اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

پژوهش ایران باید محل رجوع دیگر کشورها شود

معاون سابق پژوهش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: در پژوهش باید به مرحله‌ای برسیم که محل رجوع دیگر کشورها شویم و به عنوان منبع از ما یاد کنند.

پژوهش ایران  باید محل رجوع دیگر کشورها شود

محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو باخبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه پژوهش ایران  باید محل رجوع دیگر کشورها شود،گفت: به نقل از مقام معظم رهبری کارها باید سال‌ها  و ادامه‌دار باشد تا به مرحله یا نقطه مطلوب برسیم. در پژوهش باید به علم نافع مرجع ساز که عصاره همه ادبیات است دست پیدا کنیم که رسیدن به آن چند بخش دارد، در مرحله نخست باید پژوهش‌های ما هدفمند شود یعنی با مطالعه آینده پژوهی به توانمندی و قدرت کاربردی برسیم اما دومین بخش اجرای کیفی پژوهش است که نباید هر کسی به آن بپردازد چراکه اگر به دستاورد نرسد باعث سرخوردگی خواهد شد. سومین بخش این است که پشتیبانی مناسب از پژوهش و فعالیت های پژوهش محور انجام شود و بخش چهارم این که باید پژوهش را با کاربردی شدن به نظریه بنیادی تبدیل کرد.

* افراد به شایسته سالاری در نظام اعتقاد داشته باشند

وی افزود: در مرحله نخست باید نظارت ارزیابی و اصلاح قوانین صورت گیرد و همچنین برای شروع فعالیت پژوهشی مواردی مانند یادگیری در عمل،اصلاح اشتباهات در تصمیم گیری و اندازه گیری پیشرفت لازم است. مقام معظم رهبری در سال ۹۶ در مشهد مقدس درباره پژوهش فرمودند: یکی از ایرادات در حوزه پژوهش ضعف پایبندی مسؤولان ارشد به قوانین و برنامهها است که در نخستین نکته باید پایبندی به مقررات ارتقاء یابد دومین نکته رویکرد جهادی تقویت شود به این معنی که انجام تکلیف اداری تا سر حد توان ، انجام تکلیف جهادی تا در حد جان. از طرفی نکته سوم بحث شایسته سالاری است که افراد به نظام اعتقاد داشته باشند نه اینکه به صورت باند سالاری در حوزه پژوهش وارد شوند اما در نکته چهارم باید حرکت پرشتاب در جهش نوآوری پژوهشی داشته باشیم که در غیر این صورت فاصله با کشور های توسعه یافته کاهش پیدا نمی‌کند.

* توسعه همکاری بین المللی نقش محوری در ارتقاء علمی دارد

مهدی نژاد نوری تصریح کرد:  توانمند سازی علم مخاطبان پژوهش و همچنین توسعه همکاری بین المللی نقش محوری در ارتقاء علمی دارد از طرفی باید بگویم باید آئین ارتقاء و ترفیع تغییر یافته و جبهه قدرت مند راه اندازی شود چراکه در حال حاضر بسیاری از افراد دغدغه پژوهش ندارند همچنین نظام پاداش و تشویق باید اصلاح شود زیرا از نظر ساختاری وضعیت مناسبی نداریم اگر کاری انجام می شود براساس اولویت شخصی هر بخش اتفاق می افتد نکته مهم این است که سالی ۶۰ ترلیون برای نظام آموزش عالی هزینه می‌شود اما باز ما با ناهنجاری اجتماعی رو به رو هستیم.

* چه کسی هدایت و ارتباط دانش و صنعت را برعهده دارد

وی ادامه داد: در حال حاضر در تدوین و اجرا دچار مشکل هستیم زیرا برنامه خوب ضامن اجرای خوب نیست پس باید ساختار مناسب داشته باشیم.این در حالی است که سهم معاونت علمی ریاست جمهوری از پیشرفت علمی بسیار کم است اما اعلام می کنند۹۰ هزار میلیارد در سال ۹۷ شرکت‌های دانش بنیان کار کردند که متاسفانه اینگونه نیست.همچنین نکته مهم این است که چه کسی هدایت و ارتباط دانش و صنعت را برعهده دارد؟ من معتقدم با ستاد فرهنگ و علم نمی‌توان حاکم علمی شد . در حال حاضر از لحاظ ساختاری بحث هدایت و راهوری علمی کشور نیاز به هدایت دارد چرا که به دلیل عدم ساختار مناسب هزینه زیادی می دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول