اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

مستند «عمق میدان» رونمایی شد/ اثری به کارگردانی جوانان انقلابی

رئیس دانشکده رسانه فارس گفت: مستند عمق میدان تحقق شعار مقام معظم رهبری بود که توسط دانشجویان دانشکده خبرگزاری فارس تولید شد.

مستند «عمق میدان» رونمایی شد/ اثری به کارگردانی جوانان انقلابی

به گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری فارس، مستند عمق میدان به کارگردانی میثم جهان بین و تهیه‌کنندگی صدرا عبدالله شاکری و جمعی از دانشجویان دانشکده فارس در 9 قسمت تهیه شده است. 

این مستند 9 قسمتی عصر امروز یکشنبه بیستم بهمن ماه با حضور جمعی از اهالی رسانه و دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده خبرگزاری فارس، رونمایی شد.

حمید حسن پور رئیس دانشکده رسانه فارس، با اشاره به ضرورت اهمیت رسانه گفت: آن چیزی که اهمیت رسانه در زندگی امروز پررنگ است می توان به مسأله هستی شناسی انسان اشاره کرد، یعنی انسان چیست و چرا به رسانه نیازمند بوده و حتی چرا از میان رسانه ها، رسانه های تصویری و مستند مورد توجه است.

وی ادامه داد: آنچه که دو انسان را از یکدیگر متمایز می کند، ذهن است و هر آنچه که از ذهن می گذرد. رسانه این فضا را فراهم می کند که رابطه بین اذهانی شکل بگیرد، یعنی مفهوم ذهنی مورد نظر را به صورت هنرمندانه انتقال دهد و این مفهوم هنرمندانه زمینه رفتارهای ما را شکل می دهد. 

رئیس دانشکده رسانه فارس تصریح کرد:‌در دنیای خیر و شر فاصله میان خیر و شر چندان نیست و باید بتوانیم پیام‌ها را از منتهی الیه تاریکی به منتها الیه نور برسانیم. مقام معظم رهبری دوسال پیش در جریان خیابان پاسداران که جوان بسیجی توسط دراویش گنابادی به شهادت رسید، از این جوان به نور تعبیر کردند. شاید این پرسش پیش بیاید که چرا مقام معظم رهبری از تعبیر نور استفاده کردند؟

وی بیان کرد: از نور در دو نقطه بهره مند می شویم اول آنکه جای تاریکی باشد و از نور استفاده می کنیم تا راه برای مان روشن باشد. در دومین نقطه در شرایط غبارآلود و مه آلود است. یعنی در حالت غبارآلود آنچه که می بینیم نمی توانیم با واقعیت مطابقت دهیم. 

حسن پور اظهار داشت:‌ آن جوان بسیجی که در جریان خیابان پاسداران به شهادت رسید، نوری در مقابل فتنه بود و قالب فیلم مستند در شرایط فعلی بهترین قالب است. 

وی افزود: صفر تا صد مستند عمق میدان توسط دانشجویان دانشکده خبرگزاری فارس طراحی شد و این دانشجویان شعار مقام معظم رهبری را بر دست گرفتند و مستند انقلابی را تولید کردند. روح کلی کار با وجود ضعف هایش قابل قبول است و نشان می دهد هر زمان به جوانان اعتماد کنیم، پاسخ مناسبی خواهیم گرفت.

یاسر فریادرس مدیر مرکز مستند سوره با اشاره به دیدار مستندسازان با مقام معظم رهبری در 21 دی ماه سال 96، اظهار داشت: آن دیدار در قالب دیدارهای پنجشنبه مقام معظم رهبری بود که مسئولیت آن را حوزه هنری برعهده داشت.

وی ادامه داد: فردای دیدار مستندسازی با مقام معظم رهبری، ایشان به دقت صحبت های مستندسازان را گوش فرا داده بودند و متنی را نوشتند که ما از آن به عنوان منشور مستند انقلاب یاد می‌کنیم. البته هفته بعد از ما هم سینماگران با مقام معظم رهبری دیدار داشتند که جلسه خوبی نبود و نتوانسته بودند تا پیام شان را انتقال دهند.

مدیر مرکز مستند سوره تصریح کرد:‌ البته این نوید داده شود که مجددا جلسه با مقام معظم رهبری تکرار شود و به زودی دومین جلسه مستندسازان با مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: مستند عمق میدان روند حرفه‌ای و استاندارد برای تبلیغات و انتشار است و حتی الگویی برای انتشار و پخش مستند به شمار می‌رود. متأسفانه ما در بخش انتشار و پخش دچار ضعف هایی هستیم به ویژه در حوزه تلویزیون چراکه مدیران ارزش این نوع قالب را نمی دانند. جا دارد تلویزیون و پخش‌های سینمایی و جشنواره‌ای به این قالب مستند به عنوان جبهه فرهنگی انقلاب بیشتر توجه کنند.

در ادامه میثم جهان بین کارگردان مستند عمق میدان ضمن گرامیداشت یاد شهید سپهبد قاسم سلیمانی، گفت: خوشحالم که این مستند مصادف با چهلمین روز از شهادت سردار دل ها شده است. زمانی که ما صحبت از ایران می کنیم، دو انتخاب داریم. یا بگوییم کشور ایران و هویت جغرافیایی و ملیتی به آن نسبت دهیم و یا از آن به عنوان انقلاب ایران یاد کنیم که همین کلمه برای مان مسئولیت دارد و نسبت مان را با آن مشخص کنیم. 
وی ادامه داد: از‌ شهید سپهبد سلیمانی به یادگار داشته باشیم که او چه زیبا گفت که نسبت مان را با انقلاب و مقام معظم رهبری مشخص کنیم. جامعه هنری کشور، فیلمسازان و مستندسازان باید در راه انقلاب اسلامی، قدم بردارند و آثار مناسبی را منتشر کنند.

کارگردان مستند عمق میدان تصریح کرد: فیلم های داستانی نه تنها انقلاب را به خوبی معرفی نکرده اند، بلکه آن را بد معرفی کردند و نتوانستند حق مطلب را ادا کنند. حتی به سبب انگیزه ای جایزه و جشنواره سعی داشته اند تا بیشتر به سیاه نمایی بپردازند درحالی که مستند می تواند راه گشا باشد و راه را برای ما هموار کند.
وی بیان کرد: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در نمازجمعه اخیر، چندین مرتبه از ایشان جمله باید قوی باشیم را شنیده ایم. ما مستندسازان ابتدا باید نقاط ضعف را به جامعه نشان دهیم،‌سپس نقاط قوی را به نمایش بگذاریم و بگوییم که حتی از کشورهای دیگر قوی هستیم. 

جهان بین اظهار داشت: در پروژه مستند عمق میدان، تعدادی از دانشجویان همکاری کردند که برای نخستین بار بود که چنین کار حرفه ای انجام می دهند. ممکن است که در آینده این دانشجویان یکی از تدوین گران و کارگردانان حرفه ای آینده باشند. 

وی افزود:‌ ما در کشوری زندگی می کنیم که بچه نمازخوان وارد دانشگاه می شود و یک فرد بی نماز بیرون می آید که همه اینها به دلیل متون درسی و فضای فکری اساتید دانشگاه است اما دانشکده خبرگزاری فارس، فضای سالمی دارد.
کارگردان مستند عمق میدان تصریح کرد:‌ یکی از ویژگی های تهیه این مستند حضور سه خانم چادری محجبه به عنوان فیلمبردار در گروه بود که همین امر می توانست تبلیغ مناسبی باشد. 
وی بیان کرد: مستند عمق میدان شامل 9 قسمت مختلف است که به رصد مؤسسات مختلف می پردازد. این مستند را ظرف مدت زمان 2 ماه با رویکرد انقلابی کار کردیم. 

جهان بین اظهار داشت: سال 95 مقام معظم رهبری در سخنرانی شان در حرم امام رضا(ع)،‌ فرمودند اگر می خواهید کار فرهنگی کنید، همچون سید مرتضی آوینی عمل کنید. امروز حتی شاهد هستیم که پیش از اذان صبح، صدای آوینی پخش می شود و انگار آوینی همان حرف ها را برای امروز گفته است. آوینی تفکر ویژه ای دارد.

در ادامه روح الله رفیعی مسئول مستند روایت فتح با اشاره به این موضوع که امروز خبرگزاری فارس در قالب مستند ورود کرده است، گفت: این اتفاق عالی است اما نباید این موضوع را فراموش کنیم که روش آوینی امروز باید تبدیل به فرمول شود و امروز دانشگاه باید این نقش را بطور مؤثر ایفا کند تا پله های بعدی سینمای دینی طی شود.
وی افزود:‌اگر طی 41 سال گذشته نتوانستیم کار در خور شأنی داشته باشیم، از کم کاری خودماست و این اشکال بر ما انقلابی ها وارد است که باید در جایی جوابگو باشیم. 

مسئول مستند روایت فتح تصریح کرد:‌ در هفته ای که گذشت گنجینه دفاع مقدس افتتاح شد و این گنجینه می تواند فرصتی مناسب برای فیلمسازان و محققان باشد تا از تولیدات و‌آرشیوات به نحو احسن استفاده کند.

در پایان مراسم مستند عمق میدان توسط حمید حسن پور رئیس دانشکده رسانه فارس، یاسر فریادرس مدیر مرکز مستند سوره، خلفی زاده مدیرعامل خبرگزاری آنا، متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا و جمعی از مسئولان رونمایی شد و از عوامل این مستند تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول