اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ازبکستان+تصاویر

مراسم گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور سفرای کشورهای خارجی، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و مقامات ارشد ازبکستان در «تاشکند» برگزار شد.

گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ازبکستان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، مراسم چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور «الیار غنی‌اف» وزیر حمل و نقل ازبکستان، سفرای خارجی، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مقیم «تاشکند»، اساتید دانشگاه و پژوهشگران تاریخی و ادبی ایران‌زمین در «اینترنشنال هتل» برگزار شد.

«حمید نیرآبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان ضمن سخنرانی در این مراسم گفت: مایه بسی خرسندی و سرافرازی است که پذیرای شما مهمانان فرهیخته و گرانقدر در مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم و از حضور ارزشمند شما بسیار سپاسگزارم.

وی افزود: ایران نامی به درازا و ژرفای تاریخ و تمدن بشری داشته و پیام آور همیشگی صلح و دوستی میان ملل گوناگون بوده و خواهد بود.

نیرآبادی ادامه داد: ملت بزرگ ایران با انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 صفحه‌ای دیگر را در تاریخ کهن خود گشود و پیام‌هایی روشن برای حرکت به سمت آزادی، استقلال و پیشرفت بر اساس نیازها، توانایی‌ها و اراده ملت به ارمغان آورد و همه این‌ها را در همزیستی مسالمت آمیز و دوستی با همسایگان و همه ملل دیگر جست و جو می‌نماید.

وی تصریح کرد: دستاورد این نگاه و رویکرد را نیز می‌توان در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، علمی و فن آوری‌های نوین یافت.

وی اظهار داشت: اکنون ما در دوره بسیار حساسی به سر می‌بریم، تهدیدات نامتعارف همچون افراط‌گرایی، تروریسم و چالش‌های محیط زیستی همه کشورها را تهدید می‌نماید و یک‌جانبه گرایی و استفاده مطلق از زور در این فضا راه به جایی نمی‌برد.

نیرآبادی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در کنار دیگر اعضاء جامعه بین الملل از جمله همسایگان خود برای مدیریت این برهه حساس از تاریخ همکاری نماید و عملکرد آن در مقابله با افراط گرایی و تروریسم در منطقه نشان دهنده این عزم جدی است.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان یادآور شد: اولویت سیاست خارجی ما همواره و در درجه اول گسترش مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه بوده در این چارچوب نیز جمهوری ازبکستان جایگاهی ویژه دارد و خوشبختانه در سال‌های اخیر رشد قابل قبولی در زمینه‌های گوناگون همکاری بین طرفین را شاهد بودیم.

دیپلمات ارشد ایران گفت: اشتراکات بی‌شمار تاریخی، فرهنگی و مذهبی و الزامات جغرافیایی و استراتژیک 2 ملت را به هم پیوند داده و ظرفیت‌های چشمگیری را برای گسترش روزافزون مناسبات طرفین  فراهم آورده است.

وی افزود: رسالت ما نیز تلاش در جهت به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها می‌باشد، موضوعی که مورد تاکید روسای جمهور محترم 2 کشور نیز قرار گرفته است.

نیرآبادی ادامه داد: سفر اخیر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور ایران به تاشکند برای شرکت در نشست شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای و دیدار وی با «عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان زمینه‌های جدیدی را برای همکاری‌های دوجانبه و بین المللی طرفین ایجاد نموده است.

سفیر ایران در ازبکستان اظهار داشت: اخیرا سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی 2 کشور نیز برگزار گردید که می‌تواند نقش مهمی در افزایش روابط اقتصادی طرفین ایفا نماید.

نیرآبادی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران و همچنین همایش مشترک تجاری 2 کشور با حضور نمایندگان بیش از 100 شرکت ایرانی در حاشیه این کمیسیون نشان دهنده اهمیت ازبکستان برای ایران جهت گسترش روابط اقتصادی و تجاری می‌باشد.

وی افزود: با تلاش‌ مقامات 2 کشور حجم روابط تجاری در سال 2019 میلادی به بیش از 420 میلیون دلار رسیده و همکاری 2 کشور در حوزه حمل و نقل به ویژه در حوزه ریلی و جاده‌ای به صورت دوجانبه و چند جانبه در قالب کریدورهای مختلف حمل و نقلی در حال گسترش می‌باشد.

نیرآبادی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه چشم انداز بسیار روشنی برای روابط طرفین وجود دارد و امیدوارم در سایه همت عالی و دید وسیع مردم و مسئولین 2 کشور در جهت نیل به آرمان‌ها، اهداف و منافع عالی 2 ملت، منطقه و جامعه بین الملل حرکت نماییم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول