اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

معافیت‌های مالیات ارزش افزوده در دولت و مجلس زیاد شد/رشد 45 درصدی درآمدهای مالیاتی

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به بیشتر شدن معافیت‌های لایحه و مصوبات مجلس در رابطه با مالیات ارزش افزوده نسبت به قانون فعلی گفت: در 9 ماهه سال جاری مجموع درآمدهای مالیاتی کشور 45 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

معافیت‌های مالیات ارزش افزوده در دولت و مجلس زیاد شد/رشد 45 درصدی درآمدهای مالیاتی

محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که درآمدهای مالیاتی اعم از مستقیم، کالا و خدمات (مالیات ارزش افزوده) و جزئیات بخش‌های آن را به همراه میزان رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل چقدر بوده است، اظهارداشت: در نه ماهه سال جاری مجموع درآمدهای مالیاتی کشور نسبت به بودجه، 94 درصد تحقق و 45 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است که در بخش مالیات های مستقیم نسبت به بودجه، 106درصد تحقق و 49درصد رشد در بخش مالیات بر ارزش افزوده نسبت به بودجه، 82درصد تحقق و 40 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در مورد ویژگی‌ها و تفاوت‌های عمده لایحه مالیات بر ارزش افزوده با مصوبات مجلس و قانون فعلی، بیان داشت: تفاوت عمده مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس که درحال حاضر در صحن علنی مراحل تصویب نهایی را طی می‌کند نسبت به لایحه دولت در خصوص مالیات بر ارزش افزوده عبارت است از: 1- اصلاح فرایند دادرسی مالیاتی،  2- سامانه محور بودن رسیدگی های مالیاتی و کاهش مداخله ماموران مالیاتی در فرایند حسابرسی مالیاتی، 3- اختصاص سهم به برخی دستگاه های اجرایی، 4- برابری سهم دولت با شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده، 5- افزایش معافیت های مالیاتی نظیر هتل های سه ستاره، خدمات تامین نیروی انسانی، برخی محصولات کشاورزی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بیشتر شده یا کمتر مصادیق آن چیست، عنوان کرد: معافیت های لایحه مالیات بر ارزش افزوده و مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به قانون فعلی اضافه شده است که از جمله می توان به معافیت بیمه عمر، درمان، محصولات کشاورزی، هتل های سه ستاره، مکان های ورزشی، برخی محصولات لبنی و خدمات چاپ اشاره کرد.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این سوال که نگاه سازمان مالیاتی درباره حذف معافیت مالیاتی مناطق ازاد و ویژه اقتصادی چیست؟ چرا نماینده دولت در رابطه برقراری معافیت‌های مالیاتی این مناطق موافق بود؟ باقی ماندن معافیت‌های مالیاتی مناطق ازاد چه پیامدهای مثبت و منفی خواهد داشت؟ چه میزان درآمد از این محل پیش بینی می شود؟، گفت:‌ در حال حاضر و به موجب قانون فعلی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از پرداخت مالیات معاف هستند لیکن در لایحه تقدیمی دولت علاوه بر معافیت، مقرر شد که مالیات و عوارض پرداختی آنها در زمان خرید از سرزمین اصلی استرداد شود. و به همین دلیل نماینده دولت در مجلس نمی توانست با مفاد لایحه تقدیمی دولت مخالفت کند و در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به معافیت مناطق آزاد و استرداد مالیات و عوارض پرداختی در زمان خرید از سرزمین اصلی رای دادند.

مسیحی در مورد اینکه آیا مالیات کارانه پزشکان طبق قانون بودجه 98 به صورت پلکانی اخذ شده است؟ چه میزان درآمد از این محل وصول شده یا می‌شود؟ اظهارداشت: بله، مالیات کارانه پزشکان طبق قانون بودجه 98 به صورت یکسان اخذ می شود و در همین ارتباط در ابتدای سال موضوع به تمامی ادارات کل امور مالیاتی برای رعایت و اعمال دقیق قانون ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول