اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

یلدا بهانه‌ای برای حضور خانواده‌ها در دنیای واقعی

استاد دانشگاه و فعال حوزه رسانه گفت: چیزی که سبب می‌شود در کانون خانواده و کنار یکدیگر پیوندهای محکمی بین اعضای خانواده برقرار شود، حضور فیزیکی، عاطفی و البته حضور کلامی است، از طرفی فضای مجازی این توانایی را دارد که افراد را در خود غرق کند و آنها را به‌ مرور زمان از محیط خانواده و اجتماع جدا کند.

یلدا  بهانه‌ای برای حضور خانواده‌ها در دنیای واقعی

بیژن شمس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، یلدا را بهانه‌ای برای حضور خانواده‌ها در کنار یکدیگر در دنیای واقعی دانست و اظهار کرد: با توجه به آن‌که امروزه در عصر جدید حضور داریم، خانواده‌ها نیازمند برقراری ارتباط بیشتری با یکدیگر هستند؛ اگر نگاهی به آمارهای موجود در سطح کشور و حتی دیگر کشورها بی اندازیم خواهیم دید میزان طلاق، عدم ارتباط با خانواده، گسست خانواده‌ها و دیگر موارد این‌چنینی نسبت به گذشته افزایش پیداکرده است.

یلدا را در دنیای واقعی تجربه کنیم

این استاد دانشگاه وجود مناسبت‌های سنتی در کشور را مغتنم و آن‌ها را وسیله‌ای برای تقویت روابط خانوادگی و اجتماعی دانسته و ادامه داد: در کشور ما مراسم و مناسبت‌های آیینی متعدد و بسیار خوبی وجود دارد، این مناسبت‌ها می‌توانند زمینه‌ساز خوبی برای ارتباط افراد خانواده و صله‌رحم اقوام باشند، دقیقاً همان مواردی که در دین اسلام به آن‌ها سفارش و تأکید شده، بنابراین مناسبت‌ها فرصتی است تا جوانان پرمشغله امروز بتوانند به والدین و حتی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها سر بزنند و اداء احترام کنند.

وی در ادامه با اشاره آسیب‌های تکنولوژی امروز در کنار فواید آن، متذکر شد: تکنولوژی علاوه بر آنکه مزیت‌های بسیاری دارد، می‌تواند آسیب‌رسان به حوزه خانواده باشد چراکه استفاده بی‌رویه و نابجای ما از تلفن همراه و فضای مجازی، موجب آسیب‌های فردی و اجتماعی بسیاری می‌شود، یعنی حضور ما در کنار خانواده اما سرگرم بودن با تلفن همراه و شبکه‌های مجازی نشان می‌دهد توجه کافی نسبت به اطرافیان و به‌خصوص خانواده نداریم و این زمینه‌ساز همان آسیب‌های مذکور است.

شمس ابراز داشت: بنابراین مفهوم کلمه نابجا، در این صحبت بدان معنا است که ما می‌توانیم از فضای مجازی برای موارد ضروری و در راستای آنچه نیاز داریم، استفاده کنیم، بنابراین باید آگاه بود که کانون خانواده، تشنه حضور ما به لحاظ فیزیکی، روحی، کلامی و نگاهی است.

استفاده‌های بیش‌ازاندازه از شبکه‌های مجازی، سبب ایجاد فوبیا و اعتیاد می‌شود

این فعال رسانه خاطرنشان کرد: آن چیزی که سبب می‌شود در کانون خانواده و کنار یکدیگر پیوندهای محکمی بین اعضا خانواده برقرار شود، حضور فیزیکی، عاطفی و البته حضور کلامی است، از طرفی فضای مجازی این توانایی را دارد که در صورت استفاده نادرست از آن، به‌راحتی افراد را در خود غرق کند و از سوی دیگر استفاده‌های بیش‌ از اندازه از شبکه‌های مختلف مجازی، سبب ایجاد فوبیا و همچنین اعتیاد شده و فرد به‌مرور زمان از محیط خانواده و سپس اجتماع جدا خواهد شد.

یلدا، شبی که مختص به خانواده‌هاست

شمس با تأکید برای آنکه باید شب یلدا را مختص به خانواده دانست افزود: شب یلدا را باید مغتنم بدانیم و از این فرصت برای دید و بازدید و صله‌رحم اقوام و همچنین بزرگ‌ترها استفاده کرده و بدانیم، ساعات این شب تنها مختص به خانواده است و همین موضوع سبب می‌شود تا به‌صورت مناسبتی، حضور فعال خود در فضای مجازی را کنار گذاشته و بدانیم که حضور فیزیکی، روحی، کلامی، نگاهی و عاطفی ما، فقط برای خانواده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کانون خانواده، اصلی‌ترین و مهم‌ترین رکن جامعه است و همه موفقیت‌ها، پیروزی‌ها و معنویت‌های یک جامعه همچون اخلاق، رفتار، رشد، علم و... از درون خانواده آغاز می‌شود بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، خانواده‌هایی که اعضای آن بیش‌ازحد از فضای مجازی استفاده می‌کنند، حضور فیزیکی و عاطفی نداشته و در این خانواده‌ها گسست و اختلافات خانوادگی به وجود خواهد آمد و جامعه‌ای که در آن چنین آسیبی افزایش پیدا کند، به اهداف بزرگ اجتماعی نخواهد رسید.

شخصیت افراد در نظام خانواده شکل می‌گیرد

وی اذعان داشت: به همین دلیل است که دین مبین اسلام، در سفارش به صله‌رحم به معنای حضور و جمع شدن افراد خانواده، جویا شدن از حال و رفع مشکلات یکدیگر تأکید دارد، گفت‌وگوها باعث شناخت بیشتر افراد با یکدیگر می‌شود، گفت‌وگوی بین زن و مرد، بچه‌ها، مادر و پدر و... یک نظام تربیتی و شناختی ایجاد می‌کند و کودکان، نوجوانان و حتی جوانان در این نظام رشد پیدا می‌کنند، بالنده می‌شوند و درنهایت شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرند.

شمس در پایان گفت: شب یلدا را باید به‌عنوان یکی از سنت‌هایی که از قدیم، نسل به نسل به دست ما رسیده است، بهانه‌ای بدانیم تا به اصل موضوع خانواده و ظرفیت‌های تربیتی، شناختی و عاطفی آن توجه شود چراکه اگر این مناسبت را سنت تلقی می‌کنیم باید بدانیم آنچه مطرح شد درگذشته هم اتفاق افتاده است، بنابراین امروز باید این فرهنگ‌سازی توسط خود مردم و جوانان اتفاق بیافتد و ضمن پاسداشت سنت‌های گذشته، بتوانیم به دور از آسیب‌های تکنولوژی و شبکه‌های مجازی، بنیان خانواده‌ها را تقویت کنیم.

انتهای پیام/63106/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول