اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ظرافت‌های سیاه و سفید در بازنمایی رسانه‌ای آسیب‌های اجتماعی/ بیشتر آسیب‌ها از خانواده شروع و در خانواده درمان می‌شود

بیان آسیب‌های اجتماعی اگر با رویکرد درمانگری باشد گامی به‌سوی یافتن راهکارهاست اما زمانی که روایت رسانه‌ها به سوی سیاه‌نمایی می‌رود، علاوه بر غفلت از راهکارها، تاثیرات تشدیدکننده نیز در شهرهای مختلف به ویژه شهرهای مذهبی مانند مشهد دارد.

ظرافت‌های سیاه و سفید در بازنمایی رسانه‌ای آسیب‌های اجتماعی/ بیشتر آسیب‌ها از خانواده شروع و در خانواده درمان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، افزایش برخی از آسیب‌های اجتماعی به مرز هشدار رسیده، در چند سال اخیر چهره نامطلوبی را از استان پهناور خراسان رضوی و به تبع آن شهری که متبرک به وجود امام مهربانی‌ها است به تصویر کشیده است.

«آسیب شناسی اولویت‌های اجتماعی خراسان رضوی با نقش رسانه» عنوان میزگرد خبرگزاری فارس بود که جمعی هفت نفره از مسؤولان و فعالان دغدغه‌مند در حوزه آسیب‌های اجتماعی را گرد هم جمع کرده بود تا از آسیب به مرز هشدار رسیده سخن بگویند و راهی برای حل این مسائل پیدا کنند.

عبدالله ارجاعی، غلامرضا تدینی راد، غلامحسین حقدادی، حبیب الله آسوده، سکینه سادات پاد، علی حامد مقدم و مهدی ابراهیمی جمعی بودند که در این میزگرد دغدغه‌هایشان را بازگو کردند.

خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی است

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌ رضوی مهم‌ترین آسیب اجتماعی را ضعف نهاد خانواده برشمرد و اظهار کرد: در حوزه خانواده با مشکلاتی مواجه هستیم، زیرا تأثیر پذیری آن از آسیب‌های اجتماعی دیگر به مراتب بیشتر است.

غلامحسین حقدادی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، یادآور شد: فاصله بین واقعیت‌ها و بایدها برای وجدان‌های آزاد بسیار عذاب‌آور است، بنابراین باید مسائل اجتماعی را بیان کرد به عنوان مثال ۹۰ درصد کودکان بد سرپرست کشور، در مراکز دولتی نگهداری می‌شوند که در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: ظاهراً شاخص استان ما در بحث سرمایه اجتماعی خوب نیست، اگر به مشکلات به دید فرهنگی نگاه کنیم در گام بعد اقتصاد عاملی است که بر روی آسیب‌های اجتماعی تاثیری زیادی دارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌ رضوی خانواده را مهم‌ترین نهاد اجتماعی توصیف کرد و اخلاق، تربیت درست و عوامل دیگر را جزء مسائلی دانست که درون خانواده محقق می‌شود.

حقدادی با بیان اینکه حدود ۲۴میلیون خانواده در کشور داریم، عنوان کرد: حدود ۱۱میلیون مرد و ۸میلیون زن در سن ازدواج هستند، طبق این آمار باید سالانه یک میلیون ازدواج در کشور به ثبت برسد اما متأسفانه سالی ۵۰۰ الی۶۰۰هزار ازدواج داریم به همین دلیل تعداد خانواده‌های تشکیل نشده افزایش پیدا کرده است.

وی خانواد‌ه‌های تک نفره را در معرض آسیب‌ها برشمرد و تصریح کرد: ۲میلیون و۱۰۰هزار خانواده تک نفره و یک میلیون و ۱۰۰هزار مرد و زن بدون همسر در کشور داریم، آمار ازدواج طی 10 سال گذشته نصف شده و آمار طلاق ۲ الی۳ درصد افزایش داشته‌است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌ رضوی با تأکید بر این مطلب که در استان معضل ازدواج زود هنگام را نداریم، متذکر شد: تنها در برخی از شهرها این معضل را داریم به این دلیل که ماهیت ازدواج زود هنگام در شهرهای مختلف متفاوت است.

حقدادی اظهار کرد: با توجه به آمار، کیفیت و کمیت ازدواج‌های خراسان رضوی پایین است، اما در مقابل بالاترین نرخ طلاق را در کشور داریم.

اقتصاد؛ علت العلل آسیب‌های اجتماعی

حبیب الله آسوده دیگر مسؤولی بود که در این میزگرد به ایراد سخنانی پرداخت.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی معتقد بود اگر مشکل اقتصاد حل شود، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند بیکاری و طلاق که سرمنشأ اقتصاد هستند، برطرف می‌شود.

وی با ذکر مثالی در این باب گفت: فرزند طلاقی که در قشر ثروتمند جامعه است در مقابل فرزند طلاقی که وضعیت مالی ضعیفی دارد، کمتر اذیت شده و آسیب کمتری را متحمل می‌شوند.

آسوده افزود: در حاشیه شهر و قشر ضعیف جامعه بیکار ناخواسته زیاد داریم، رسانه‌ها با ارائه امیدواری درست و شفاف‌سازی واقعیت‌ها می‌توانند به رفع مشکلات کمک کنند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی فاصله گرفتن برخی از مسؤولان نظام از مردم و سبک زندگی متفاوت آنان از مردم را از دیگر مشکلات اجتماعی برشمرد و عنوان کرد: به دلیل خودخواهی نتوانسته‌ایم نسل برتری را تربیت کنیم که برای چند دهه آینده کشور را مدیریت کنند، تربیت و ایجاد کردن نسل برتر بعد از ما امری ضروری است.

ظرفیت‌های اجتماعی دولت کاهش یافته است

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی هم در این میزگرد حاضر شده بود.

عبدالله ارجائی با تأکید بر این مطلب که سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم یافته است، نشان آن در داخل را، ماندن مردم پای انقلاب و در خارج، عملکرد ایران در ماجرا های سوریه، یمن و دیگر نقاط منطقه دانست.

وی متذکر شد: مردم بین جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی تفاوت قائل هستند. پای انقلابشان هستند و دوستش دارند ولی عملکرد جمهوری اسلامی را قبول ندارند، لذا پای انقلاب خود ایستاده‌اند اما به دولت نیز انتقاد دارند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی تصریح کرد: ظرفیت‌های اجتماعی دولتمردان کاهش یافته‌است و به همین دلیل مردم در راهپیمایی قدس شرکت می‌کنند اما شعار می‌دهند، که از عملکرد دولت خسته شده‌اند.

وی شناخت درست مسئله و روشن کردن ابعاد مختلف آن را از مهم‌ترین مراحل فرآیند حل آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد. و از متولیان خواست تا به آسیب های اجتماعی نگاه علمی داشته و آمار ها را واقعی کنند.

ارجاعی ادامه داد: کار رسانه باید بخاطر خدا، امید بخش، مثبت، و روحیه ساز باشد، اما متأسفانه برخی رسانه‌های ما ریشه ی خود بعنی انقلاب اسلامی را می‌زنند که این امر در کشورهای دیگر اتفاق نمی‌افتد.

اقتصاد و فرهنگ دو مؤلفه تأثیرگذار در آسیب‌های اجتماعی

غلامرضا تدینی راد نیز دو مؤلفه اقتصاد و فرهنگ را جز عواملی دانست که باعث برخی از انحرافات می‌شوند که در نهایت از آنها به عنوان آسیب‌ اجتماعی یاد می‌شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قبل از هر بحثی بیان مسئله موضوع مهمی است، رسانه‌ها در مطالبات خود از نهادها موضوعات اجتماعی را می‌پرسند، اما خروجی کار به سمت و سوی امنیتی می‌رود.

وی تصریح کرد: نیازمند مطالعات عمیقی هستیم تا بر پایه آن مطالعات بتوانیم به مطالبات پاسخ درستی بدهیم.

بیکاری مؤلفه تأثیرگذار در تضعیف بنیان خانواده

یک وکیل دادگستری و معاون حقوقی موسسه حقوق بشر بین المللی صلح زیبا هم دیگر فردی بود که در این میزگرد حضور داشت و از دغدغه‌هایش نسبت به آسیب‌های اجتماعی گفت.

سکینه سادات پاد معتقد بود، مباحث و مسائل اجتماعی به صورت عینی و ذهنی قابل پردازش است.

وی تعبیه شدن یک برند غیر واقعی برای مشهد را از محدودیت‌های این شهر به لحاظ فرهنگی عنوان کرد‌ و اضافه کرد: بیشتر فسادها به این دلیل است که نتوانسته‌ایم پاسخگوی نسلی باشیم که یک دفعه دچار جهش شده‌اند.

معاون حقوقی موسسه حقوق بشر بین المللی صلح زیبا اظهار کرد: بیکاری مهم‌ترین عاملی است که بنیان خانواده را به شدت تحت تأثیر قرارداده است،‌ زیرا بیکاری طیف عظیمی از مشکلات را زیر مجموعه خودش دارد.

نان حلال، در مسائل اجتماعی ریشه‌دار است

مدرس دانشگاه با نگاهی دیگر مفهوم مشکلات اجتماعی، مسائل، معضل و بحران اجتماعی را متفاوت از یکدیگر دانست.

علی حامدمقدم مهم‌ترین مشکل اجتماعی را کم رنگ شدن نهاد خانواده عنوان کرد و ابراز کرد: مهم‌ترین معضل و بحران اجتماعی به ترتیب بیکاری و نان حلال است.

وی خاطرنشان کرد: بحث نان حلال در مسائل اجتماعی ریشه‌دار است، اگر نان حلال نباشد عرصه عاشورا رخ می‌دهد، وقتی خانواده‌ها از هم پاشیده می‌شوند یا آسیب‌های اجتماعی مطرح می‌شود، در می‌یابیم که این عوامل در نتیجه شبهه‌ناک شدن درآمدها است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: وقتی از جوانان می‌پرسید مشکل اصلی شما چیست؟ به این دلیل که از فضای ذهنی به ماجرا نگاه می‌کنند، ابتدا نبود کنسرت را بیان می‌کنند، اما در واقعیت همگی اذعان دارند مشکل اصلی‌شان بیکاری است.

باید به پایان‌نامه‌ها‌ و پژوهش‌ها اعتماد کنیم

مهدی ابراهیمی آخرین فردی بود که در این میزگرد به ارائه مطالبی پرداخت.

دبیر سابق شورای اجتماعی محلات مشهد، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، ابتذال به مفاسد اخلاقی و بیکاری را جز آسیب‌های اجتماعی مهم خراسان رضوی عنوان کرد.

وی اولین قدم برای رفع آسیب‌های اجتماعی را اقدام به شناخت درست مسائل و شناسایی به موقع آنها برشمرد و متذکر شد: مسائل اجتماعی راهکارهای فرهنگی، اقتصادی و دینی می‌خواهد زیرا مسائل اجتماعی علت العلل دارند.

ابراهیمی با اشاره به نقش رسانه‌ها در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: رسانه‌ها باید به دور از سیاه نمایی حساس سازی کنند، تا روند سرعت راهکارهای مناسب افزایش پیدا کند.

این فعال اجتماعی با تأکید بر این مطلب که آسیب‌های اجتماعی یک شب حل نمی‌شود، اظهار کرد: در مسائل اجتماعی مبنا بر اقدامات پیشگیرانه است.

وی خاطرنشان کرد: سرمنشأ برخی از آسیب‌ها قوانین هستند، و‌ همه نهادها و دستگاه‌ها باید خود را در قبال آسیب‌های اجتماعی مسؤول بدانند.

ابراهیمی تصریح کرد: مسائل و آسیب‌های اجتماعی پیچیدگی دارند اما راهکارهای ساده‌ای برای آن وجود دارد، اگر به پژوهش‌ها و پایان‌نامه ها اعتماد کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

شاید بیان دغدغه‌های اجتماعی موضوع تازه‌ای نباشه اما آن‌چه باید بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد اولویت یافتن و یا به مرز هشدار رسیدن برخی از آسیب‌هایی است که اگر فکری برای آنان نشود دچار مشکلات اساسی‌تری در حوزه اجتماعی خواهیم بود.

مهم‌ترین نگرانی در بیان آسیب‌های اجتماعی اتهام سیاه‌نمایی است اما به‌نظر می‌رسد امروز زمان تعارف‌ها گذشته و باید به فکر درمان بود و طبیبانه دردها را دید. مسؤولان و فعالان اجتماعی در مشهد نیازمند هوشمندی بیشتری در بررسی و درمان آسیب‌های اجتماعی هستند.

================

تنظیم از: حمیده طاهری

================

انتهای‌پیام/ 70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول