اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سینما علاقه‌ای به افزایش مخاطب خود ندارد/ باید مردم مناطق مختلف به سینما بیایند

تهیه کننده سینما گفت: فیلم در سینمای کشور ما یکی از عوامل است و دیگر عوامل آن، زیرساخت، قیمت بلیت و... است که همه موارد دست‌به‌دست هم داده تا سینما فقط برای مخاطب 4 درصدی خود را آماده کند و گویی علاقه‌ای به افزایش مخاطبان خود ندارد.

سینما علاقه‌ای به افزایش مخاطب خود ندارد/ باید مردم مناطق مختلف به سینما بیایند

حامد بامروت نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، با بررسی ظرفیت‌های موجود سینما و ساز و کارهای مرتبط با آن و همچنین علت استقبال مردم به‌ خصوص خانواده‌ها از فیلم «منطقه پروازممنوع» به‌ عنوان یک فیلم مختص سن نوجوانان اظهار کرد: اگر بخواهیم یک نگاه اجمالی به ساز و کار سینمای کشور و وضعیت اکران‌ها بیاندازیم و میزان فروش منطقه پروازممنوع را با فضای سینما مقایسه و در این فضای محصور صحبت کنیم، طبیعتاً فروش یک‌میلیاردی در هفته می‌تواند رضایت‌بخش باشد اما اگر بخواهیم به این ساز و کار سینما نقد داشته باشیم، دیگر معیار ما نمی‌تواند عرف سینما باشد و هفته‌ای یک میلیارد فروش برای فیلم کودک و نوجوان، با همه محدودیت‌هایی که دارد و شرایطی مثل اکران 3 فیلم در این حوزه، شرایط مطلوبی نیست.

تهیه‌کننده فیلم «منطقه پروازممنوع» ادامه داد: در حالی‌ که سینما، دارای نوعی ساز و کار تحلیل‌گرایی است که به‌ اشتباه به 3 یا 4 درصد مردم ایران اکتفا کرده، ادعا و تلاش ما این بوده که مخاطب وسیعی را به سینما بیاوریم و اگر با این زاویه نگاه شود، می‌توان گفت اگر از 80 میلیون ایرانی 300 هزار یا 350 هزار نفر این فیلم را دیده‌اند، حتماً هنوز خیلی کارداریم و عقب هستیم.

وی با اشاره به فروش میلیاردی فیلم تأکید کرد: بنابراین از این‌ جهت اصلاً راضی نیستیم و هنوز خیلی راه در پیش رو داریم و هنوز فیلم به خیلی از جاها نرسیده و بسیاری هنوز این فیلم را ندیده‌اند و با اینکه از مجموع شهرهای سینمادار و بدون سینما، نزدیک به 2 میلیارد و 400 میلیون تومان فروخته‌ایم، به این فروش راضی نیستیم.

گویا سینما علاقه‌ای به افزایش مخاطب خود ندارد

بامروت‌نژاد تصریح کرد: فیلم در سینمای کشور مایکی از عوامل ساز و کار است و دیگر عوامل آن، زیرساخت، قیمت بلیت و... است که همه موارد دست‌ به‌ دست هم داده و برای مخاطب 4 درصدی سینما خود را آماده می‌کند و گویی علاقه‌ای به افزایش مخاطبان خود ندارد و همین موضوع یک سختی جلوی کار ما گذاشته است.

تهیه‌کننده فیلم «منطقه پروازممنوع» با بیان خروجی سیستم جشنواره عمار افزود: اتفاقی که امروز در سیستم عمار افتاده، اکران فیلم در شهرهای بدون سینما است که تلاشی برای شکستن این اکتفا بی‌دلیل به مخاطب 3 یا 4 درصدی بود، بر همین اساس تلاش کردیم هم‌زمان با اکران در سینماهای کشور، این فیلم در شهرهای بدون سینما هم اکران شود، البته تا رسیدن به هدف راه بسیاری در پیش داریم که بتوانیم ساز و کار و ایده‌های جدیدی را پیش رو سینما قرار دهیم و مخاطبین بیشتری را به سمت سینما بکشانیم.

وی همچنین ابراز داشت: اکران و حضور عوامل این فیلم در شهرهای بدون سینما یا مناطق کم برخوردار، برای ما بسیار جذاب و شعف برانگیز بود، یعنی «منطقه پروازممنوع» و عوامل آن علاوه بر این‌که در پردیس‌های سینمایی بالا شهر حضور دارند، هم هم‌زمان در مناطق محروم و دورترین نقاط کشور در حال اکران است، مثلاً چند شب گذشته این فیلم در یکی از مساجد شهر ابریشم اصفهان با حضور 700 نفر مخاطب مسجدی، نوجوان و کودک اکران شد و مخاطب تا آخر شب فیلم را همراهی کرد و نکته جالب این هست که مخاطب بلیت تهیه‌کرده بود و این‌طور نبود که فیلم مجانی بخش می‌شود.

با افتخار فضایی فراهم شد که همه مردم در مناطق مختلف به سینما بیایند

بامروت‌نژاد در ادامه اضافه کرد: این موضوع باعث افتخار است چراکه معذوریت را از پیش پای سینما ایران بر می‌دارد و هرکسی، هرجایی که باشد، از تالش گرفته تا درگان سیستان و بلوچستان تا میاندوآب آذربایجان غربی تا شهر ابریشم اصفهان، می‌تواند مخاطب فیلم شود، بنابراین می‌توانم بگویم که با افتخار این امکان را فراهم کردیم تا این فیلم را همه مردم، هم‌زمان در شهرها و مناطق مختلف ببینند و فکر می‌کنم یکی از ایده‌های جدید برای سینما ایران همین باشد که به همان سالن‌هایی که مخاطب مختص به خود را دارند، اکتفا نکنیم.

تهیه‌کننده فیلم «منطقه پروازممنوع» خاطرنشان کرد: در کشور ما حدود 900 شهر وجود دارد که تنها در 100 شهر سینما داریم و این یعنی سینما با این ظرفیت عظیم برای هویت‌سازی و آرمان‌سازی، صرفاً در 100 شهر ایران به مخاطبان دسترسی پیدا می‌کند و البته همان‌طور که ابتدای صحبتم اشاره کردم، معذوریت‌های دیگری مثل قیمت بلیت هم بر روی عدم حضور مخاطب تأثیر می‌گذارد.

وی در خصوص اکران با بلیت‌های نیم‌بها اذعان داشت: گاهی به ما ایراد می‌گیرند که شما در برخی از مناطق بلیت نیم‌بها به مردم می‌دهید، ولی ما معتقدیم سینما ایران دو برابر ظرفیت مخاطب قیمت تعیین کرده است و ما بلیت نیم‌بها نمی‌دهیم و اساساً چرا باید هزینه بلیت آن‌قدر بالا باشد؟ آن‌هم برای فیلمی که قرار است خانوادگی برای تماشای آن در سینما حضور پیدا کنند.

سینما چه بر سرخود آورده است

بامروت نژاد عنوان داشت: سینما بر روی همین 3 یا 4 درصد قناعت کرده و به‌نوعی ذائقه، سلیقه، سازوکار، علاقه‌ها، اندازه جیب و ... این 4 درصد مخاطب سینما رو را مهندسی معکوس کرده، یعنی می‌بینیم که در شمال و یا غرب تهران چند پردیس سینمایی وجود دارد و در جنوب تهرآن چه تعداد، آیا این به معنای آن است که جنوب تهران سینما نمی‌روند؟ یا به سینما نیاز ندارد؟ نه، به‌ طوری‌که برای همین فیلم، پردیس راگا در جنوب تهران از بسیاری پردیس‌های شمال و غرب هم بیشتر می‌فروشد.

تهیه‌کننده فیلم «منطقه پروازممنوع» یادآور شد: اگر بحث فروش فیلم را به‌ عنوان یک بازار در نظر بگیرم، قیمت محصول را مخاطب تعیین می‌کند، یعنی کسی که خریدار است، بنابراین بستگی دارد که فقط تهرانی‌ها را خریدار فرض کنیم یا گروه‌های دیگر را هم به‌حساب بیاوریم و متناسب با همه آن‌ها فضا را فراهم کنیم.

وی در ادامه گفت: در حالی‌که می‌بنیم سه‌شنبه‌ها مخاطب سینما 5 یا 6 برابر می‌شود و فروش هم به همین نسبت 3 یا 4 برابر می‌شود، عجیب است که چرا همه‌روزه‌ای ما سه‌شنبه نیست وقتی قیمت پایین مخاطب بیشتری را به سینما می‌کشد چرا هرروز ما سه‌شنبه نیست و چرا قیمت را پایین نمی‌آوریم تا مخاطب بیشتری جذب سینما شود.

بامروت‌نژاد با اشاره به آن‌که قیمت بلیت سینما باید کاهش پیدا کند تا مردم بیشتر از سینما استقبال کنند، گفت: سینما برای فیلم‌های خانوادگی و پرجمعیت طراحی نشده است، چراکه یک خانواده 5 نفره اگر بخواهد به سینما برود، با بلیت 12 تا 15 هزارتومانی و با هزینه رفت‌ و برگشت حدود 100 هزار تومان باید هزینه کند که با وضعیت اقتصادی امروز، سینما از سبد مصرفی خیلی از خانواده‌ها خواسته یا ناخواسته خارج‌ شده است.

اکران همزمان 3 فیلم کودک و نوجوان، نشان‌ضعف مدیریت فرهنگی است

این تهیه‌کننده سینما با تأکید بر آن‌که ذائقه و علایق مردم در سینماها نادیده گرفته می‌شود، افزود: سینمای ایران خود را منحصر به 4 درصد از مردم کرده است و تولید فیلم با توجه به ذائقه آن‌ها صورت می‌گیرد در حالی‌ که در کشور ما هستند افرادی که سال‌ها به سینما نیامده‌اند چرا که فیلمی برای آن‌ها ساخته نشده است که به سینما بیایند و این یعنی در سینما ما نیازسنجی برای وجود ندارد البته علاوه بر این موارد ضعف در مدیریت فرهنگی که نمود آن را می‌توان در اکران 3 فیلم کودک و نوجوان به‌ طور هم‌زمان دید، نشان می‌دهد سینمای ایران نمی‌خواهد.

حضور خانواده‌ها در سینما بازار هنرمندان را با مشکل مواجه می‌کند

وی در پاسخ به این سؤال که چرا سینمای ما به سمتی می‌رود که فضای آن خانواده محور نیست، بیان کرد: سینما ذائقه 4 درصد از مخاطبان را در فیلم‌ها بازنمایی می‌کند، ورود مخاطب متفاوت به سینما، بازار بازیگران را با مشکل مواجه می‌کند بنابراین مخاطب متفاوت یا همان مخاطب مدنظر ما به این سینما را نمی‌رود و این سبب می‌شود تا به‌مرور سینما را کنار گذاشته و هنگامی‌که فیلمی متناسب با فضای خانواده‌ها ساخته می‌شود، چون سینما از گردونه ذهنی آن‌ها خارج‌شده، دیگر به سینما نمی‌آید.

بامروت‌نژاد اضافه کرد: با توجه به آنچه گفته شد ما برای آن‌که بتوانیم پای خانواده‌ها را به عرصه سینما برای دیدن فیلم سالم بازکنیم مجبور هستیم اطلاعاتی از فیلم به مخاطب ندهیم بلکه فقط به او بگوییم این فیلم متفاوت است با دیگر فیلم‌ها و بیایید تا این تفاوت را تجربه کنید.

تهیه‌کننده فیلم منطقه پروازممنوع با اشاره به الگوسازی نوجوانان در این فیلم تصریح کرد: بازخورد این فیلم بین نوجوانان بسیار خوب بوده و حس امید، تلاش و خودباوری به نوجوانان دست داده است که البته از همان ابتدا فیلم را با همین هدف ساختیم تا حس خودباوری و انگیزه در نوجوانان اتفاق بیفتد، نوجوانان در این در دوران درگیر با جامعه و عقاید است و چیزی که این فیلم دارد مبارزه‌طلبی در مقابله با چالش‌ها است و فیلم توانسته برای مخاطب انگیزه داشته باشد.

دریافت و یا عدم دریافت مالیات از هنرمندان باید کارشناسی شده صورت بگیرد

وی در واکنش به مسأله به معافیت مالیاتی هنرمندان عنوان کرد: هنرمندان طیف‌های مختلفی دارند، از نقاش و شاعر و رمان‌نویس تا بازیگر، که سطح درآمد آن‌ها متغیر است و به‌جز کسانی که در ویترین هستند، اکثر هنرمندان واقعی درآمدشان اندک است، معافیت مالیاتی هنرمندان غیرکارشناسی و تصمیمی سیاسی بود؛ کسی که درآمدش با سطح هزینه کرد زندگی مساوی است گرفتن مالیات از او درست نیست.

بامروت‌نژاد تأکید داشت: با گرفتن مالیات از هنرمندان به شرطی موافق هستم که کار کارشناسی انجام بگیرد، درواقع برای هنرمندان ما در حوزه‌های مختلف سینما، تئاتر، نقاشی، صنایع‌دستی، موسیقی و... پس از شفافیت درآمدشان به همان میزان مالیات دریافت شود.

انتهای پیام/63106/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول