اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

شرط تحقق مجلس قوی/ چگونه امنیت کشور را تضمین کنیم؟

یک استاد دانشگاه گفت: اولین قدم برای مجلس قوی، حضور پر شور و گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی است. این حضور، تضمینی برای امنیت، عظمت و اقتدار ملت است.

شرط تحقق مجلس قوی/ چگونه امنیت کشور را تضمین کنیم؟

حجت الاسلام ابوذر کاظمینان استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس با اشاره به رابطه حضور حداکثری مردم در انتخابات و تشکیل مجلس قوی بیان داشت: مجلس از جمله مهم‌ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی، محسوب می‌شود و وظایف و اختیارات خود را در چارچوب مجموعه‌ای از ساختارها اعمال می‌کند، بر این اساس اگر ساختارها به درستی عمل کنند، می‌توان آثار تأثیرگذار آن را در ثبات کشور و پیشرفت آن در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، فناوری و دفاعی مشاهده کرد.

۲ وظیفه اصلی نمایندگان  

وی افزود: مجلس به طور عمده ۲ گونه اختیار و صلاحیت را بر عهده دارد، اختیاراتی که رأساً و بدون دخالت نهادهای دیگری مانند شورای نگهبان قابلیت اجرایی داشته که «تصمیمات قانونی» خوانده می‌شود. مانند رسیدگی به اعتبارنامه‌ نمایندگان مجلس، انتخاب شش حقوقدان شورای نگهبان، رأی اعتماد، استیضاح و تحقیق و تفحص از قوه‌ مجریه.

کاظمینان ابراز داشت: دومین وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظایف و اختیاراتی که با دخالت شورای نگهبان و تأیید این نهاد، قابلیت اجرایی دارد که «مصوبات» نامیده می‌شود. مانند تصویب قوانین در مجلس. اینجاست که اگر بخواهیم مجلس چه در مورد «تصمیمات قانونی» خود و چه در حیطه‌ «مصوبات»، تأثیرگذار باشد، باید «مجلسی قوی» داشته باشیم.

گام‌هایی برای تحقق مجلس قوی

وی ادامه داد: اولین قدم برای مجلس قوی، حضور پر شور و گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی است. حضور گسترده و پرشور مردم، تضمینی برای امنیت، عظمت و اقتدار ملت است. رهبر انقلاب در این مورد می‌فرمایند: «انتخابات اگر پر شور انجام بگیرد و مردم به صورت کامل پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کنند، این تضمین‌کننده‌ امنیت کشور است، امنیت کشور را تضمین می‌کند؛ چرا؟ برای خاطر اینکه دشمنانی که کشور را، ملت را تهدید می‌کنند، از پشتوانه‌ مردمی بیشتر هراس دارند تا امکانات تسلیحاتی ما؛ بله، از موشک ما هم می‌ترسند اما از پشتوانه‌ مردمی نظام بیشتر می‌ترسند. حضور در انتخابات نشان‌دهنده‌ پشتوانه‌ مردمی از نظام است، به همین دلیل موجب امنیت است».

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه حضور پر شور، نوعی مطالبه‌گری برای خود مردم از مجلس ایجاد می‌شود، اظهار داشت: اگر مردم آنچه که وظیفه داشته‌اند را به نحو احسن عملی کرده‌اند، حال نوبت منتخبان مردم است که به وظیفه‌ خود به درستی عمل کنند. قدم دوم انتخاب درست و هوشمندانه مردم و انتخاب اصلح است.

وی گفت: با انتخاب اصلح می‌توان مجلسی داشت که کارآمد بوده و با طراحی و تصویب قوانین راهگشا، نقش و تأثیری عمیق و تعیین‌کننده‌ در مسیر انقلاب بر جای می‌گذارد. مقام معظم رهبری در بیانات روز ۱۶ بهمن شاخصه‌هایی مانند: «مومن و انقلابی، شجاع، داشتن روحیه‌ جهادی و طرفدار عدالت بودن» را برای شناخت اصلح به صورت کلی بیان داشته‌اند، بنابراین توجه به سخنان ایشان می‌تواند برای شناخت اصلح بسیار راهگشا باشد.

کاظمینان تصریح کرد: برای انتخاب نماینده‌ کارآمد و اصلح و برای داشتن یک مجلس قوی، یکی از مهم ترین نکات «عبرت گرفتن از گذشته» است که معمولاً مورد غفلت بوده و موجب انتخاب‌های نادرست می‌شود. افرادی که در مجلس به جای وقت گذاشتن برای تصویب قوانین و لوایح مختلف به فکر رانت‌ و بازی‌های سیاسی خود می‌باشند و از مسیر اصلی منحرف می‌شوند. لذا شاهدیم که در مجلس دهم قریب به یک سوم نمایندگان فعلی به جای پرداختن به وظایف اصلی به حاشیه رفته، منحرف شده و به وسیله‌ شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.

این نمایندگان را راهی مجلس شورای اسلامی کنیم

وی افزود: در این میان، آنکه متضرر می‌شود، خود مردم هستند، چون علاوه براینکه مجلسی ضعیف خواهند داشت که به تبع آن «تصمیمات قانونی» و «مصوبات» درست نداشته‌ و همچنین با توجه به عملکرد ضعیف و انحراف بعضی از نمایندگان، نگاهشان را نسبت به مسئولان و مدیران کشور مخدوش کرده و نوعی بذر ناامیدی در میانشان کاشته می‌شود.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: بر این اساس درست است که شورای نگهبان صلاحیت افراد را با توجه به موارد قانونی احراز و تأیید می‌کند، اما باید از گذشته عبرت گرفته و نماینده‌ اصلح را انتخاب و به مجلس راهی کنیم. بر این اساس، نمایندگان باید فسادستیز باشند نه فسادپذیر، اشرافی‌ستیز باشند نه اشرافی‌گرا، استکبارستیز باشند نه استکبار پذیر، مسئولیت‌پذیر باشند نه مسئولیت‌گریز، تکلیف‌گرا باشند نه تکلیف‌گریز و تکلیف‌ستیز.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول