اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

ورود ۳۸ هزار پرونده به دادسراهای تهران طی یک ماه

معاون اول دادستان تهران گفت: در آذر ماه بیش از ۳۸ هزار پرونده به دادسراهای تهران ارسال شده که از این تعداد فقط بیش از4000 پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شده است.

ورود ۳۸ هزار پرونده به دادسراهای تهران طی یک ماه

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا نجفی در حاشیه آیین گشایش شعب صلحی شورای حل اختلاف  مستقر در دادسرای عمومی و انقلاب شهر تهران گفت: تشکیل شورای حل اختلاف فقط مربوط به کشور ما نیست بلکه از بدو خلقت بشر این موضوع وجود داشته و مورد تاکید بوده است.

وی افزود: هدف اصلی از تشکیل شورای حل اختلاف کاهش بار دستگاه قضا است. برای اینکه به رضایتمندی مردم برسیم نیاز داریم ورودی‌ها را کنترل کنیم. با سیل ورودی پرونده‌ها گاهاً 10 تا 13و حتی 17 پرونده روزانه به یک قاضی ارجاع می‌شود.

نجفی ادامه داد: گاهاً مردم می‌گویند قضات حرف ما را نمی‌شنود و شاید بخشی از این موضوع به کثرت کار قضات بازمی گردد.

معاون اول دادستان تهران با تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت علما و روحانیان گفت: قریب به یک سوم پرونده‌ها مربوط به توهین، تهدید، مزاحمت و افترا است. این چهار اتهام موضوع یک‌سوم پرونده‌های ما را تشکیل می‌دهد.

نجفی افزود: در آذر ماه بیش از ۳۸ هزار پرونده به دادسراهای تهران ارسال شده است که از این تعداد فقط بیش از چهار هزار پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شده است.

فلسفه اصلی شورای حل اختلاف صلح و سازش است

غلامرضا مهدوی رییس شورای حل اختلاف تهران در مراسم افتتاح همزمان شعب صلحی شورای حل اختلاف مستقر در دادسرای عمومی و انقلاب تهران که ظهر امروز در دادسرای ناحیه ۲ تهران برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن دهه فجر گفت:  ما تنها کشوری هستیم که استقلال خودمان را داریم. ما خودمان تشخیص می دهیم و از هیچ کشوری تبعیتی نداریم و در سایه ولایت هستیم.

وی افزود:  سه بخشنامه مرتبط با شورای حل اختلاف هست و این سه بخشنامه را بومی سازی کردیم. یکی بخشنامه حفظ کرامت انسانی و دیگری اهمیت صلح و سازش و سومین بخشنامه اجرای احکام است.  ما این سه بخشنامه را به عنوان نقشه راه قرار دادیم و تک تک آنها را اجرایی کردیم.  هر کدام از بخشنامه ها  را در ۱۷ بند عملیاتی  و تبیین کردیم و به  کلیه سرپرستان شورای حل اختلاف فرستادیم.

وی ادامه داد: بخشنامه‌ها را توضیح دادیم بخصوص بخشنامه کرامت انسانی و  تکریم ارباب رجوع و همه مقید به اجرای آن هستیم.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: یکی از بخشنامه‌ها موضوع صلح و سازش است. فلسفه اصلی شورای حل اختلاف برمبنای صلح و سازش است. شرع مقدس بر همین مبناست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول