌های دانش و ترقی و امید آفرینی در جامعه را فراهم می‌کند.

نقش علم و پژوهش در گام دوم انقلاب

مهدی حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: کشور ما به دلیل حکومت‌های بی‌لیاقت و کوته‌اندیش در سده‌های گذشته از قافله علم جا ماند و دچار عقب‌افتادگی علمی شد بطوری که تا قبل از انقلاب تنها تعداد اندکی از مردم که عمده آنان نیز مرد بودند، توانایی خواندن و نوشتن داشتند.

وی افزود: در دوران پس از انقلاب با توجه به اقدامات صورت گرفته در راستای ایجاد عدالت در تمامی بخش‌ها و ملاک قراردادن سه اصل دسترسی آسان، عدالت توزیع و عدالت اقتصادی در نظام آموزشی، هم اکنون شاهد افزایش تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و رشد چشمگیر دانشجویان و محصلین در سطح کشور هستیم.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان ادامه داد: اینکه علم و فنآوری زیربنا و محور باشد و کار‌های کشور بر اساس علم و فنآوری تصمیم‌گیری شود، خیلی فاصله داریم و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری این راه طی شده با همه اهمیتش فقط یک آغاز بوده و برای دستیابی به قله‌ها باید از «مرز‌های کنونی دانش» در مهمترین رشته‌ها عبور کنیم.

وی تصریح کرد: جبران عقب‌ماندگی‌های علمی در کشور فقط از طریق «جهش علمی»، «انقلاب‌های معرفتی» و«بهره‌گیری از راه‌های میان‌بر» ممکن است.

دانشگاه در تفکر مقام معظم رهبری

حاتمی گفت: دانشگاه در تفکر مقام معظم رهبری مسیر روبه قله‌های علمی و دانش را طی می‌کند به طوری که دانشگاه و دانشگاهیان را در تمام مسائل علمی، سیاسی و پژوهشی دارای صلاحیت ورود می‌دانند و با تاکید بر انجام کار کارشناسی شده در راستای تحقق اینگونه مسائل، مدیریت جهادی توسط مسئولین در دانشگاه‌ها را به عنوان اصل کلی نظام مدنظر قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: دانشگاهی مدنظر مقام معظم رهبری است که سیاست‌زده نیست، یعنی دانشجو را دارای شم سیاسی می‌دانند اما این که گروه‌های مختلفی که مطامع سیاسی نامطلوبی دارند بخواهند دانشگاه را تحت تاثیر منافع خود قرار دهند، نمی‌بینند.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان عنوان کرد: اساسا وظیفه دانشگاه این است که تولید علم کنند و انتظار هم این است که دانشجویان حرکت جدید خود را در حوزه دانش، علم وفن آوری، صنعت شروع کنند.

این کارشناس مسائل حقوقی در دانشگاه کردستان با بیان اینکه مقام معظم رهبری علم و پژوهش را یک سرفصل می‌دانند و به اقتصاد دانش بنیان توجه می‌کنند، گفت: یکی از سرفصل‌هایی که دانشجویان و اساتید برای همکاری دارند استفاده از ظرفیت‌های حوزه دانش، علم و فن‌آوری در مباحث اجرایی کشور است.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان یکی از جهت‌گیری‌هایی است که دانشجویان به همراه اساتید خود می‌توانند در تشکیل آن‌ها تلاش کنند.

هدایت جوانان در مسیر‌های علمی

حاتمی با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به جوانان و خطاب قرار دادن آنان در گام دوم انقلاب گفت: در زمان ستم شاهی از نسل جوان به عنوان نسل سر گردان یاد می‌شد، اما امروز نسل آینده‌ساز و قدرتمند بیان می‌شود.

وی افزود: جوانان طی سال‌های گذشته توانسته‌اند بر سرعت رشد علمی کشور و کسب جایگاه‌های برتر دنیا در فناوری‌های تک و لبه‌های دانش مانند سلول‌های بنیادی، نانو، فضا و امثال این‌ها بیفزایند و جوانان به تجربه ثابت کرده‌اند در صورت به دست گرفتن امور، نتایج شگفت‌انگیزی به بار می‌آورند.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان گفت: جوانان برای ورود به مباحث علم و دانش در دانشگاه‌ها ابتدا باید مسیر درست را برای دستیابی به رشته مناسب انتخاب کنند مسیری که بستر‌های آن باید توسط مسئولین وزارت علوم، کارشناسان و محققین جهت استعدادیابی جوانان فراهم شود تا جوانان بتوانند با شناسایی استعداد‌های خود در عرصه‌هایی که علاقمند و مستعد هستند و با انتخاب رشته‌هایی که برای کشور و هم برای جامعه جهانی مفید و کارآمد است حرکت کنند یعنی دانشگاه باید محلی برای تولید علم در زمینه‌های مختلف باشد، نه تولید مدرک.

وی تصریح کرد: متاسفانه نهاد‌های آموزشی فاقد یک نظام استعدادیابی منسجم هستند بنابراین خانواده به عنوان نهادی تربیتی در جامعه در استعدادیابی فرزندان خود نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

حاتمی گفت: زمینه شکوفایی استعداد جوانان بعد از خانواده و مدرسه در دانشگاه ایجاد و سپس وارد عرصه‌های عملی می‌شود و این تلاش هدفمند در راستای رشد و تعالی و پیشرفت علمی نوعی امیدآفرینی در جوانان است.

علم و دانش باید اخلاق‌مدار باشد

این استاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در کنار علم، پژوهش و قدرت پژوهندگی، جوانان را به معنویت و اخلاق توصیه کرده اند، گفت: توسعه در عرصه‌های علمی و پژوهشی کشور باید از نوع علم اخلاق‌مدار باشد و اصولی که در این زمینه مدنظر نظام مقدس جمهوری اسلامی است علم و دانشی ست که در خدمت انسان وانسانیت است.

وی با تاکید بر تهذیب و توجه به مبانی اخلاقی و تحصیل برای دانشجویان افزود: شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هر چه بیشتر رشد کند برکات بیشتری هم به بار می‌آورد.

علم باید اساس و زیربنای پیشرفت باشد

حاتمی تصریح کرد: کشور ما از نظر ظرفیت‌های طبیعی و انسانی، کم نظیر است و بسیاری از این ظرفیت‌ها با غفلت دست اندرکاران تا کنون بی‌استفاده و یا کم‌استفاده مانده است که همت‌های بلند و انگیزه‌های جوانان انقلابی خواهند توانست آنها را فعال و در پیشرفت مسائل مادی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.

وی یاداور شد: چنانچه حرکت علمی ما درونی و بومی نباشد توقف در مدار وابستگی و دنباله‌روی ادامه یابد هرگز به شکوفایی و بالندگی حقیقی دست نخواهیم یافت پس در این مسیر، علم را باید اساس و زیربنای پیشرفت قرار دهیم، برای در نوردیدن مرز‌های علمی گام‌های بسیاربلند و تعیین کننده برداریم و علم را در مسیر تکاملی‌اش پیش ببریم.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان اضافه کرد: با استناد بر فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب، باید انتظارات از اقشار مختلف جامعه و دانشجویان در این بیانیه تبیین و با بهره‌برداری از ظرفیت‌های استفاده نشده، خودسازی، جامعه‌پردازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی به عنوان چشم‌انداز گام دوم انقلاب قدم‌ها را محکم‌تر و استوارتر برداشت.

دانشگاه باید مسئله‌محور باشد

حاتمی گفت: آنچه در مجموع فرمایشات مقام معظم رهبری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است، مسئله‌محور بودن دانشگاه‌ها است.

وی افزود: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به عنوان بازوی تحقیق و پژوهش باید راهگشای مسائل مشکلات جامعه باشند و مسائلی که در جامعه مطرح می‌شود در داخل دانشگاه مورد کنکاش قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل حقوقی در دانشگاه کردستان با بیان اینکه مقام معظم رهبری علم و پژوهش را یک سرفصل می‌دانند و به اقتصاد دانش بنیان توجه می‌کنند، گفت: یکی از سرفصل‌هایی که دانشجویان و اساتید برای همکاری دارند استفاده از ظرفیت‌های حوزه دانش، علم وفن آوری در مباحث اجرایی کشور است.

وی ادامه داد: اساسا وظیفه دانشگاه این است که تولید علم کنند و انتظار هم این است که دانشجویان حرکت جدید خود را در حوزه دانش، علم و فن‌آوری، صنعت شروع کنند.

حاتمی مطرح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از جهت‌گیری‌هایی است که دانشجویان به همراه اساتید خود می‌توانند در تشکیل آن‌ها تلاش کنند.

حاتمی با اشاره به رویکرد بومی‌سازی علوم در کشور که بسیار هم مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت:هدف از این رویکرد پایش و ارزیابی نظریه‌های است که در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علوم انسانی مورد بررسی مجدد قرارمی گیرد و علوم را بطور کامل و نافع به جامعه ارائه می‌دهد.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان افزود: دانشگاهی مطلوب است که با ارتباط گیری و پاسخگویی به نیاز‌های مردم بستر را برای امیدآفرینی در جامعه فراهم کند.

حاتمی بیان کرد: در حال حاضر مشکلات عمده‌ای که در دانشگاه‌ها در حوزه علم وپژوهش وجود دارد نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها به علم و پژوهش با ملاک و معیار کشور‌های خارجی و چاپ مقالات درمجلات و منابع آنان است که باعث می‌شود اساتید خارجی با اجرای دست آورد‌های ما از منافعش بهره ببرند.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: اساتید ونخبه‌های دانشگاهی می‌توانندبا استفاده از تجربیات علمی خود در زمینه‌های مختلف درمورد مسائلی قلم بزنند که با ایجاد تغییراتی در راستای توسعه کشور به بهبود شرایط زندگی مردم نیز کمک کنند.

این استاد دانشگاه کردستان شجاعت علمی، نوآوری، پرهیز از نگاه تقلیدی به پیشرفت‌های غرب و اعتماد به نفس فردی وعلمی را از ویژگی‌های لازم اساتید در دانشگاه‌ها در گام دوم برشمرد وبیان کرد: اگر اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها این توانایی‌ها را در خود ببینند و با ورود به عرصه‌های مختلفی همچون فن آوری، صنایع و حوزه علوم انسانی، بستر یک حرکت عظیم علمی در داخل کشور فراهم می‌شود.

دانشگاه‌ها می‌توانند مبدا تحول باشند

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان گفت: در دوران قبل از انقلاب دانشمندان و اساتید ما از شجاعت علمی لازم برخوردار نبودند بنابراین اختراع، پیشرفت یا تولید علمی هم در کشور وجود نداشت بنابراین برای رفع نیاز‌های خود علم را از کشور‌های دیگر وارد می‌کرد و آن‌ها نیز علم دست چندم را با زرق و برق خاصی به مردم ارائه می‌کردند.

حاتمی در ادامه با ارزیابی وضعیت موجود علمی در کشور گفت: اکنون نزدیک به دو دهه است در زمینه پیشرفت علم وفن آوری قدم‌های خوبی همچون رستاخیز علمی، توجه به استعداد‌های جوانان و کسب رتبه‌های برترملی و بین المللی در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی توسط نخبه‌های دانشگاهی برداشته شده و حرکت‌های خوبی را شروع کرده ایم که اگر ادامه پیدا کند و آن را تقویت کنیم به یک نظام وچرخه تکمیل شده دست خواهیم یافت.

وی ادامه داد: تولیدات علمی ما با شتاب بی نظیری در دنیا در حال ارتقاء است چرخه پژوهش راه افتاده و تولید علم درحال انجام است و فن آوری ما در حال توسعه پیداکردن است.

حاتمی تصریح کرد: امروز ایران در بسیاری از زمینه‌های پزشکی حرف برای گفتن دارد و پیشرفت‌های هسته‌ای و کسب رتبه‌های برتر در ماراتن‌های علمی، کسب رتبه شانزدهم دربیش از دویست کشورجهان، ۱۱ برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان و کسب جایگاه‌های برتر اساتید در جهان اسلام، چاپ مقالات و ارتباط گیری دانشگاه در عرصه‌های کشاورزی، عمرانی، خدماتی و پزشکی همه و همه حکایت از کشوری دارند که در سایه تحریم‌های شدید جهانی و ممانعت‌ها و سنگ‌اندازی‌های بسیار به اینجا رسیده است.

وی بیان کرد: برخی در دنیا این موفقیت‌ها را نمی‌خواهند، اما به اجبار ایران را به عنوان قدرت بزرگ منطقه پذیرفته‌اند.

اعتقاد راسخ جوانان انقلابی به اصل «ما می‌توانیم»

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان ادامه داد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود با اشاره به رویکرد مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» به عنوان عامل عزت و پیشرفت ایران در تمام عرصه‌ها پرداختند.

حاتمی با اشاره به تحمیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان بر کشور طی دهه‌های گذشته گفت: در شرایط تحریم حساسیت‌هایی در کشور شکل گرفت که ما از نقاط ضعف، قدرت و قوت داخلی کشور آگاه کرد و توانستیم با تکیه بر توان و پتانسیل‌های داخلی، خود را کار آزموده‌تر رو به جلو ببریم.

وی افزود: اگر کشور برای رفع نیاز‌های خود دست به دامن کشور‌های بیگانه شود قطعا با کوچکترین اصطحکاک و تنش سیاسی دچار مشکلات فراوانی خواهد شد پس اگر می‌خواهیم کشور به توسعه دست یابد در وهله اول باید حداکثر استفاده را از منافع و منابع داخلی داشته باشیم تا در مسائلی که جنبه راهبردی و استراتژیک دارد از حیث توان و پتانسیل داخلی به کشور‌های دیگر وابسته نباشیم چرا که راه حل تمام مشکلات در داخل کشور یافت می‌شود.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان گفت: پس اساتید و نخبه‌های دانشگاهی باید با اتکاء به قدرت اعتماد به نفس یا همان اصطلاح «ما می‌توانیم» با انجام کار‌های خلاقانه و نوآورانه در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی این وابستگی‌ها را به حداقل برسانند و با اتکاء به منابع  ظرفیت‌های موجود، کشور را در مسیر ترقی و پیشرفت قرار دهند.

وی یادآوری کرد: در چنین شرایطی جوانان کارآفرین نیز به عنوان افراد مولد کار، از طریق خودسازی، شکستن محاصره تبلیغاتی، پرورش نهال امید به آینده و راندن ترس، نومیدی در خود و دیگران و با تمدن‌سازی همراه با پژوهش، تحقیق و تولید علم می‌توانند جامعه را تحت تاثیر اراده و پشتکارشان قرار دهند تا شاهد بروز یک تمدن و یک تفکر بزرگ علمی در کشور باشیم.

حاتمی در پایان خواستار ایجاد خط‌مشی‌های جهادی در اداره کشور به منظور اجرای صحیح این بیانیه توسط قوای سه گانه شد و افزود: محوریت «علم وپژوهش» در گام دوم انقلاب باید در چهار چوب یک سند الزام‌آور و مد نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک تصویب‌نامه تبدیل شود و در عین حال وزارت علوم و تحقیقات با گزارش‌دهی و تشکیل کمیته‌هایی در این زمینه منویات و شاخص‌های علم وپژوهش مقام معظم رهبری را اجرایی کنند.

انتهای پیام/2330/83

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول