اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

موج سواری دلالان ماسک در بازار سلامت مردم/ برخورد قاطع با محتکرین و سودجویان+ فیلم

با شیوع شایعه «کرونا» در استان ایلام، برخی از دلالان و سوءاستفاده کنندگان اقدام به فروش ماسک با قیمت چندین برابر قیمت مصوب می‌کنند که دوربین فارس این موضوع را شکار کرده است.

موج سواری دلالان ماسک در بازار سلامت مردم/ برخورد قاطع با محتکرین و سودجویان+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، با شیوع ویروس کرونا در چین و مشاهده این ویروس برخی دیگر از کشورهای همسایه ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موارد بهداشتی ذیل را یادآور شد، شستن دستها به طور مرتب با آب و صابون، خودداری دست دادن و بوسیدن افراد دارای علائم سرماخوردگی، استفاده از دستمال به هنگام عطسه و سرفه، استفاده از مواد غذایی بهداشتی و مطمئن، پختن گوشت و تخم مرغ قبل از استفاده و تماس بدون محافظت با حیوانات وحشی یا دام‌های زنده خودداری شود.

غالباً یک ویروس کرونا باعث علائم عفونت تنفسی فوقانی مانند آب ریزش بینی، سرفه و گلو درد می‌شود، این ویروس همچنین می‌تواند باعث عفونت گوش میانی در کودکان شود. دوره نهفتگی ویروس کرونا می‌تواند از یک تا ۱۴ روز طول بکشد و ویروس در طی این دوره میتواند عفونی شود.

آمادگی مسوولین استانی جهت مقابله با بیماری کرونا

بعد از انتشار خبر اولین فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان قم، تمامی استان‌های کشور در آماده باش کامل قرار گرفتند و استان ایلام که با کشور عراق همسایه از این امر مستثنی نبوده و برای مقابله با این ویروس کشنده پیشگیری‌های لازم اندیشیده شد.

به گفته مسوولان علوم پزشکی ایلام، دستورالعمل لازم نیز به دستگاه‌ها و بیمارستان ارسال و مربیان بهداشتی در کلاس‌های آموزشی مدارس تذکرات لازم را به دانش آموزان و معلمان ارائه داده شده است و  اقدامات لازم پیشگیرانه در مرز، تجهیز بیمارستان‌ها، باربری‌ها و اقامتگاه‌های مهران لحاظ شده است.

در این راستا نیز، بازار سیاه ماسک به دلیل عدم نظارت مسوولان در ایلام رونق گرفت به طوری که هم اکنون ماسک فیلتر دار حدود ۲۵ هزار و ماسک عادی تا ۷ هزار توسط دلالان به فروش می‌رسد و داروخانه‌های سطح استان با کمبود شدید ماسک مواجه شده است.

 درخواست مردم جهت برخورد مسوولان قضایی با دلالان ماسک در ایلام

بسیاری از مردم استان طی روزهای اخیر با مراجعه به داروخانه‌های استان با کمبود ماسک در مکان‌های عرضه دارو مواجه شدند، و این امر مهم سبب به وجود آمدن مشکلاتی در این استان مرزی شده است، در این راستا مردم خواستار برخورد مسوولان قضایی با دلالان ماسک شدند، هرچند سو استفاده کنندگان در این بین بدون هیچ نگرانی اقدام به توزیع ماسک می‌کنند.

در این راستا دوربین فارس کمبود ماسک در ایلام و دلالان این عرصه را به نمایش گذاشته است، که در ادامه خواهید دید:

 

نبود ماسک از زبان مردم

والایی یکی از والدین ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: دخترم بیماری تنگی نفس دارد و این موضوع در فصل زمستان شدت می‌گیرد، برای تهیه ماسک به داروخانه‌ها مراجعه کردم اما موفق به دریافت ماسک نشدم.

نوری‌نژاد از دیگر شهروندان ایلامی اظهار داشت: فرزندش دانش آموز ابتدایی است، به شدت سرماخورده و الان تحت درمان قرار دارد.

وی افزود: پزشک متخصص وی را تحت نظر داشته و همه می‌دانیم تنها یک سرما خوردگی ساده است، اما برای اینکه دیگر اعضای خانواده نیز به آن دچار نشود با کمبود ماسک مواجهه شدیم.

مردم به شایعات شیوع کرونا توجه نکنند

افشار خسروی‌زاد دادستان ایلام اخیرا در این راستا گفته است: هیچ مورد از این ویروس تاکنون در استان شناسایی نشده و مردم به شایعات انتشار آن در فضای مجازی توجه نکنند.

وی افزود: هم اکنون بر اساس برخی گزارش‌های دریافتی ماسک و مواد ضد عفونی کننده به اندازه کافی در استان موجود نیست که باید هرچه سریع تر وارد شود چراکه این موضوع باعث اضطراب شهروندان شده است.

دادستان ایلام، ادامه داد: مردم بیشتر از فضای مجازی اطلاعات می‌گیرند و برخی به خاطر جذب مخاطب با پخش شایعه خبر جعلی می‌دهند، دادستانی با کسانی که موجب تشویش اذهان عمومی شوند، به شدت و مطابق قانون برخورد می‌کند.

ارسال آزمایشات افراد مشکوک به مرکز برای تشخیص

 از طرفی به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، تا کنون نمونه آزمایش از ۱۷ بیمار مشکوک به ابتلا به کرونا در استان ایلام گرفته شده و برای بررسی به تهران ارسال شده است. 

برخورد قضایی با احتکار کنندگان محصولات بهداشتی و پزشکی در ایلام 

در ادامه لطفی علی آبادی مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: هرگونه احتکار، اخفاء و امتناع، کم فروشی، گرانفروشی، عدم عرضه کالا محصولات بهداشتی و پزشکی یا تقلبی و غیر استاندارد از سوی داروخانه‌ها به مصرف کنندگان جرم تلقی و با متخلفین به شدت برخورد قضایی می‌شود.

وی افزود: داروخانه‌های سطح استان موظف هستند کالاهای بهداشتی و پزشکی را به نرخ مصوب قانونی به مصرف کنندگان عرضه کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام بیان داشت: هرگونه افزایش قیمت خودسرانه یا  عدم عرضه کالا به مصرف کنندگان جرم تلقی و با افراد متخلف به شدت برخورد قاطع و قضایی صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: گشت مشترک تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، داروخانه‌ها و مراکز فروش کالاهای بهداشتی و پزشکی مرکز ایلام وشهرستان‌های تابعه مورد بازرسی قرار خواهند داد.

وی اضافه کرد: در صورت مشاهده تخلف، با اخلالگران در عرضه کالاهای بهداشتی و پزشکی در محل وقوع تخلف رسیدگی و به شدت برخورد قاطع و قانونی انجام می‌گیرد.

 وی  در پایان تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هر نوع تخلفی در داروخانه‌ها با سامانه ۱۳۵ یا شماره ۰۸۴۳۲۲۲۷۴۰۱و۰۸۴۳۲۲۲۷۴۰۳ داخلی ۱۱۰ تماس بگیرند.

استقرار مرکز درمانی کرونا در شلوغترین مرکز درمانی شهر !

گفتنی است، بیمارستان امام(ره) با توجه به اینکه یک مرکز ترومایی در استان است و یک از بزرگترین مراکز در مانی ایلام است که بیشترین مراجعات را دارد و با وجو اینکه این بیمارستان در مرکز شهر و شلوغی است به مرکز درمانی ویروس کرونا و بیماران مشکوک معرفی شده است.

لازم به ذکر است، پیشتر در رسانه‌ها بیمارستان شهدای زاگرس ایلام که در حاشیه شهر بوده و مراجعه کنندگان کمتری دارد به عنوان مرکز درمانی کرونا ویروس معرفی شده بود که به دلایل نامعلوم تغییر کرده است.

انتهای پیام/970821/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول