اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ترکیه مستشار نظامی بیشتر به لیبی اعزام نمی‌کند

وزیر خارجه ترکیه از عدم اعزام مستشار نظامی بیشتر به لیبی تا زمان پایدار ماندن آتش‌بس در این کشور خبر داد.

ترکیه مستشار نظامی بیشتر به لیبی اعزام نمی‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) گفت تا زمانی که آتش‌بس در لیبی برقرار باشد، آنکارا مستشار نظامی بیشتر به این کشور اعزام نمی‌کند.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک»، در پاسخ به سوالی درباره احتمال اعزام مستشار نظامی بیشتر به لیبی توضیح داد: «خیر. ما توافق کردیم تا زمانی که آتش‌بس رعایت می‌شود، هیچکسی هیچ مستشار نظامی یا نیرو یا مزدوری یا خدمه جدیدی از هیچ کشور همسایه [به لیبی] اعزام نکند. همگی به این مسئله متعهد شدند».

وی درباره کنفرانس بعدی صلح لیبی در برلین نیز اظهار داشت: «به نظرم هفته اول فوریه [برگزار خواهد شد]. اما باید تاریخ آن را از آلمانی‌ها و هایکو ماس [وزیر خارجه] کسب کنیم. گمان می‌کنم که در حال هماهنگی با دیگر وزرا برای مشارکت در آن است. ما هم اکنون نیز از ایده تداوم این نشست حمایت کرده‌ایم».

روز یکشنبه سران کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه به همراه نمایندگانی از آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در برلین گردهم آمدند و طی نشستی به بررسی راهکارهای پایان دادن به بحران نبود دولت در لیبی و برقراری آتش‌بس جهت توقف نبردهای مسلحانه چندین ساله صحبت کردند.

اسپوتنیک از وزیر خارجه ترکیه درباره مطرح شدن تحریم تسلیحاتی لیبی در کنفرانس بعدی برلین پرسید و او نیز پاسخ داد: «مشخص است، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت [تسلیحاتی] و تحریم‌هایی بر لیبی وجود دارد. همزمان، قطعنامه ۲۲۵۹ شورای امنیت از تمام اعضا می‌خواهد دولت وفاق ملی را حمایت کنند، منظورم دولت السراج است، تا این کشور باثبات شود و همچنین با دیگر بازیگران یعنی حفتر، قطع رابطه کنند».

چاووش‌اوغلو ادامه داد: «اما بله، موضوع و معیار اصلی آتش‌بس است. تا زمانی که همه آن را رعایت کنند، ما درباره تحریم‌ها علیه لیبی یا دیگر کشورها صحبت نمی‌کنیم. در عوض، روی فرایند سیاسی و چگونگی تسریع این فرایند تمرکز خواهیم کردم».

وی با انتقاد از عدم همکاری حفتر برای نشست‌های مشترک و دیدار با السراج، درباره جلسه کمیته نظامی 5+5 در ژنو توضیح داد: «این کمیته نظامی بسیار مهم خواهد بود و می‌تواند نقش حیاتی در حفظ آتش‌بس و و تعیین خطوط تقابل بین دو طرف ایفا کند. همچنین می‌تواند اقدام اعتمادساز خوبی بین حفتر و السراج باشد».

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اهمیت اولین نشست کمیته نظامی لیبی و حمایت آنکارا از این اقدام، تصریح کرد: «لیبیایی‌ها باید همکاری با یکدیگر را آغاز کنند، به جای اینکه در ساختمان‌ها و یا اتاق‌های جداگانه بنشینند. آنها باید گرد هم آیند و برای صلح پایدار، آتش‌بس و راهکار سیاسی با دوام همکاری کنند».

چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به اینکه ترکیه نماینده‌ای به کمیته نظامی لیبی در ژنو اعزام نمی‌کند، افزود: «ترجیح می‌دهیم آنها این کار را بین خودشان انجام دهند. در آینده اگر به کمک یا میانجی نیاز داشتند، شاید سازمان ملل وارد عمل شود. اگر نیاز به تعامل بیشتر بود یا سازمان ملل به کمک بازیگرانی مانند ما جهت پایان [اختلاف] نیاز داشت، ما می‌توانیم وارد شویم».

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس است که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت شناخته‌ و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی از جمله روسیه حمایت می‌شود.

وی در پاسخ به سوال اسپوتنیک درباره آماده‌شدن اتحادیه اروپا برای تحریم ترکیه به دلیل حفاری گاز در شرق مدیترانه و سواحل قبرس نیز اظهار داشت: «اتحادیه اروپا باید نقش متوازن و واقع‌گرایانه‌ای در این مسئله ایفا کند... اتحادیه اروپا فقط از اعضای خود حمایت می‌کند. اما این مشکل را حل نمی‌کند. به جای بیانیه دادن یا تصمیم گرفتن علیه ترکیه، آنها باید راهی برای حل این مشکل پیدا کنند».

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند روز پیش گفت این اتحادیه در حال برنامه‌ریزی برای گسترش تحریم‌های ترکیه به دلیل حفاری اکتشافی نفت و گاز در دریای مدیترانه است. (جزئیات بیشتر)

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است. جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش «ترک نشین» در شمال و «یونانی‌نشین» در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونانی‌نشین قبرس ندارد. تاکنون نیز تلاش‌هایی برای تنش زدایی صورت گرفته، اما به شکست انجامیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول