اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره تئاتر فجر/آغاز اجراهای «به علاوه فجر» از امشب خواهد بود

مدیر کل هنرهای نمایشی در پیامی به سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تئاتر را حرف مردمان این سرزمین دانست که بر صحنه تئاتر جاری می شود.

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره تئاتر فجر/آغاز اجراهای «به علاوه فجر» از امشب خواهد بود

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، در متن پیام شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی که همزمان با آغاز سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتشر می‌شود، آمده است:

«فصل دوباره هنر تئاتر با آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و گردهمایی بزرگ هنرمندان آغاز می‌شود. برگزاری جشنواره به عنوان یک میراث باشکوه همواره با حس و حال پرشور و زیبا همراه است که شکوه و بزرگی هنر تئاتر را به رخ می‌کشد. تئاتر هنری بزرگ و ارزشمند است چون از انسان و حیات و راز و رمز هستی، دردها و غم‌ها،  شادی و امید، خواسته‌ها و آرزو و رویاهای بی‌انتهای بشر حرف می‌زند. تئاتر یک ضرورت است چون یک هنر والا و فاخر بوده و  انسان را در عالم رویا به جهان خواسته‌ها هدایت می‌کند. آنچه هست و آنچه باید باشد.

صحنه و عالم نمایش جایی برای ظهور انسان به عنوان برترین آفریده الهی است. روزگار و تاریخ طولانی این هنر با آغاز کنش و اندیشه‌ای بوده که صفت جمال را در وجوه مختلف نمایش زندگی جاری کرده است.

این صحنه مقدس است و ما از قداست این عالم با افتخار حرف می‌زنیم. لازمه کمال و تعالی و رشد انسان در این جهان خاکی توجه به غرایز و صفات او خواهد بود. جهان هنر بستری برای نشان دادن این امیال و سرشت انسانی خواهد بود. بشر خاکی با عقل و دانش خود بر سایر موجودات زمینی برتری دارد و هنر تئاتر متکی بر اندیشه و دانش، راهی برای آگاهی بخشی و درک هستی و جهان خواهد بود.

تاکنون هرآنچه شنیده و یا می‌شنویم ستایش این هنر یعنی موهبت بزرگ خداوند است. عظمت این هنر را در پس کلمه‌های پرمعنا یعنی نمایش و تئاتر از طرف فیلسوفان، نویسندگان، هنرمندان، اهل فضل و دانش بارها شنیده‌ایم و اکنون عظمت و بزرگی این هنر برای همه ما هویدا و آشکار است.

هویت تئاتر یک حس و معنای بسیار بزرگ است که ضرورت آن در زندگی دیروز، امروز و فردا خواهد بود. خاستگاه تئاتر در ظهور فلسفه و ادبیات از گذشته تاکنون ما را از سطح تجربی زندگی به سوی حقیقت متعالی زندگی رهنمون می‌سازد.

در این قافله تئاتر و مجمع خالقان و آفرینشگران دنیای رویا و خیال برای  نیل به جهان واقعی و در این صحنه آگاهی و تلاش و ریاضت، جامعه هنرمندان مهم‌ترین سرمایه این هنر بوده‌اند. آغاز این جشنواره در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی که ملت ما با جفای نااهلان و دشمنان آزادی و استقلال روبرو شد، برای نیل به آرمان‌های بزرگ بود.

در همه این سال‌ها برگزاری این رویداد نمایشی فرصتی بود تا دغدغه‌ها و حرف‌های مردمان این سرزمین با آثار ماندگار در صحنه و فضای تئاتر جاری شود. آنچه اهمیت دارد این است که هنرمندان تئاتر همواره و در کنار هم برای شکوفا شدن این درخت تنومند تلاش کرده‌اند. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر فرصت بزرگی برای معرفی و یا خلق آثار ماندگار و هنرمندان پرافتخاری شده که اینک باید قدردان این حضور و میراث باشکوه باشیم.

در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و برگزاری «سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر» جامعه هنرمندان پرتلاش تئاتر فصل دیگری را از این رویداد رقم خواهند زد. برای برگزاری این جشنواره همه جامعه هنرمندان و گروه‌های هنری و خانواده بزرگ تئاتر در سراسر کشور قریب یک سال تلاش بسیارکر‌ده‌اند.

با برگزاری این رویداد برگ دیگری از این صفحه هنری ورق خواهد خورد و بیشتر از هر زمان دیگر به همدلی و همراهی و مشارکت این خانواده نیاز است تا در این صحنه و در کنار هم باشیم. اینک که به استقبال روزهای باشکوه این رویداد خواهیم رفت وظیفه دارم از کوشش و حضور همه خانواده هنرمندان و گروه‌های نمایشی و دبیر هنرمند و عوامل ستادی و حمایت همه مسئولان و متولیان فرهنگی و هنری برای برگزاری این جشنواره سپاسگزاری نمایم. «سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر» با مشارکت و حمایت و حضور همه هنرمندان این عرصه به مانند یک سرو ایستاده نشان آزادگی و استقلال و اندیشه‌های بزرگ مردمان این سرزمین مهر خواهد بود. »

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در تهران در حال برگزاری است.

*جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر به صحنه رفت

اجراهای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از عصر روز پنجشنبه 10 بهمن با روی صحنه رفتن سه نمایش‌ در بخش «به علاوه فجر» آغاز می‌شود.

براین اساس در روز پنجشنبه 10 بهمن، نمایش «چنگار» به کارگردانی علی بیگدلی ساعت 17 در تماشاخانه شانو روی می‌رود.

نمایش «مردی که...» به کارگردانی رضا مولایی هم ساعت 17:30 در تماشاخانه دیوار چهارم اجرا خواهد شد و «مرگ در میزند» اثر شاهین رمضانی در این روز ساعت 19 در تماشاخانه ایران تماشا روی صحنه خواهد رفت. همچنین اجرای نمایش محیطی «بیا جلوتر» به کارگردانی سجاد باقری از روز پنجشنبه 10 بهمن آغاز و تا 20 بهمن ماه هر شب ساعت 21 در عمارت نوفل لوشاتو صورت می‌گیرد.

ضمن اینکه آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای و خیابانی از روز شنبه 12 بهمن ماه روی صحنه خواهند و آثار بخش رادیو تئاتر هم از روز سه شنبه 15 بهمن ماه در تالار رودکی به اجرا می‌پردازند.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش‌های تئاتر ملل، مسابقه تئاتر صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، رادیوتئاتر، به علاوه فجر، مسابقه و نمایشگاه عکس، پوستر و سایر اقلام تبلیغاتی تئاتر و پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن در تهران در حال برگزاری است.

*بیش از یک دهه فعالیت گروه تئاتر مستقل/از قاب دوربین سیامک زمردی مطلق و امیر عابدی

نمایشگاه عکس های سیامک زمردی مطلق و امیرعابدی از مجموعه نمایش های گروه تئاتر مستقل که با کارگردانی مریم کاظمی روی صحنه رفته اند در سینماتئاتر کانون برپا شد.

گروه تئاتر مستقل که به صورت پیوسته از دهه 80 تولید و اجرای نمایش های کودک و نوجوان را علاوه بر آثار ویژه مخاطبان بزرگسال در برنامه فعالیت های خود داشته؛ تاکنون نمایش های موفق بسیاری را روی صحنه برده که برای بسیاری از مخاطبان خاطرات به یاد ماندنی به همراه دارند.

سیامک زمردی مطلق و امیر عابدی دو عکاس شناخته شده تئاتر که در پروژه های مختلف نمایشی از جمله همکاران گروه تئاتر مستقل بوده و هستند گزیده ای از عکس های خود را به نمایش گذاشته اند.

قصر یک بچه موش، آدم بلا و دیو ناقلا، رویای ماه، به زیر پاهات نگاه کن، خاله مرجان و خروس، غول بزرگ مهربان،کلوچه دارچینی، شاهزاده خانم بدترکیب، ماه پیشونی، ...  و نمایش خسیس از جمله نمایش هایی هستند که در این نمایشگاه مرور شده اند.

سینماتئاتر کانون در حال حاضر به اجرای نمایش کلوچه دارچینی اختصاص دارد که ساعت 19 ویژه عموم مخاطبان و صبح ها ویژه مدارس و مهدهای کودک و نوجوان اجرا می شود.

در این نمایش 140 بازیگر کودک و نوجوان که هنرجوی مدرسه تئاتر مستقل(پنجمک) هستند در کنار بازیگران حرفه ای روی صحنه می روند

*برگزیدگان متن اجرای بیستمین تئاتر تجربه معرفی شدند

معرفی برگزیدگان بخش متن اجرا (نمایشنامه نویسی ) بیستمین دوره تئاتر تجربه و مشاوران علمی و هنری این بخش

در این بخش که به متن هایی اختصاص دارد که با توجه به رویکردهای تئار پست‌دراماتیک به نگارش در می‌آیند 62 نفر پس از شرکت در ورکشاپ «پروپوزال نویسی و ایده هایی درباب متن اجرا» اقدام به ارسال پروپوزال های خود کردند که از بین آنها ده نفر با اسامی  آرمیتا آذرهوش، گلسا سهرابی،مهسا شاملو، پویان پاک‌نژاد، رضا قلی‌پور، سمیه سلیمی، مهدی گلناری، نازنین صنعت‌کار، نگار مراد، حمیدرضا حسینی برگزیده شدند تا طی جلساتی که با مشاوران علمی هنری خود دارند ایده های خود را تبدیل به یک متن کامل نمایشی تبدیل کنند.

مشاوران علمی هنری این بخش کیوان سررشته و عرفان خلاقی هستند.

لازم به ذکر است که این بخش نیز مانند سایر بخشها به شکل غیر رقابتی برگزار می گردد و در هفته اول اسفند، شرکت کنندگان در جلسه‌ای درباره «متن اجرا» های نوشته شده صحبت خواهند کرد.

*داوران «به علاوه فجر» جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

رحمان سیفی آزاد، محسن علیخانی و سپیده نظری پور داوری بخش «به علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برعهده گرفتند.مدیریت این بخش را خیام وقار کاشانی برعهده دارد.

رحمان سیفی آزاد/رحمان سیفی‌آزاد متولد 1351 تهران، دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران است. او در حوزه کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی سابقه فعالیت از دهه هفتاد تاکنون دارد.

محسن علیخانی/محسن علیخانی متولد 1350 کارگردان باسابقه تئاتر است که آثار متعددی جمله «سعادت مردمان تیره روز» و «دیوار» را روی صحنه برده است. او دارای مدرک دکترای سینما از دانشگاه سوربن فرانسه است.

سپیده نظری پور/سپیده نظری پور متولد سال 1350 در تهران بازیگر، کارگردان و طراح صحنه باسابقه حوزه تئاتر است. وی دارای مدرک کارشناسی طراحی صحنه از دانشگاه آزاد و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از 10 تا 21 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول