اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

روایتی اجتماعی با چاشنی فوتبالی/ آسیب های تئاتر بدون کرونا هم زیاد است

عبدالله زاده، کارگردان «اپرای 90» عنوان کرد: واقعیت این است که تئاتر این روزهای ما بدون کرونا هم رو به قبله بود، حال امیدوار هستیم این موجود نیمه جان در این شرایط زنده بماند.

روایتی اجتماعی با چاشنی فوتبالی/ آسیب های تئاتر بدون کرونا هم زیاد است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «اپرای ۹۰» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده از  ۲۲ بهمن ماه اجرای خود را در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو آغاز کرده است.

حمید رضا الماسی، بهنام امینی، علی ایزدی، نازنین بابایی، شهاب بهرامی، پریوش جاوید، عرفان حق روستا، علیرضا حیدری، آتنا حیدری، فائزه خانزاده، حسام خانعلی، صادق خداپناه، عباس خضری پور، امیر داودی منش، محسن زرآبادی پور، شبنم شاهسون، تینو صالحی، سروش طاهری، سولماز غنی، تیماه کلاته، احمدرضا محمدی، سارا محمدی، سهیلا مقدم، شقایق مهاجر، محمد مهدوی، پارمیس نیری، علیرضا نیکخواه، اکبر همراهی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند.

عبدالله زاده درباره این نمایش در گفت وگو با خبرنگار تئاتر فارس گفت: من ابتدای سال نمایش اکوان دیو را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه بردم اما پیش از آن ، نمایشنامه اپرای 90 را دست گرفته بودم و با یک گروه جوان شروع به تمرین بودم،قصدم این بود که در یک شرایط مساعدی این کار را اجرا ببرم چرا که کارم بیگ پروداکشن بود بنابراین با گروه تهیه و تولید به این نتیجه رسیدیم که هر طور شده کار را سال 98 به صحنه ببریم و کار ناتمام برای سال جدید نداشته باشیم.

وی با بیان  اینکه سال گذشته متن این کار را که اقتباسی از اپرای برتولت برشت است ، نوشته، افزود: برای انتخاب سالن هم دقت کردیم که ببینیم کدام سالن کمتر به گروه ها زور می گوید و پول کمتری هم می گیرد رسیدیم به نوفل لوشاتو و با آنها مذاکره کردیم و به اجرا در شرایط سخت اجتماعی نیمه دوم امسال رسیدیم.

عبدالله زاده درباره محتوای نمایشنامه توضیح داد: نمایش ما شهری را ترسیم می کند که در این شهر آدم ها یا گدا هستند یا دزد و کاسب هستند. شهر ناجی ندارد اما کسانی را دارد که کارخانه های تولید گدا، دزد و ... را تولید میکند  و مردم کسانی هستند که در این شهر زندگی میکنند و هر یک به تفاخر نقش و زمان بازی که دارند یکی یکی از بازی خارج می شوند این یک محتوای کلی از کار است.

وی اظهار داشت: من این نمایشنامه را در قالب دو تیم فوتبال منچستر یونایتد و من سیتی دیدم البته ما در کار فوتبالی نمی بینیم اما همه آدم ها در این شهر کسانی هستند که جزو علاقه مندان به فوتبال هستند. یعنی خودشان هم بازیگران فوتبالی هستند که هر یک دوره ای دارند و در دوره خود بازی میکنند و از دور خارج می شوند.خیلی ها در این بین تصمیم می گیرند که مهره ها زنده یا کشته شوند مثلا مهره ای مثل کرونا الان اعلام حیات کند، جنگی در ویتنام شکل بگیرد یا ... همه اینها توسط یک اتاق فکر در دنیا ظاهر می شود، یک روز در لباس داعش، روز دیگر القاعده و همینطور مناسبات دیگر توسط یک سری سازمان هایی که ما نمی بینیم دیگران را به بازی می گیرند.

عبدالله زاده با اشاره به اینکه نمایش در 95 دقیقه برنامه ریزی شده البته طولانی تر بود اما آن را کوتاه تر کردند، افزود: بخش هایی از کار دارای قالب کمدی با موسیقی است. تم کار صرفا کمدی نیست اما خیلی لحظات خنده دار دارد، امروزه کمدی نوشتن در جهان معاصر یک کار احمقانه ای است چراکه جهان ما این روزها خیلی خنده دار نیست مگراینکه زهرخند و یک دنیای سرشده یا مسخ باشد یک نوع گروتسک در همه چیز وجود دارد.

وی با اشاره با اینکه مکان نمایش مشخص نیست مثلا در یک شهری در لندن رخ داده است، افزود: ما پیش از این اتفاقات 10 اجرا رفتیم و خوشبختانه مخاطب خود را هم پیدا کرده بودیم بنابراین روند مخاطبانمان مثبت بود اما بعد که ویروس کرونا باعث تعطیلی سالن ها شد و مشخص نیست که برای هفته بعد اجراها باز شوند یا خیر.

این کارگردان تئاتر توضیح داد: متأسفانه این شرایط خسارت جبران ناپذیری به گروه های تهیه و تولید تئاتر وارد کرد برای ما هم دیگر جمع و جور کردن اجرای به این بزرگی کار سختی است واقعیت این است که اگر هفته آتی هم شرایط مساعد شود و سالن ها باز شود باز هم مشخص نیست مخاطب اطمینان کند و به سالن های فرهنگی پا بگذارد.

عبدالله زاده گفت: ما قرار بود تا 23 اسفند ماه اجرا داشته باشیم و تصمیم داشتیم اگر استقبال از کار خوب بود آن را تا انتهای سال تمدید کنیم ولی در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست. بهرحال این وقفه ها گروه ها را دچار چالش می کند حتی اگر دولت هم کمک کند و سالن ها هم بپذیرند که خسارت به گروهها بدهند اولا که خود گروه متحمل هزینه های دوباره می شود و دوم اینکه آیا در موقعیت جدید همه اعضای گروه می توانند حضور داشته باشند یا خیر، مثلا عوامل سر کار دیگری نیستند یا اینکه بازیگران می توانند با زهم حضور داشته باشند،همه این مسائل جمع و جور کردن کار دشوار میکند.

وی در پایان اظهار داشت: واقعیت این است که تئاتر این روزهای ما بدون کرونا هم رو به قبله بود حال این موجود نیمه جان که لحظات آخر حیاتش را می گذراند ، دیگر مشخص نیست با این وضعیت تعطیلی سالن ها عمرش تا کی قد بدهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول