اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کاهش 15 درصدی جمعیت زندان‌های زنجان

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به کاهش 12 درصدی جمعیت کیفری زندان ها در کشور از کاهش 15 درصدی جمعیت کیفری زندان های زنجان خبر داد.

کاهش 15 درصدی جمعیت زندان‌های زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌های استان، اظهار کرد: کار برای رضای خداوند و خدمت به یک جماعتی که اختیاری از خود ندارند، بسیار ارزشمند است، چرا که جامعه هدف زندانیان از اقشار خاص جامعه محسوب می‌شوند.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه زندان‌ها نیاز به نظم عمومی و انتظام‌بخشی دارند، اضافه کرد: امکان ندارد که ما بخواهیم ادعا کنیم جامعه‌ای عاری از زندان بسازیم، اما نگاه به زندان در جامعه اسلامی باید متفاوت باشد و هدف اصلی آن اصلاح و تربیت باشد.

وی با اشاره به اینکه شخص مرتکب خلاف باید مکافات عمل خود را بپردازد، بیان کرد: در واقع اصلاح و تربیت از اهدف تاسیس مجازات در اسلام است و اساسا نمی‌توان ادعا کرد، جامعه‌ای درست می‌کنیم که بی‌نیاز از زندان باشد.

نیارکی با اشاره به رویکرد جدید قوه قضائیه در ارتباط با بحث زندان و زندانیان بیان کرد: در سند تغییر و تحول، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها مطرح بوده و همه دستگاه‌های مرتبط در این راستا گام بردارند.

رئیس کل دادگستری استان زنجان به ابلاغ دستورالعملی در ارتباط با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع بازخورد مثبتی داشته و طبق آمارهای ارائه شده در سال‌های اخیر به این سمت سوق پیدا کرده‌ایم و در کشور آمار زندانیان 12 درصد کاهش داشته است که البته این آمار در استان زنجان دارای کاهش 15 درصدی است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات در حوزه کاهش جمعیت کیفری باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد، اضافه کرد: باید تا جایی پیش برویم که به فلسفه مجازات‌ها برسیم، چون اگر فلسفه مجازت‌ها را در اندیشه دینی پیاده سازی کنیم، با کثرت زندانی ممکن نیست.

نیارکی با تأکید بر تبدیل زندان‌ها به کانون اصلاح و تربیت بیان کرد: اگر ورود افراد تکراری و سابقه‌دار به زندان کاهش پیدا کرد، یعنی اینکه ما در حوزه اصلاح و تربیت موفق عمل کرده‌ایم.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها رتبه نخست کشور را دارد، ادامه داد: استان زنجان در نصب پابندهای الکترونیک و مراقبت‌های الکترونیک هم رتبه نخست کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در مجازات‌های جایگزین حبس نیز در بین پنج استان نخست کشور قرار گرفته است، گفت: زندان محل نگهداری محکومان مالی نیست و در زندان بودن محکوم مالی دردی از مردم را دوا نمی‌کند.

صادقی نیارکی در ادامه با اشاره به کاهش قابل توجه آمار محکومان مالی در استان زنجان، افزود: امسال بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون تومان کمک‌های مردمی برای آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد جمع‌آوری شد.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته 130 محکوم مهریه در زندان‌های استان وجود داشت، تصریح کرد: امسال هیچ زندانی به دلیل مهریه در زندان‌های استان وجود ندارد.

انتهای پیام/73005/ق/40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول