اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

دهقانی‌پوده: ماهیت طرح معامله قرن، نابودی فلسطین است

دستیار وزیر و مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا گفت:‌ماهیت طرح معامله قرن، نابودی فلسطین است. آن‌ها هدفشان ارتباط‌گیری فلسطینی‌ها با خارج نیست و هدف نهایی‌شان انتقال همیشگی فلسطینی‌ها به اردن است.

دهقانی‌پوده: ماهیت طرح معامله قرن، نابودی فلسطین است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «حمیدرضا دهقانی‌پوده» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت امور خارجه عصر دیروز (یکشنبه) در نشست جهان اسلام و معامله قرن در شورای راهبردی روابط خارجی طی سخنانی اظهار داشت: در داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی، ترامپ و نتانیاهو به دنبال بهره‌برداری آنی و فوری از طرح معامله قرن هستند.

وی ادامه داد: در آمریکا، ترامپ با استیضاح و در رژیم صهیونیستی، نتانیاهو با پرونده فساد مواجه بود و این طرح می‌توانست این پرونده‌ها را به حاشیه ببرد.

این دیپلمات کشورمان گفت: در میان مدت هر دوی این‌ها به دنبال بهره‌برداری از این طرح در انتخابات بودند. هم شخص نتانیاهو برای انتخابات اسرائیل و هم ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری به دنبال تبلیغ بودند.

* پیامدهای اجرای معامله قرن

دهقانی‌پوده درباره نتایج احتمالی اجرای معامله قرن اظهار داشت: اقدامات ترامپ یک جهان‌بینی از شخص وی و افرادی را که پشت ترامپ قرار گرفته‌اند، به ما می‌دهد به این ترتیب که تعریف جدیدی از تمامی دستاوردهایی که بشر در دو سده اخیر به دست آورده، ارائه داده‌اند.

وی عنوان کرد: مثلاً بحث حق تعیین سرنوشت یکی از موضوعاتی است که در طرح اخیر، این موضوع برای فلسطینیان نادیده گرفته شده است.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه اضافه کرد: بر اساس حقوق بین‌الملل و در تمامی توافق‌ها و قطعنامه‌ها، استفاده از زور برای غصب سرزمین غیرقانونی شمرده شده، در حالی که این طرح این موضوع را نادیده گرفته و اشغالگری را مشروع دانسته است.

دهقانی‌پوده بیان کرد: تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت در طرح معامله قرن نادیده گرفته شده است. قطعنامه‌های محکوم کردن اشغالگری، بحث قدس و شهرک‌سازی در طرح معامله قرن نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد: اصل برابری دولت‌ها از اصل‌های مهم حقوق بین‌الملل است که در این طرح نادیده گرفته شده و حقوق فلسطین لطمه خورده است.

*ابعاد اصلی طرح معامله قرن

دهقانی‌پوده درباره ابعاد مختلف طرح معامله قرن اظهار داشت: این طرح در مورد سرزمین، جمعیت، دولت و شهرک‌ها بحث می‌کند. در بعد سرزمین، جغرافیای فلسطین اشغالی از رودخانه تا دریا حدود ۲۷ هزار کیلومتر بوده که تا سال ۱۹۶۷، ۷۸ درصد به اشغال در می‌آید و از آن زمان تا توافق اسلو، ۲۲ درصد دیگر نیز اشغال می‌شود. بعد از توافق اسلو نیز به سه قسمت تقسیم می‌شود و حدود ۳۰ درصد کرانه باختری را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد.

دهقانی پوده افزود: در مورد جمعیت، این طرح می‌گوید که فلسطین باید دولت یهودی را بپذیرد و موضوع آوارگان را قبول ندارد. آن‌ها سه راهکار در این زمینه دارند. نخست کسانی که در هر سرزمینی حضور دارند، همان‌جا بمانند. دوم اینکه بعد از چهار سال که دولت تشکیل شد، برخی بر اساس پتانسیل‌های موجود به سرزمین فلسطینی بازگردند. سومین موضوع بحث این است که کشورهای مسلمان هر ساله پنج هزار نفر فلسطینی را بپذیرند.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه اضافه کرد: بر اساس این طرح شهرک‌های صهیونیستی باقی می‌مانند. بر اساس معامله قرن فلسطین و اسرائیل چهار سال گفتگو می‌کنند و داور نیز آمریکا و خود رژیم صهیونیستی است.

دهقانی بیان کرد: شرط مذاکرات پذیرش دولت یهودی، خلع سلاح مقاومت و پذیرش دولت فلسطین بدون ارتش و نیروی نظامی است، به‌طوری‌که امنیت آن را رژیم صهیونیستی تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: بر اساس معامله قرن مرزهای فلسطین مشخص نشده و معابر، جاده‌ها و پل هوایی وجود دارند تا فلسطینی‌ها از طریق آن از جایی به‌جای دیگر تردد کنند که حاکمیت آن نیز در اختیار رژیم صهیونیستی است.

* هدف نهایی طرح معامله قرن

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه درباره هدف معامله قرن گفت: ماهیت طرح معامله قرن نابودی فلسطین است. آن‌ها هدفشان ارتباط‌گیری فلسطینی‌ها با خارج نیست و هدف نهایی‌شان انتقال همیشگی فلسطینی‌ها به اردن است.

دهقانی‌پوده افزود: تقریباً تعداد فلسطینی‌ها ۱۰۰ هزار نفر بیشتر از صهیونیست‌ها است. این موضوع با ماهیت دولت یهود مغایر است. راه افراطی مقابله با این موضوع این است که فلسطینی‌ها اخراج شوند.

وی اظهار داشت: طرح نسبتاً افراطی است و می‌خواهد نرخ رشد فلسطینی‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که از نرخ رشد صهیونیست‌ها کمتر باشد.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه اضافه کرد: معنی طرح معامله قرن این است که باید ماهیت یهودی دولت پذیرفته شود و ساختارها همه یهودی باشد.

دهقانی بیان کرد: دنیا و غرب با یهودی‌ها مشکلی داشت. یهودی‌هایی که در اروپا بودند، در جامعه ادغام نمی‌شدند و این موضوع قرن‌ها مشکل‌ساز بوده است. بحث دیگر در موضوع یهودیان موضوعی برون دینی بود و نتیجه آن این بود که یهودیان را تحت عنوان سرزمین موعود به‌جایی بفرستند تا در آنجا باشند.

وی تصریح کرد: زمانی که همه عالم به مادرید رفته بودند، همزمان ما کنفرانس فلسطین را برگزار کردیم. کنفرانس مادرید با آن همه زرق‌ و برق به‌ جایی نرسید. این در حالی بود که در کنفرانسی که ما برگزار کردیم، همه آمده بودند، همه آنانی که انتفاضه تیرکمان داشتند.

* آینده طرح معامله قرن

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه گفت: هیچ کس در دنیا طرفدار این طرح نیست. در خود فلسطین که در هیچ موضوعی اتفاق نظر ندارند، در مخالفت با طرح معامله قرن متفق‌القول هستند.

دهقانی‌پوده افزود: آن‌ها تلاش می‌کنند دست به عادی‌سازی روابط اعراب و صهیونیست‌ها بزنند که باید مراقب بود کسی از این پل نگذرد.

وی اظهار داشت: طرح مقام معظم رهبری درباره فلسطین به واقع راهگشا بوده است و فلسطینی‌ها باید مقاومت کنند. این موضوع راهگشا است و ایران از آن‌ها حمایت می‌کند.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه اضافه کرد: ملتی که ۷۰ سال مقاومت کرده‌اند با یک طرح از بین نخواهد رفت. اگر ترامپ مجدداً انتخاب نشود، فلسطینی‌ها کافی است تنها یکسال مقاومت کنند. اگر ترامپ مجدداً انتخاب شود، چهار سال مضاعف را مقاومت کنند تا دوره وی تمام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول